Ulricehamn är alltid trevligt men som du säger blir den stor om den skall vara trovärdig. Sen är den ju inget för elloksdiggarna. Pratar man stationsönskemål för N-RE skulle det vara en station med en elektrifierad linje igenom och en anslutande bibana utan tråd. Limmared är en bra kandidat. Vartofta, Hestra och Gånghester är möjliga men mest genomgående trafik och inte så mycket utbyte... , trafiken utgick från en större knutpunkt i närheten. Sen finns ju alltid möjligheten att "skapa" en fiktiv men verklighetsbaserad station av lagom storlek. Jag har en tanke på ett projekt när 1:1 huset är klart...plj skrev:Ulricehamn. Den stationen skulle heller inte vara dålig som modul. Med fyra utgående linjer och relativt många spår. Men den skulle bli ganska lång då gods och persontågsdelen ligger efter varandra. Men som station mitt i en större modulanläggning skulle den vara bra. Plats för mycket godstågsrangering. Och även lokstall för uppställning av lok.
PLj
Svenska stationsförebilder...
Moderator: AndersB
Re: Svenska stationsförebilder...
Re: Svenska stationsförebilder...
Vad är det för fel att köra utan tråd?
"Härligt dieselmuller" från en T21/T43
Alvesta är väl också en intressant station, eller är den för stor?
/Lars
"Härligt dieselmuller" från en T21/T43
Alvesta är väl också en intressant station, eller är den för stor?
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Svenska stationsförebilder...
Alvesta är runt 2 km lång och 100 meter bred om jag räknar rätt. Så i N-skala blir den runt 12 meter lång och 60 cm bred. Måtten ska dock tas med en nypa salt då de är hämtade från en ritning som inte nödvändigtvis behöver vara helt exakt.
Se sida 11 i detta dokument:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/22 ... apport.pdf
Med vänlig hälsning
Daniel
Se sida 11 i detta dokument:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/22 ... apport.pdf
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Svenska stationsförebilder...
Inget fel att köra dieslar utan tråd däremot kanske prio inte är en "stor" station bara reserverad för det utan en möjlighet att byta från el till diesel och vise versa...LLJ skrev:Vad är det för fel att köra utan tråd?
"Härligt dieselmuller" från en T21/T43
Alvesta är väl också en intressant station, eller är den för stor?
/Lars
Alvesta känns som ett nummer för stor om man inte lyckas bygga den som en klubbansträngning...
Realism finns ju på flera plan, trafik, landskap men även en ekonomisk och tidsmässig för modulbyggare...
Re: Svenska stationsförebilder...
Sant att ekonomi och tid är nog så viktiga aspekter på ett bygge. Och utrymme, både för att bygga och transportera moduler.
För att återgå till förebilder:
Helsingborg F var en intressant bangård.
Skulle dock bygga en något modernare variant med två färjelägen i så fall.
/Lars
För att återgå till förebilder:
Helsingborg F var en intressant bangård.
Skulle dock bygga en något modernare variant med två färjelägen i så fall.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Svenska stationsförebilder...
En överraskande liten bangård är Skellefteå, som dessutom inte elektrifierades förrän 1997.
http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ-bsk/14-21ts15_1930.jpg
Kanske borde förklara att jag främst letat efter ej elektrifierade bangårdar.
Helsingborg ser ut som en häftig miljö, men väldigt stor även i N.
http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ-bsk/14-21ts15_1930.jpg
Kanske borde förklara att jag främst letat efter ej elektrifierade bangårdar.
Helsingborg ser ut som en häftig miljö, men väldigt stor även i N.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Svenska stationsförebilder...
En förklaring med storleken på Skellefteå kan vara att trafikutbytet skedde i Kallholmen och Skelleftehamn
http://www.jarnvag.net/index.php/bangui ... nt=1&page=
http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ-bsk/14-21ts16_1930.jpg
http://www.jarnvag.net/index.php/bangui ... nt=1&page=
http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ-bsk/14-21ts16_1930.jpg
Re: Svenska stationsförebilder...
Vad gällde hamntrafik absolut, men i Skellefteå stad fanns en del småindustrier och huvuddelen av persontrafiken.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Svenska stationsförebilder...
Jag hörde att arton eller tjugofyra hållplatser på linjen Skellefteå-Rönnskär.