Hur vill Du ha en modulträff?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av JanFrelin »

Definitivt trafikspel, helst epok II-III, helst ingen publik. Har dock lite materiel för epok IV också så det kan det också bli. Gärna lite fri körning eftersom jag inte riktigt kan prova rullande materiel hemma.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av ErikKuiper »

Trafikspel och ingen publik. Jag har inget problem med fri körning då trafikspel inte pågår, men det ska inte finnas krav på bemannade stationer då.
Användarvisningsbild
z750asn
Inlägg: 166
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av z750asn »

De modulträffar som jag tycker gillar vill jag gärna se som en blandning av trafikspel och fri körningen.
Jag är för publika träffar där allmänheten har möjlighet att få komma och titta, men detta måste vara upp till arrangören.
Tycker inte att någon överordnad organisation ska bestämma om detta med allmän publik eller inte, det måste vara den lokala arrangörens val.

När det gäller trafikspel så skulle jag gärna se tidsperioden 1956 - ca 1970. UIC märkningen kom 1967 men en del vagnar kunde fortfarande rulla med den äldre märkningen.
Denna tidsperioden är för mig innebär mer växling, lokal godståg, mm som gör det intressantare än helgods systemtåg.

Mvh
Anders Svensson
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av RickardNordström »

Hej :)
Träffen i Timmele var min första Trafikspelsträff. Minns inte vilket år det var men jag var där som besökare. Jag minns att det var Mathias Malmgren som tog hand om mig och lät mig köra ett köruppdrag. Där och då blev Timmeleträffen den träff jag skulle besöka framöver då den var inom rimligt avstånd och övriga deltagare var mycket trevliga att umgås med.
Fredag byggde vi upp banan, Lördag förmiddag och eftermiddag körde vi trafikspel och kvällen efter middagen var vigd åt fri körning med bemannade stationer där merparten av träffdeltagarna deltog. Söndagen var det trafikspel och det blev en lagom mix och alla var nöjda.
Jag föredrar träffar med Svenska tåg från 50-tal till nutid, helst El och Diesel drift :)
Jag ser gärna att det är längre sträckor mellan stationerna. 10m är att föredra. Jag vet att det blir svårt men är något jag själv kommer jobba på och bidra med i framtiden. Som det ofta ser ut idag med en kurva på 2 meter mellan stationerna och överdrivet mycket stationer med växlingsrörelser hör inte till något favoritupplägg. Men man får ge och ta.
Det får då bli mitt facit på hur en träff skulle fungera för mig.

Mvh Rickard
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av fs_toni »

StefanFjällemark skrev: 2019-12-01, 19:26 Hur jag vill ha en modulträff? Enkelt, som t.ex. den jag tillsammans med två andra FREMO-medlemmar arrangerade i Upphärad 2018.
Ja det var nog den allra bästa träffen jag varit på hittills! Banan var kul med mycket dubbelspår och många stora stationer med trafikspel med mycket trafik (minns ännu när 4 tåg SAMTIDIGT) skulle mötas inne på CDA... Och trafikspelet innehöll roliga och komplexa uppdrag.
Samtidigt gillar jag att man bor och äter ihop och har därmed tid på sena kvällar för lite frikörning eller bara vara social.

Renodlade publikträffar har jag svårare att finna nöje med. Max en dag pallar jag att bara friköra runt och lufta tågen. Men mina moduler har ändå funnits med ibland på publikträffar. Med det sagt så hade vi mycket trevligt i Gimo senast med MMM med en blandning av både enklare trafikspel, frikörning och publik en dag. Men Upphärad är ändå den sorts träff jag helst åker på.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av AlexanderEhn »

För min del behöver det kännas värt tiden och prioriteringen att åka på träffen (pengar, semester, tid från familjen).
Några komponenter som höjer upplevelsen och gör det värdefullt.
  • Det sociala utbytet med andra
  • Att det är kul, lika mycket arrangemanget som själva tågkörningen
  • Variation och innovation, något i tågkörningen under träffen som känns nytt som jag inte har gjort innan
  • Känna att jag kommer vidare i min hobby
  • Att jag ser fram emot nästa träff.
Får erkänna att jag efter en del träffar har känt att det inte var värt det och funderat på varför jag lägger tid på detta.


Mer konkret finns ser jag det som två moment som jag uppskattar; trafikspel och frikörning. ( 8-) )

Trafikspel
När det är trafikspel vill jag att det ska vara komplext och avancerat. Mycket pusslande och strategi.
Har jag konstruerat spelet är det extra kul att se hur mina idéer fungerar, eller oftast inte fungerar. Har jag inte konstruerat spelet njuter jag och är tacksam för att jag inte behövde lägga ner tiden.

