Tillverkning av vagnskort H0

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av StefanFjällemark »

I mitt planeringssystem kan jag bland annat skriva ut vagnkort för enskilda vagnar eller vagngrupper specifika för ett trafikspel; engångsvagnkort kan man säga.
Tidigare har jag limmat omloppskortet på vagnkortet, men det fungerar inte om man ska byta eller vända korten för olika trafikdagar.

Så jag har skaffat plastfickor i A6-format som jag sätter fast en självhäftande ficka för omloppskort/fraktsedel. Sedan sätter man i ett vagnkort och omloppskort/fraktsedel.

Lösningen kan också användas som ett alternativ till att plasta alla kort. Man har ett antal fickor och byter vagnkort från tillfälle till tillfälle.

20191031_182306300_iOS.jpg
20191031_182443468_iOS.jpg
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av StefanFjällemark »

Inför vagnkort-kursen hos KMJ tog jag fram en ny mall för lok- och vagnkort. Den har jag nu förbättrat ytterligare. Mallen är för PowerPoint. Genom att alla varianter på vagnkort ligger som layouter i bildbakgrunden underlättas arbetet och man får en enhetlig design på sina vagnkort och kan ha alla varianter i ett och samma dokument om man vill.

Så har fungerar mallen:
  • Varje typ av kort har en egen layout, så att man kan välja detta som bakgrund. Det finns menyval för detta.
  • Det finns layouter för lok, personvagnar och alla typer av godsvagnar.
  • Layouter för godsvagnar är namnsatta med de littera de avser. De skiljer sig åt endast med olika färg på ramen.
  • Ägarinformationen ligger i bakgrundsmallen och ändrar man där slår det igenom i alla vagnkort.
  • Mallen innehåller tre exempel: ett lok, en personvagn och en godsvagn, så det är bara att kopiera och modifiera dessa.
  • För att få tag på upplysningar och bilder för lok och vagnar får man söka på nätet, tips på bra länkar nedan.
För lok finns ofta både upplysningar och bilder på http://svenska-lok.se
Uppgifter och bilder på lok och vagnar finns på http://järnväg.net
I övrigt får man googla på lämpliga sökbegrepp, t.ex. för att hitta bilder på modellerna.
Ett alternativ är att ta egna bilder.

Lycka till
Bilagor
Lok & vagnkort mall.pptx
(889.62 KiB) Nerladdad 320 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av daniel »

Godsvagnshandboken. Information om GreenCargos vagnar som är i trafik idag.
http://www.greencargo.com/sv/godsvagnshandboken/

Information om äldre vagnar finns på Modellrallare i Wästs webbsida:
http://www.mrw1.se/byggtips/tips.htm
Se t ex länkarna "Godsvagnar 1931" och "Godsvagnar 1983".
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av AlexanderEhn »

Fantastiskt Stefan! Sicken powerpoint, otroligt välarbetad.

Jag är väldigt van powerpointanvändare, men ändå behöver jag alltid leta efter hur det nu är jag ändrar bakgrundsmallen (master slide).
Några förslag för att öka användbarheten:
  • Lägga till en instruktionssida som en första slide.
    • Med instruktion om vart master sliden ändras
    • Men en kort förklaring om vad en layout är och hur användaren enkelt byter layout på en sida
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av StefanFjällemark »

i dag har jag labbat vidare med en webbapplikation för att tillverka i första hand lok-kort. Utöver själva lokkortet ingår även en FRED-insticka, och ett inventariekort som man har i lokfickan men plockar ut då man ställer ut loket på banan, så man vet vilka som är ute.

På den röda kanten är 1 mm klippmån, i fall man inte lyckas vika helt perfekt.
Bilderna behöver inte laddas upp i applikationen, det räcker att länka till befintliga bilder.

Än så länge finns inte appen tillgänglig offentligt. Nästa steg är att göra inmatningen av lok-data. På sikt kanske det kommer vagnkort också, vem vet?

Loco-Card-with-FRED-sticker.png
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av Henrik Maude »

Jag vet inte om vagns- och lokkort har nått mer användningsområde. Men jag vet att i samband med trafikspel har det varit irriterande med info på korten som inte behövs för att underlätta själva trafikspelet. Dvs. det viktiga är bild, lok/vagnsnummer samt info om var vagnen/loket ska samt för lok ev. info om olika ljud och ljus-funktioner. All annan info är bara i vägen. Så jag förordar att annan information utelämnas.
Eller finns det nån användning av info om t.ex. vagn/lokvikt på vagn/lokkort?
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av Johnny »

Henrik Maude skrev: 2021-03-25, 21:01 . All annan info är bara i vägen.
I vägen för vad?
Om man anser att förebilden är ointressant, är det mängder av detaljer som kan utelämnas på modellerna.
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av Henrik Maude »

Nu syftade jag på vagns/lokkorten och inte på modellerna i sig. Frågan är vad vagns/lokkorten är till för. Jag har mest kommit i kontakt med dem i samband med trafikspel då de följer med vagnarna mellan t.ex. stationerna där vagnarna oftast ska växlas om för att de har olika destinationer. Då används vagnskorten för att den som tangerar ska veta vilken vagn som ska var. Och i det läget är mycket av den information som brukar finnas på vagnskorten inte nödvändig är att kunna utföra uppdraget. Då är bra bilder på förebilden/modellen samt tydligt vagnsnummer och destination det centrala. All annan information på vagnskorten är då helt klart sekundär. Eller vad har övrig information för betydelse för att kunna klara av rangeringen? För mig är den bara störande då den gör vagnskorten er detaljerade och svårare att tyda i en stressig situation.

Dessutom påverkar detaljeringen på vagnarna inte rangeringen negativt, så jag förstår inte varför det skulle finnas någon anledning att minska ner på detaljeringen av modellerna bara för att viss information utelämnas på vagns/lokkorten.
Johnny skrev: 2021-03-25, 21:35
Henrik Maude skrev: 2021-03-25, 21:01 . All annan info är bara i vägen.
I vägen för vad?
Om man anser att förebilden är ointressant, är det mängder av detaljer som kan utelämnas på modellerna.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av Johnny »

Jag skulle vilja sammanfatta det så här:

Vissa gillar att läsa om förebilden på vagns/lokkorten - andra tycker att det försvårar rangeringen.

Vissa gillar detaljerade modeller - andra tycker att det försvårar rangeringen t ex för att detaljer kan lossna eller skadas.

Vissa gillar fina landskap på modulerna - andra tycker att träd och byggnader är i vägen och försvårar rangeringen.

Blir det inte lite torftigt om man bara skall ta med det som är "nödvändigt" för att kunna rangera"?
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av JanFrelin »

Johnny skrev: 2021-03-25, 22:45 Jag skulle vilja sammanfatta det så här:

Vissa gillar att läsa om förebilden på vagns/lokkorten - andra tycker att det försvårar rangeringen.

Vissa gillar detaljerade modeller - andra tycker att det försvårar rangeringen t ex för att detaljer kan lossna eller skadas.

Vissa gillar fina landskap på modulerna - andra tycker att träd och byggnader är i vägen och försvårar rangeringen.

Blir det inte lite torftigt om man bara skall ta med det som är "nödvändigt" för att kunna rangera"?
Ja och landskap gör det ju svårare att lägga korten på anläggningen! ;-)
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"