2R/3R Kombimodul - Spårkorspolarisering?
2R/3R Kombimodul - Spårkorspolarisering?
Hej
Har någon något bra förslag på hur man bäst polariserar växelspårkors och växeltunga på 2R/3R kombimoduler vid 2R drift?
1. Ska man ha en brytare som följer växelläget mekaniskt?
2. Två relän, båda bryter strömmen till det polariserade spåravsnittet när växelrörelsen börjar och än det ena, än det andra drar när växeln är omlagd?
3. Snabb kortslutningsavkänning som byter polaritet automatiskt?
Finns det andra sätt?
I mitt fall använder jag K-slanka växlar.
Alla tips, erfarenheter och ideer mottages.
Har någon något bra förslag på hur man bäst polariserar växelspårkors och växeltunga på 2R/3R kombimoduler vid 2R drift?
1. Ska man ha en brytare som följer växelläget mekaniskt?
2. Två relän, båda bryter strömmen till det polariserade spåravsnittet när växelrörelsen börjar och än det ena, än det andra drar när växeln är omlagd?
3. Snabb kortslutningsavkänning som byter polaritet automatiskt?
Finns det andra sätt?
I mitt fall använder jag K-slanka växlar.
Alla tips, erfarenheter och ideer mottages.
Re: 2R/3R Kombimodul - Spårkorspolarisering?
Manuell eller motordriven omläggning?
Om det senare, Märklin, Viessmann,Tortoise, servo eller ?
Vid manuell omläggning eller omläggning med motor som inte har inbyggd strömbrytare för polarisering torde alternativ 3 vara lättast, men om det är bäst beror väl på.
Om det senare, Märklin, Viessmann,Tortoise, servo eller ?
Vid manuell omläggning eller omläggning med motor som inte har inbyggd strömbrytare för polarisering torde alternativ 3 vara lättast, men om det är bäst beror väl på.
Re: 2R/3R Kombimodul - Spårkorspolarisering?
Hej Nicke
Idag använder jag Viessmann motorer. Ur växelmotorn kommer en puls när omläggningen är klar.
Växeltungorna i K-slanka växeln är default kopplade till var sin räl. Vid 3R-drift funkar det perfekt eftersom spårledningen fungerar genom hela växeln och så vill jag ha det vid 3R drift.
För att få till 2R drift tänkte jag dessa defaultkopplingar måste kapas.
Kanske ska man bara låta den mellanliggande (= icke farbara) rälen bli strömlös? för att säkerställa att kortslutning inte uppstår?
Eller tänker jag helt fel här?
Tänker också man borde kunna använda FETar eller likn istället för relä.
Är det någon som sitter på ett kopplingschema/komponentförslag för att använda FETar istället för relän?
Hur har ni andra gjort för att göra 2R/3R kombimoduler av mer "komplexa" moduler än linjemoduler?
Idag använder jag Viessmann motorer. Ur växelmotorn kommer en puls när omläggningen är klar.
Växeltungorna i K-slanka växeln är default kopplade till var sin räl. Vid 3R-drift funkar det perfekt eftersom spårledningen fungerar genom hela växeln och så vill jag ha det vid 3R drift.
För att få till 2R drift tänkte jag dessa defaultkopplingar måste kapas.
Kanske ska man bara låta den mellanliggande (= icke farbara) rälen bli strömlös? för att säkerställa att kortslutning inte uppstår?
Eller tänker jag helt fel här?
Tänker också man borde kunna använda FETar eller likn istället för relä.
Är det någon som sitter på ett kopplingschema/komponentförslag för att använda FETar istället för relän?
Hur har ni andra gjort för att göra 2R/3R kombimoduler av mer "komplexa" moduler än linjemoduler?
- PelleManfredsson
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 2013-08-13, 23:43
- Ort: Öckerö
Re: 2R/3R Kombimodul - Spårkorspolarisering?
I vetenskapens namn tog jag isär en K-växel.
De båda fasta rälerna i mitten är elektriskt avskärmade.
Man bör kunna koppla det hela med ett relä av typen Märklin 7244, Viessmann 5551 / 5552.
Man får försöka löda eller nåt(pilligt) till gröna och blå ledningar, och ansluta till var sin grupp på 7244 så att resp räl är på eller av.
På en tredje grupp ansluts växeldrivning (tex Märklin 7549). Den fjärde gruppen kan ev användas till S88 ?
De båda fasta rälerna i mitten är elektriskt avskärmade.
Man bör kunna koppla det hela med ett relä av typen Märklin 7244, Viessmann 5551 / 5552.
Man får försöka löda eller nåt(pilligt) till gröna och blå ledningar, och ansluta till var sin grupp på 7244 så att resp räl är på eller av.
På en tredje grupp ansluts växeldrivning (tex Märklin 7549). Den fjärde gruppen kan ev användas till S88 ?
/Pelle
______________________________
MMM 2R/3R
Faller Car System
Scalextric Digital SSDC PBPro
______________________________
MMM 2R/3R
Faller Car System
Scalextric Digital SSDC PBPro
Re: 2R/3R Kombimodul - Spårkorspolarisering?
K-räls är inte så bra, trots tillgången till flexräls. Rälerna är gjorda av någon metall (järn?) som oxiderar ganska lätt och som dessutom är svår att löda på om jag minns rätt. C-rälsen är mycket bättre, särskilt för 2R drift.
De slankaste C-växlarna är inte så svåra att modifiera för 2R. Dessutom de enda med rimlig radie, de andra är för snäva.
När det gäller spårkorset skulle jag rekommendera omkopplare som följer växeln mekaniskt. Då spelar det ingen roll om växeln läggs om för hand eller elektriskt.
/Lars
De slankaste C-växlarna är inte så svåra att modifiera för 2R. Dessutom de enda med rimlig radie, de andra är för snäva.
När det gäller spårkorset skulle jag rekommendera omkopplare som följer växeln mekaniskt. Då spelar det ingen roll om växeln läggs om för hand eller elektriskt.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- PelleManfredsson
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 2013-08-13, 23:43
- Ort: Öckerö
Re: 2R/3R Kombimodul - Spårkorspolarisering?
@LLJ
Jag för min del kommer inte att handla C-räls. Så jag får försöka lösa det ändå, fastän materialet ev. är sämre.
Instick mellan räl och syll säljs väl orginal från märklin, så nåt sånt kanske är ett alternativ till lödning.
Finns det någon omkopplare som följer växeln?
Som reläet 7244?
Jag för min del kommer inte att handla C-räls. Så jag får försöka lösa det ändå, fastän materialet ev. är sämre.
Instick mellan räl och syll säljs väl orginal från märklin, så nåt sånt kanske är ett alternativ till lödning.
Finns det någon omkopplare som följer växeln?
Som reläet 7244?
/Pelle
______________________________
MMM 2R/3R
Faller Car System
Scalextric Digital SSDC PBPro
______________________________
MMM 2R/3R
Faller Car System
Scalextric Digital SSDC PBPro
-
- Inlägg: 791
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: 2R/3R Kombimodul - Spårkorspolarisering?
Hej,
Och hur fungerar det egentligen på Norra Korpilombolo? Där är ju växlarna dessutom uppkörbara även vid 2R-drift.
Staffan
Och hur fungerar det egentligen på Norra Korpilombolo? Där är ju växlarna dessutom uppkörbara även vid 2R-drift.
Staffan
- PelleManfredsson
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 2013-08-13, 23:43
- Ort: Öckerö
Re: 2R/3R Kombimodul - Spårkorspolarisering?
Kopplar man som jag angav med gröna resp blå kabeln på skissen så kan man köra upp växeln bakifrån men då är ena strömlös.
K-rälsens rörliga spårkorsdel är ju strömlös(i plast)
Problemet med vanliga 2R-omläggare är att spårkorset bara byter polaritet. Här vill vi stänga av/på ena eller andra delen innan spårkorset(Grön/Ljusblå).
Den delen kan ju aldrig vara matad i 3R-Mode.
På så sätt kan omläggning göras oavsett 2R- eller 3R-matning.
K-rälsens rörliga spårkorsdel är ju strömlös(i plast)
Problemet med vanliga 2R-omläggare är att spårkorset bara byter polaritet. Här vill vi stänga av/på ena eller andra delen innan spårkorset(Grön/Ljusblå).
Den delen kan ju aldrig vara matad i 3R-Mode.
På så sätt kan omläggning göras oavsett 2R- eller 3R-matning.
Senast redigerad av 1 PelleManfredsson, redigerad totalt 2013 gånger.
/Pelle
______________________________
MMM 2R/3R
Faller Car System
Scalextric Digital SSDC PBPro
______________________________
MMM 2R/3R
Faller Car System
Scalextric Digital SSDC PBPro
- PelleManfredsson
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 2013-08-13, 23:43
- Ort: Öckerö
Re: 2R/3R Kombimodul - Spårkorspolarisering?
Bifogar en bild på inkoppling
/Pelle
______________________________
MMM 2R/3R
Faller Car System
Scalextric Digital SSDC PBPro
______________________________
MMM 2R/3R
Faller Car System
Scalextric Digital SSDC PBPro
Re: 2R/3R Kombimodul - Spårkorspolarisering?
Enkelt, det är isolerade hjärtstycken och vid trerälsdrift isoleras mellanrälen med kontorstejp på ovansidan.StaffanWiman skrev:Hej,
Och hur fungerar det egentligen på Norra Korpilombolo? Där är ju växlarna dessutom uppkörbara även vid 2R-drift.
Staffan
Thomas
Hjefle