Töva Timmerterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Efter några dagar av intensivt spårläggande och kabeldragning däremellan lite missöden och lite göra om och göra rätt så blev det en provkörning av de första två sektionerna och det föll väl ut. Inhandlade ett stycke mikrobrytare på Kjelle till växeln för att prova hur det funkade med polvändningen och när jag väl kom på vilken ordning kablarna skulle lödas till mikrobrytaren gick det som en dans. Tack Toni för tipset om mikrobrytarna. I väntan på att jag ska fatta beslut om typ av växelomläggare....Bluepoint, tortoise, cobalt, möllehems eller clees..... jag har sjuk beslutsångest.... så får det bli mikrobrytare och ett stycke finger får lägga om växeltungan. Jag är ju fortfarande rätt osäker på att jobba med flexräls i långa sträckor med flera spår, växlar och all kabeldragning men för varje spår blir det snyggare och snyggare. De första rälsbitarna är jag inte helt nöjd med när det gäller mellanrum mellan slipers där strömkablarna är fästa i rälsen, blev lite ojämna mellanrum här och där som jag funderar på att göra om. De senare två sektionerna hittade jag ett nytt arbetssätt och det blev snyggare och mer jämnt. Learning my doing. Men det är bara kosmetiskt, funktionen fungerar och i nuläget är det viktigast. Provkörning med ett stycke lånat ånglok, äger ju fortfarande inget rullande 2r lok.
2019-11-22_17.21.24.jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Tompa »

Klart du ska köra med microbrytare först innan du bestämmer dig. De funkar ju utmärkt.
Vad har du för avstånd mellan spåren?
Kanske kan mina Spåravståndsmallar vara något?
https://www.proprat.com/butik/
Eller någon specialprintad variant?
Det kan vi prata om imorgon när vi träffas på 3R-körningen.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Gjorde en hemmagjord växelomläggare idag, lite på skoj men den blev faktiskt riktigt bra. I väntan på vad jag ska välja för system för omläggning så funkar ju detta. Recept enligt följande: 1 microbrytare, 1 lite tjockare blompinne, 1 bit 1mm pianotråd, några restbitar av mdf. Borrade hål i tre mdf bitar, samma diameter som blompinnen samt ett större hål i sargen. Borrade ett hål i blompinnen för pianotråd upp till växeltungan. Slutligen en liten bit mdf där jag monterade microbrytaren i samma höjd som blompinnen då denna ska trycka till brytaren i ändläget. Det enda jag har köpt var microbrytaren och pianotråd, kostnad 47:-, det finns säkert bättre och snyggare sätt att göra en hemmagjord omläggare men detta var ett experiment som föll mycket väl ut.
2019-11-27_13.26.35.jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Idag har jag gjort lite landskapsgrund på sektion 1. Jag kör ju i vanlig ordnibg oldscool gipsande på tidningspapperskuddar istället för att karva markisoleringsskiva. När gipset sen torkat blir det ett lager till av gipsmassa blandat med burnt umber färg som penslas ut för att stärka upp det hela. Ovanpå detta strösslas sen sågspån och ytterligare strömaterial.
2019-11-30_10.33.31.jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Blev lite småfixande idag, har fixat med lite "gatuspår" dvs fyllt upp en plan yta på och mellan lossningsspåren samt fixat rätt nivå på timmerytan. Nu ska dessa målas och smutsa ned sen är det bara att börja fylla på med timmertravar.
tovoiso.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av AlexanderEhn »

Kul att få följa ditt bygge! Vad har du använt för att göra den plana ytan?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av daniel »

Alltid trevligt med lite gatuspår :)
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Tack så mycket, jag har använt ett stycke kartongark 70x100 cm och en tjocklek på drygt 1mm. Det är en liten liten nivåskillnad mellan lastkajen och kartongen som ligger mellan rälsen då jag tänkte att om nån del på vagnar eller lok mot all förmodan hänger ned under rök. Lastkajen ligger döremot precis i höjd med rälsen.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Ledig dag idag så utöver vardagssysslor så han jag fixa lite mer med sektion 1. Målade lastplatsen grå, all räls fick rätt ssm kulör, ett till lager gips, utplacering av några stenar och ett lager sågspån. Var ju tvungen att placera ut ett lok, vagn och en lastbil för att se hur resultatet blev med gaturälsdelen och jag är rätt nöjd.
tova30.JPG
tova31.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Jag fick lite mer skaparglädje så jag offrade två timmar till på en grön landskapsgrund och ballast. Jag har för dålig karaktär som inte kan låta bli att fixa.
tova32.JPG
tova33.JPG
tova34.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"