Roco Nohab-diesel 62859, lämplig dekoder.

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Roco Nohab-diesel 62859, lämplig dekoder.

Inlägg av Sunesson »

Vilken dekoder passar i ett H0-lok enligt ovanstående? Jag har hittat ett artikelnummer på ESU, nr. 54683. Kan det vara riktigt? Eller finns det annat fabrikat som är bra?
Jag behöver alltså inte få reda på att det bästa är att sätta i ljuddekoder direkt, eller att jag ska köpa ett annat lok istället, som har fabriksmonterad dekoder ;) Endast svar på ovanstående frågor, så jag inte tar upp för mycket av Er tid...
//Thomas
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Roco Nohab-diesel 62859, lämplig dekoder.

Inlägg av jhjelm »

Jag är ingen expert på området men om det sitter en 8polig kontakt i loket (NEM652) så passar dekodern. Vill man ha den starkare varianten så heter den 54611 eller multiprotokoll 54610.

Vet inte om jag har någon liggande då det var längesedan jag monterade in en dekoder.

Med vänlig hälsning, Jonas
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Roco Nohab-diesel 62859, lämplig dekoder.

Inlägg av Sunesson »

Tack för svaret, Jonas!
//Thomas
Thomas Sunesson
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Roco Nohab-diesel 62859, lämplig dekoder.

Inlägg av Qrt »

Min och många andras Roco Nohab-dieslar efterutrustades av butiken med ESU ljud(förlåt)dekoder v.4 och fungerar excellente. Flera andra återförsäljare gör likadant. Det finns säkert andra köpare som har satt in andra dekodrar men eftersom lok ibland uppför sig olika beroende på fabrikat så kan ESU väl anses vara det säkra beprövade valet för detta lok. En snabb koll på nätet visar att en LokSound v4 kostar cirka 600 kr mer i paket med högtalare och sladdar. För en som jag som avskyr att ha saker över, t ex obsoleta dekodrar, var det nu självklart att sätta in en LS v4 från början. Mina första lok är utan ljud men möjligheten att kunna ge signal och fånga ett stationsbiträdes uppmärksamhet på stationen respektive höra om mitt lok har stannat i tunnlarna eller inte anser jag är väl värd förlusten av 1-2 vagnar i tåget.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Roco Nohab-diesel 62859, lämplig dekoder.

Inlägg av Sunesson »

Qrt skrev:Min och många andras Roco Nohab-dieslar efterutrustades av butiken med ESU ljud(förlåt)dekoder v.4 och fungerar excellente. Flera andra återförsäljare gör likadant. Det finns säkert andra köpare som har satt in andra dekodrar men eftersom lok ibland uppför sig olika beroende på fabrikat så kan ESU väl anses vara det säkra beprövade valet för detta lok. En snabb koll på nätet visar att en LokSound v4 kostar cirka 600 kr mer i paket med högtalare och sladdar. För en som jag som avskyr att ha saker över, t ex obsoleta dekodrar, var det nu självklart att sätta in en LS v4 från början. Mina första lok är utan ljud men möjligheten att kunna ge signal och fånga ett stationsbiträdes uppmärksamhet på stationen respektive höra om mitt lok har stannat i tunnlarna eller inte anser jag är väl värd förlusten av 1-2 vagnar i tåget.

/Curt
Tack Curt, för infon! Jo, jag köper Din synpunkt ang. ljuddekoder, men detta loket är egentligen en "avstickare" från min huvudsakliga syssla/skala, som är N. Så därför ville jag inte lägga för mycket pengar på loket, och jag ville gärna prova det först innan jag går vidare. Men ok, jag kanske får tänka om ;)
Vilket artikelnummer har lämplig dekoder med ljud, ESU?
Mvh Thomas
Thomas Sunesson
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Roco Nohab-diesel 62859, lämplig dekoder.

