Så, nu har jag "moddat" min första PECO förhoppningsvis i enlighet med herrarnas anvisningar (eller i alla fall en variant på dessa).
Notera att jag kapat både före och efter hjärtstycket för att få en så kort strömlös sträcka som möjligt under den tid som strömlöst hjärtstycke gäller.
Jag är beredd på kritiken.
Diskussion om Frog-juicers
- RobertKlarén
- Inlägg: 1513
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: DCC-säkring av Peco-växlar.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Re: DCC-säkring av Peco-växlar.
Inte så svårt eller...RobertKlarén skrev:...
Jag är beredd på kritiken.
Min enda (?) farhåga är att du kapat lite nära själva korset från tungorna sett, det ser ut att kunna bli lite nära baksidan på flänsen och risk för kortis, du får prova
Re: DCC-säkring av Peco-växlar.
Hej
Kapningen framför hjärtstycket är väl onödig. Du isolerat hel enkelt rälerna och får ett lite längre hjärtstycke, men det gör väl inget.
Alltså, en kapning lite längre från hjärtstycket (enl Micke ovan), löda som du gjort, isolera - klart.
I H0 är växlarna förberedda för denna "operation", så där är det smidigt och lätt. Förvånad att det inte är så i N.
/Martin
Kapningen framför hjärtstycket är väl onödig. Du isolerat hel enkelt rälerna och får ett lite längre hjärtstycke, men det gör väl inget.
Alltså, en kapning lite längre från hjärtstycket (enl Micke ovan), löda som du gjort, isolera - klart.
I H0 är växlarna förberedda för denna "operation", så där är det smidigt och lätt. Förvånad att det inte är så i N.
/Martin
- RobertKlarén
- Inlägg: 1513
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: DCC-säkring av Peco-växlar.
Jag vill har så kort isolerat hjärtstycke som möjligt då jag under en övergångstid tänker köra med detta strömlöst vilket med långt hjärta kan åstadkomma problem då lok med få axlar ska rulla över. Därför finns kapning både fram och bak (och i snålaste laget enligt MickeC.). N-växlar av märket Atlas eller ME från USA är förberedda så som du säger om H0 men med just PECO måste man fixa lite.Martin skrev:Hej
Kapningen framför hjärtstycket är väl onödig. Du isolerat hel enkelt rälerna och får ett lite längre hjärtstycke, men det gör väl inget.
Alltså, en kapning lite längre från hjärtstycket (enl Micke ovan), löda som du gjort, isolera - klart.
I H0 är växlarna förberedda för denna "operation", så där är det smidigt och lätt. Förvånad att det inte är så i N.
/Martin
Jag väljer PECO för mitt tågmagasin av tre skäl:
1) Det finns en trevägsväxel
2) N-RE kör med stora hjulflänsar vilka inte fungerar på Atlas räls
3) PECO har en fjäderbelastad växeltunga vilket passar den "fingeromläggningsteknik" jag tänkt använda, i alla fall initialt för att bli färdig till DT14.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Re: Diskussion om Frog-juicers
Jag har delat tråden DCC-säkring av Peco-växlar och inläggen om Frog-juicer finns i den här tråden.
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel