Inspiration till industrimoduler/industriområden

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Daniel Rydell
Inlägg: 386
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Inspiration till industrimoduler/industriområden

Inlägg av Daniel Rydell »

I den här tråden tänkte jag att vi samlar inspiration från olika industriområden. Jag har just nu flera idéer kring industrimoduler och tänkte samla så många förebilder som möjligt här.. Alla är naturligtvis välkomna med tips, frågor och andra idéer.
Senast redigerad av 1 Daniel Rydell, redigerad totalt 2024 gånger.
Daniel Rydell
Inlägg: 386
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Inspiration till industrimoduler/industriområden

Inlägg av Daniel Rydell »

Första stoppet blir Brunk Minnesota, en plastindustri i Minneapolis.

Två ganska korta spår där det stod sju vagnar vid fototillfället. Ytterligare fyra vagnar står på industry lead. Ett sidospår rymmer cirka fyra vagnar men har i nuläget nio vagnar och blockerar huvudspåret. Tur att det finns ett kort rundgångsspår intill. Strax söderut finns ett stickspår (inte med på bilden)som rymmer ytterligare cirka tio vagnar. Södra stickspåret är i motsatt riktning mot industrin, så rundgångsspåret måste användas om man ska flytta vagnar mellan de olika spåren.
brunk minnesota.jpg
Totalt 27 vagnar, alla verkar vara 3-bay covered hoppers. Många individuella vagnsnummer kommer att behövas. 😁
Senast redigerad av 1 Daniel Rydell, redigerad totalt 2024 gånger.
Daniel Rydell
Inlägg: 386
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Inspiration till industrimoduler/industriområden

Inlägg av Daniel Rydell »

Nu förflyttar vi oss till Schyuler Street, Utica, NY.
Gatan är cirka en kilometer lång, och större delen har järnvägsspår för street running. På gatan finns Matt Brewing Company, och när växling sker är det inte lätt för biltrafiken att komma förbi, särskilt inte om vagnar behöver lämnas på gatan under tiden.

matt_brewery.jpg

På Youtube finns flera filmer med växling vid denna intressanta plats, bland annat denna.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 960
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Inspiration till industrimoduler/industriområden

Inlägg av kasoe »

Utica, NY, det är ju EL hoods... ;)
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 960
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Inspiration till industrimoduler/industriområden

Inlägg av kasoe »

Schuyler_Street.png
Schuyler street med ett bryggeri i Utica, NY. Dock heter det något annat här: West End Brewing Co. Vill minnas jag hittade ett Matt Brewing Co när jag kikade efter att ha sett den länkade filmen men det såg inte alls ut som i filmen, detta stämde bättre på något sätt... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Inspiration till industrimoduler/industriområden

Inlägg av daniel »

Tack för tipsen! :D

Lägg gärna in direktlänk till Google maps till de industrier ni tipsar om.
Daniel Rydell
Inlägg: 386
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Inspiration till industrimoduler/industriområden

Inlägg av Daniel Rydell »

I Rome (New York), bara några mil nordväst om Utica där vi var lite tidigare i tråden, har jag hittat flera trevliga industrier.
rome01.jpg
Spåren viker av från en industrilinje, korsar Railroad Street för att nå Americal Alloy Steel. Tyvärr stod solen i en väldigt olämplig vinkel för fotografering när Googles kamerabil passerade men man får ändå en bra bild över den del av byggnaden där spår och lastplats finns. Byggnaden är väldigt stor men den lilla del för spår och kanske även portar för gummihjulsfordon får utan större problem plats på en modul.
rome02.jpg
rome03.jpg
Länk till Google
Daniel Rydell
Inlägg: 386
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Inspiration till industrimoduler/industriområden

Inlägg av Daniel Rydell »

I andra änden av Rome (NY) hittar vi fler trevliga saker. Efter ett rundgångsspår slutar denna del av linjen i en byggnad som jag inte kunnat hitta någon information om, men storleken och utseendet tigger om att bli avbildad. Att det stod ett litet växellok när Google passerade gör ju inte saken sämre.
rome04.jpg
rome05.jpg
Länk till Google
Skriv svar

Återgå till "americaN"