DBFastClock

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

DBFastClock

Inlägg av daniel »

Jag har nu kommit ut med en ny version av DBFastClock, version 1.0.

Installation
Packa upp zip-filen i valfri katalog och starta programmet genom att köra "DBFastClock.jar".

Nyheter
  • Denna version av DBFastClock är en renodlad klient. Den är beroende av en klockserver, t ex Anders Boströms MRclock eller Lars Ljungbergs FastClock.
  • Stöd för språk. Varje språk ligger i en separat textfil så det blir enkelt att översätta om man vill använda ett annat språk.
  • Analog och digital klocka. Man kan nu välja om man vill ha en analog klocka istället för den digitala. Den analoga klockan har tydliga visare som förhoppningsvis syns bra på avstånd. Den digitala är dock lättare att läsa på håll.
  • Anders klockserver "MRclock" kan skicka ut textmeddelanden till klockorna och DBFastClock stöder dessa både för den digitala och den analoga klockan.
Språk
DBFastClock stödjer olika språk. Om man vill översätta programmet skapar man en ny språkfil och lägger den i biblioteket languages. Se filen "languages.txt" för vad respektive språkfil ska heta. En tysk språkfil heter MessagesBundle_de_DE.properties. "de" står för språket, dvs tyska, och "DE" står för landet, dvs Tyskland. Programmet hittar inte språkfilerna om de inte följer denna konvention.
Själva texterna ändrar man med en vanlig texteditor.
Bilagor
DBFastClock_bin_1.0.zip
Själva programvaran.
(31.44 KiB) Nerladdad 609 gånger
DBFastClock_src_1.0.zip
Källkoden till programmet för dem som vill vidareutveckla det.
(188.33 KiB) Nerladdad 466 gånger
DBFastClock_analog.png
DBFastClock_analog.png (46.08 KiB) Visad 7944 gånger
DBFastClock_analog_text.png
DBFastClock_analog_text.png (44.76 KiB) Visad 7944 gånger
DBFastClock_digital.png
DBFastClock_digital.png (40.92 KiB) Visad 7944 gånger
DBFastClock_digital_text.png
DBFastClock_digital_text.png (41.18 KiB) Visad 7944 gånger
Senast redigerad av 1 daniel, redigerad totalt 2013 gånger.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: DBFastClock

Inlägg av daniel »

Om någon som kan tyska känner för att översätta programmet så är jag tacksam för det. Det går i så fall bra att lägga upp den tyska språkfilen som en bilaga i den här tråden. Och känner någon för att översätta till något annat språk så går det bra också. Jag bifogar svenska och engelska språkfilen, samt filen languages.txt.

Mvh Daniel
Bilagor
MessagesBundle_sv_SE.properties
Svenska språkfilen
(690 Bytes) Nerladdad 343 gånger
MessagesBundle_en_US.properties
Engelska språkfilen
(734 Bytes) Nerladdad 347 gånger
languages.txt
(4.13 KiB) Nerladdad 347 gånger
MarcusHorn
Inlägg: 44
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14

Re: DBFastClock

Inlägg av MarcusHorn »

Jag lyckas inte få version 1.0 att fungera på Mac OS X eller på Ubuntu. Det enda som händer är att klockan visar --:--. Jag försöker få programmet att prata med min MRClock på telefonen. En annan telefon kan prata med min, så felet är inte där... Och nej, jag har ingen Windows-dator jag kan testa med. På min Mac kör jag Java 1.6.0_39 som Apple tillhandahåller och på Ubuntu kör jag OpenJDK 1.6.0_27. En tidigare version av Java-klienten funkar utmärkt på båda datorerna, men den visar ingen text. Vad kan problemet vara?
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: DBFastClock

Inlägg av AndersB »

Jag har inte testat den mot MRclock på telefon utan bara mot MRclockserver på dator. Men där fick jag starta om den för att ip-ändringarna skulle ta.
Skall testa mot telefonserver imorgon.
mvh/anders
MarcusHorn
Inlägg: 44
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14