Frikörning
Jag har inte så mycket ut av av att lufta mina tågsett, eller det går rätt så fort och jag tröttnar när jag kört fram och tillbaka en gång. Så för att jag ska tycka att frikörning är kul behövs att det händer något. Exempelvis att det finns publik att snacka med eller utställare att kolla runt hos. Har också testat att ge mig lite egna uppdrag för att göra frikörning roligare. I Nässjö filmade jag banan vilket tog tid. Jag & Andreas testade att köra superlångt tåg, vilket inte gick så bra såklart, och det var ju kul. :)

Skala
N-Re. Eller HO-Re. Spelar inte så stor roll, kör båda. Officiellt avstår jag amerikansk körning, även om jag får säga att det var rätt kul i Fagerhult nu i höstas.

Sammanfattning
  • En träff med frikörning utan mässa/publik kommer jag inte åka på.
  • Mässan i Göteborg har bara frikörning och mässa, funkar bra i en dag.
  • Höglandstågs, och tidigare DreamTrack's, upplägg med trafikspel fredag och söndag och mässa/frikörning på lördag funkar bra.
  • Ren trafikspelsträff som VästträffeN vi hade i Mölndal förra året eller Upphärad är väldigt kul
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av ArneL »

Mitt intresse för rena trafikspel är minimalt, men blandat med annan form av körning kan det gå an.
En blandning av intern och publik körning är också det jag föredrar.
Eftersom jag har en stor variation av rullande mtrl både beträffande epok (I-IV) och ursprung (skandinavisk/preussiskt/brittiskt/kanadensiskt) vill jag ibland kunna lufta denna utan att andra knorrar för mycket.
-----------------
/Arne Larsson
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av Gissberg »

För mig är modulkörningar en social samvaro av medmänniskor med gemensamt intresse, medlemmar som publik, väldigt kul att träffas. Kör aldrig tåg själv men älskar se tågen åka i landskapen.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av MickeWestberg »

Jag föredrar publika körningar där man får köra sina egna tågset samt mingla med publiken och med lite tur värva mer modulbyggare. Trafikspelsträffar undviker jag helst om det är hardcorevarianten, kör man en enklare variant som det som varit tidigare i Tyresö så kan jag vara med. En stor del av att jag har svårt för det här med trafikspel är dessa styckegodsvagnar som skall rangeras in i all förbannelse mellan alla stationer, får jag köra ett tåg från punkt a till b utan växling så kan jag överleva.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
GustavLundström
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-10-28, 11:32
Ort: Stockholm

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av GustavLundström »

Jag känner att modulhobbyn som sådan (dock inte varje enskild modulrallare) har en viktig uppgift att värva nya hobbyutövare, det ligger så bra till för just denna gren av MJ. Därför vill jag lägga min tid och energi på att köra för publik i första hand.

Jag är ingen trafikspelare i första rummet, men jag kan absolut fångas av mina medrallares entusiasm och jag spelar gärna när tillfälle ges. För att trafikspelen ska väcka större intresse även hos fler av mina åsiktsfränder skulle jag föreslå att man funderade över detta (mina iakttagelser är från svenska N Re-körningar):

1 Tydligare pedagogik och manualer, enhetlig terminologi. Gör en lättläst spelhandledning som alla deltagare kan läsa på. System för kort, fraktsedlar mm måste gå att få mer enhetligt. Det är inte alltid tillräckligt att "se och lära" på plats, i synnerhet inte när klockan tickar snabbt och många blir stressade. Gör en instruktionsfilm på Youtube där man ser hur de olika momenten går till. Bara en sån sak kanske får fler att bli spelsugna!

2 Definiera enkla och avancerade arbetsuppgifter tydligt och fördela efter intresse, istället för via "lottdragning". Låt de som längtar efter att köra och växla lokalgodståg med många stopp få göra det, några av oss är helnöjda med att köra en rälsbuss fram och tillbaka.

3 Prova att även inom N definiera epok och förebild i någon utsträckning. Om man frågar många deltagare i tid tid om att låna fordon skulle vi säkert kunna köra ett helsvenskt spel.

4 Höj kraven på ordning och reda. För ovana spelare är det till stor hjälp med t ex enhetliga och logiska vagnskorthållare på modulerna. Och undvik kort och papper i landskapet! Detta får nog många modellintresserade rallare att tröttna.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"