Ljud och oljud

Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Grimslöv bana H0

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag gillar upplägget mycket! Ska bli kul! Men jag vill skicka med en fundering till arrangörerna.

Jag upplevde det förra Grimslövsträffen som rätt så skrikig, främst på H0-banan. Dessutom löste boostrar med väldigt höga signaler ut i tid och otid. Jag lägger ingen värdering i det, kulturen och boostrarna på H0-körningar tenderar att vara sådan så det ligger i dess natur. Lokalen som är i Grimslöv hade dessutom inte mycket ljuddämpning och förstärkte höga ljud.

Och med denna layouten av lokalen blir det ännu viktigt att varje bana har en samlingsplats där information kan delges istället för att det skriks över hela lokalen, och i det här fallet rakt över N-Re banan.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Grimslöv bana H0

Inlägg av daniel »

Går det att stänga av ljudet på boostrarna? I så fall kan det vara en god ide.

Till årets träff är det mycket moduler anmälda så det finns risk att det blir trångt i lokalen. Ett alternativ är att gå bort till matsalen för genomgång, eller att man tar genomgång strax före eller efter man äter när man ändå är i matsalen. Observera att första trafikspelet på H0-banan är tänkt att börja direkt efter lunch på fredagen så om H0-folket stannar kvar i matsalen efter lunch (eller kommer till matsalen en halvtimme före lunch) så kan ni ha genomgången i lugn och ro utan att störa och störas av N-RE och Nollan.

En annan faktor att tänka på är att alltid stänga av ljudet på lok som inte används. Det är inte helt ovanligt att det står diesellok och ånglok med ljudet på utan att dessa används och det stör ganska mycket.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Grimslöv bana H0

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2019-12-27, 18:07 Går det att stänga av ljudet på boostrarna? I så fall kan det vara en god ide.

Till årets träff är det mycket moduler anmälda så det finns risk att det blir trångt i lokalen. Ett alternativ är att gå bort till matsalen för genomgång, eller att man tar genomgång strax före eller efter man äter när man ändå är i matsalen. Observera att första trafikspelet på H0-banan är tänkt att börja direkt efter lunch på fredagen så om H0-folket stannar kvar i matsalen efter lunch (eller kommer till matsalen en halvtimme före lunch) så kan ni ha genomgången i lugn och ro utan att störa och störas av N-RE och Nollan.

En annan faktor att tänka på är att alltid stänga av ljudet på lok som inte används. Det är inte helt ovanligt att det står diesellok och ånglok med ljudet på utan att dessa används och det stör ganska mycket.

Det är vettiga idéer.

Tänker även på saker under splets gång som "KLOCKAN GÅÅÅR!!" och "STATION XYZ!!! SVARA I TELEFON!"
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Grimslöv bana H0

Inlägg av fs_toni »

AlexanderEhn skrev: 2019-12-27, 21:09
daniel skrev: 2019-12-27, 18:07 Går det att stänga av ljudet på boostrarna? I så fall kan det vara en god ide.

Till årets träff är det mycket moduler anmälda så det finns risk att det blir trångt i lokalen. Ett alternativ är att gå bort till matsalen för genomgång, eller att man tar genomgång strax före eller efter man äter när man ändå är i matsalen. Observera att första trafikspelet på H0-banan är tänkt att börja direkt efter lunch på fredagen så om H0-folket stannar kvar i matsalen efter lunch (eller kommer till matsalen en halvtimme före lunch) så kan ni ha genomgången i lugn och ro utan att störa och störas av N-RE och Nollan.

En annan faktor att tänka på är att alltid stänga av ljudet på lok som inte används. Det är inte helt ovanligt att det står diesellok och ånglok med ljudet på utan att dessa används och det stör ganska mycket.

Det är vettiga idéer.