Re: DBFastClock

Inlägg av MarcusHorn »

Jag har startat om programmet och kollat i properties.ini, och konstaterat att inställningarna stämmer, men det funkar inte ändå. Nåja, vad är väl en bal på slottet... ;-)
MarcusHorn
Inlägg: 44
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14

Re: DBFastClock

Inlägg av MarcusHorn »

Vilken Java-version har du förresten på datorn du testade med?
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: DBFastClock

Inlägg av daniel »

Har du en fil "debug.txt" i samma katalog som programmet? Kan du bifoga den i så fall? Den kanske kan berätta vad som har gått fel.

När klockan visar --:-- beror det på att den inte får kontakt med servern. Det kan bero på att IP-adressen är fel, att TCP-porten är fel, eller att någon brandvägg (t ex på egna datorn) spärrar.

Kan du testa att skriva "telnet 192.168.1.101 2500" i en kommandoprompt? Det är inte säkert att telnet är installerat men om det är det så bör du kunna få kontakt om du har angett rätt IP-adress och TCP-port. Notera att i kommandot är 192.168.1.101 IP-adressen och 2500 TCP-porten och båda behöver ändras till det du har inställt i servern.

Jag har java version 1.6.0_24, så där verkar inte problemet vara. Och att den förra versionen inte visar textmeddelandet kan bero på att den versionen inte hade stöd för det.

@AndersB: Kan du testa DBFastClock mot MRclock? Jag har ingen smartphone så jag kan tyvärr inte testa själv.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: DBFastClock

Inlägg av daniel »

Vilken IP-adress och TCP-port har du förresten angivit? Kan mobiltelefonen prata med datorn över trådlösa nätverket (WiFi)?

Mvh Daniel
MarcusHorn
Inlägg: 44
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14

Re: DBFastClock

Inlägg av MarcusHorn »

Telnet till telefonen från datorerna jag kör DBFastClock på funkar utmärkt, då får jag ett snyggt och prydligt svar med aktuell status, tid, hastighet och textmeddelande, men det dyker inte upp i DBFastClock. Och debug.txt har innehållit olika saker, en gång något i stil med "timeout" och nu detta: "Get data from server: 1 4 10 6". Men det dök inte upp i debug.txt förrän jag avslutade DBFastClock, och texten saknas.

Det har inget med IP-adresseringen att göra, alla enheter får IP-adresser från samma DHCP-server (192.168.173.x/24) vilket också bekräftas av att jag kan telneta från datorn till telefonen. Någon brandvägg är inte heller i vägen, åtminstone för port 2500, jag kan ju komma åt den med telnet... Så här ser förresten ett telnet-test ut på min dator:

Kod: Markera allt

macmarcus:DBFastClock_bin marcus$ telnet 192.168.173.141 2500
Trying 192.168.173.141...
Connected to android-dafd44c5cb25e5df.horn.
Escape character is '^]'.
1  5  4 6
text=Test
Connection closed by foreign host.
macmarcus:DBFastClock_bin marcus$ 
Snabbklockan var 5:04 vid tillfället...
MarcusHorn
Inlägg: 44
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14

Re: DBFastClock

Inlägg av MarcusHorn »

Bara för att leka lite så knåpade jag ihop ett litet Python-skript som leker server (eller egentligen skriver formaterad text till en nätverksport), och då funkar den senaste versionen av DBFastClock. Jag gissar att DBFastClock är lite kinkig på hur svaret från servern är formaterat och att MRClock formaterar svaret "fel". Mitt perlskript lägger på en nolla framför ensiffriga tal (svaret från Perl-skriptet är 1 05 04 6) medan MRClock istället lägger dit ett mellanslag (svaret från MRClock är 1 5 4 6). Jag har inte testat vad som händer med "1 5 4 6" som svar (alltså utan både nollor och mellanslag). Men jag kan gissa fel, det har hänt förr... ;-)

/Marcus
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"