Inlägg av Qrt »

Äsch, jag fick inte med numret när jag köpte loket; skulle jag just skriva men när jag städade mejlinkorgen häromdagen så låg ju leveransbeskedet från MJ Hobby Experten kvar.... och nejdå, jag har inte lagt det i papperskorgen:
I mitt Roco 62732 Nohab Diesellok MV DSB satte de in vad de kallar
ESU 52438 Diesel Nohab V4,0
http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLan ... SU%2052438

Då är dekodern fylld med ljud redan vilket gott och väl går att köra med. Men det finns andra ljudfiler att tillgå för den som vill ha annat ljud i skällan, specifika norska eller danska eller luxemburgiska tutor eller perrongutrop till exempel.
/Curt

PS kolla Tipsbanken deras skriver dom.
http://www.mjhobby.se/texter.asp?url=ht ... U_LokSound
OBS länken ovan lyckas jag inte få användbar här i texten, varken hel eller bakom "länkord" så vill du ha fram den får du använda citatfunktionen nedan.
Men där hittar jag bara bruksen för ESU LS v3.5
http://www.mjhobby.se/webarkiv/ESU_LokS ... _ebook.pdf
Och jag som bestämt hade fått intrycket att de satte in en ESU LS v4.0 Hmm. Måste kollas.
Det finns sällan anledning att köpa gårdagens version av dataprodukter. Man går miste om de nyaste godbitarna då och ett lok ska ju rulla mer än 3 år....
/Q
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Roco Nohab-diesel 62859, lämplig dekoder.

Inlägg av Sunesson »

Ja, den är tydligen version 3. Enligt ESU:s hemsida så finns det en dekoder LokSound V4.0 Diesel "Nohab" med nr. 54438 :? . Den verkar dock inte finnas :?: Nyhet, efter vad jag kan förstå.
http://www.esu.eu/aktuelles/newsbeitrag ... -online/3/
Men den riktiga djungeln måste vara enklare än "dekoderdjungeln" att ta sig igenom.
Det är inte lätt, det här. Dessutom så är det ganska dyrt med ljudet, 1095 kr kostar den Du rekommenderar. Det är drygt 700 kr mer än utan ljud :cry:
Så, njaaeä, jag får nog stå kvar vid min riktlinje i inledningen.
Tack ändå!
Thomas Sunesson
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Roco Nohab-diesel 62859, lämplig dekoder.

Inlägg av Qrt »

Alls ingen orsak.
v.4 finns redan ut i handeln. Här till exempel (Nohab längst ned)
http://www.modelldigital.se/contents/sv/d93.html
Det de anger som nyhet är nog snarare att de har nyinspelade "nu ännu bättre" datafiler som man gratis kan tanka ned och byta ut befintliga filer mot.
I Sverige finns det många som gör egna ljudfiler med lämplig apparatur som de sedan för över med ESUs Lokprogrammer.
Då det nummer MJHobby Experten använder på sin sida avser en LS3.5 men de i texten skriver v.4 så ska jag fråga dem varför det är så.

Det lär finnas någon dekodertillverkare som har tagit fram en budgetdekoder med enbart ljus och standartysk tuta men jag kommer inte på vilken.

Det är dock alltid viktigt innan köp att försöka hitta någon berättelse om ifall dekodern fungerar bra eller dåligt i det avsedda loket. Om man nu inte älskar att pula och grotta runt bland CVn för att få grejorna att rulla smidigt alltså.

Lycka till.
/Curt
Senast redigerad av 2 Qrt, redigerad totalt 2014 gång.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Roco Nohab-diesel 62859, lämplig dekoder.

Inlägg av LLJ »

Digitrax har ljuddekodrar, som man kan uppgradera ljudet i. Habo Hobby tar 495:- för SDN136PS, och den har 8-polig kontakt och högtalare.
En budget variant.

/Lars
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Roco Nohab-diesel 62859, lämplig dekoder.

Inlägg av Sunesson »

Qrt skrev:Alls ingen orsak.
v.4 finns redan ut i handeln. Här till exempel (Nohab längst ned)
http://www.modelldigital.se/contents/sv/d93.html
Det de anger som nyhet är nog snarare att de har nyinspelade "nu ännu bättre" datafiler som man gratis kan tanka ned och byta ut befintliga filer mot.
I Sverige finns det många som gör egna ljudfiler med lämplig apparatur som de sedan för över med ESUs Lokprogrammer.
Då det nummer MJHobby Experten använder på sin sida avser en LS3.5 men de i texten skriver v.4 så ska jag fråga dem varför det är så.

Det lär finnas någon dekodertillverkare som har tagit fram en budgetdekoder med enbart ljus och standartysk tuta men jag kommer inte på vilken.

Det är dock alltid viktigt innan köp att försöka hitta någon berättelse om ifall dekodern fungerar bra eller dåligt i det avsedda loket. Om man nu inte älskar att pula och grotta runt bland CVn för att få grejorna att rulla smidigt alltså.

Lycka till.
/Curt
Tack, Curt!
Thomas Sunesson
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"