Tänker även på saker under splets gång som "KLOCKAN GÅÅÅR!!" och "STATION XYZ!!! SVARA I TELEFON!"
Lite nyfiken dock på om du har något alternativt förslag till hur man löser det behov som "KLOCKAN GÅÅÅR!!" fyller? På något sätt måste ju samtliga TKL och lokförare få veta (samtidigt) att klockan går...
På samma sätt fyller ju "SAAAAMLING!" ett behov... (Oavsett om man samlas i lokalen eller utanför...)
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Grimslöv bana H0

Inlägg av StefanFjällemark »

Angående kocka: Kör man min klocka behöver man inte ropa, den indikerar mycket tydligt om den går eller står.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Grimslöv bana H0

Inlägg av LLJ »

StefanFjällemark skrev: 2020-01-01, 21:52 Angående kocka: Kör man min klocka behöver man inte ropa, den indikerar mycket tydligt om den går eller står.
Jag tror att Alexander avser tidpunkterna när man startar spelet, antingen i början eller efter ett avbrott. För man står ju inte och stirrar på klockan tills den börjar gå.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Grimslöv bana H0

Inlägg av daniel »

fs_toni skrev: 2020-01-01, 21:48
AlexanderEhn skrev: 2019-12-27, 21:09 Tänker även på saker under splets gång som "KLOCKAN GÅÅÅR!!" och "STATION XYZ!!! SVARA I TELEFON!"
Lite nyfiken dock på om du har något alternativt förslag till hur man löser det behov som "KLOCKAN GÅÅÅR!!" fyller? På något sätt måste ju samtliga TKL och lokförare få veta (samtidigt) att klockan går...
På samma sätt fyller ju "SAAAAMLING!" ett behov... (Oavsett om man samlas i lokalen eller utanför...)
Att få någon att svara i telefonen är hyfsat enkelt ;)

Dra en två-ledare från spårmatningen från boosterdistriktet där angränsande station finns och koppla in en strömbrytare som kortsluter två-ledaren när man trycker på strömbrytaren. När tågklareraren på angränsande station inte svarar i telefon trycker man bara på strömbrytaren, med påföljd att hans station blir kortsluten, boostern löser ut och hans station blir strömlös. När han börjar titta sig omkring för att förstå vad som hänt är det bara att vinka!!!! ;-)

Att få alla lokförare och tågklarerare att samtidigt få information är lite svårare. Möllehems klock-app, den som är gjord av Anders Boströms son, är ju en riktig app på telefonen, så den skulle kunna fås att vibrera telefonen när ett meddelande kommer, t ex "Klockan går". Men jag skulle inte uppskatta att telefonen vibrerar, jag har alltid vibration avstängd.
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Grimslöv bana H0

Inlägg av FreddePettersson »

Hej
Som erfaren träff general skulle jag säga att vissa ( även erfarna) träffbesökare skulle behöva en riktig ” buzz” då långt ifrån alla är fokuserade på all kolla klockan, anslag, eller likande. Sorry tror inte det räcker med klockskärm eller likande av tyst karraktär.
En juiceblandare ( roterade varningsljus ) eller likande för signalering om klockan Gående eller ej, kanske är en väg.

Jag kommer fortsätta nyttja rösten till Saaammmmling, tycker det borde finnas accept för 2-4 sådana utrop / dag.
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Grimslöv bana H0

Inlägg av StaffanWiman »

Enstaka rop om samling eller klockan går och liknande är ju väldigt effektiva och kan väl inte vara så störande. Värre är väl onödiga Dauergeräusche som till exempel dieselmotorer som står på.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Grimslöv bana H0

Inlägg av StefanFjällemark »

FreddePettersson skrev: 2020-01-02, 17:32 Som erfaren träff general skulle jag säga att vissa (även erfarna) träffbesökare skulle behöva en riktig ” buzz” då långt ifrån alla är fokuserade på all kolla klockan, anslag, eller likande.
I Kolding körde vi min klocka med ljudet påslaget. Bling-bling hördes i hela hallen när klockan startas eller stoppas samt färgindikering på alla klienter: gröna siffror=klockan går, röda=klockan står.

Systemöversikt.png
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Grimslöv 2020 (ModulSyd är arrangör)"