Styrstift nästa?

Allmäna diskussioner och information
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Styrstift nästa?

Inlägg av Henrik Maude »

Spårlägesmall har jag tagit fram åt MMM. Den är i dagsläget i MDF och täcker endast rälslägs samt skruvhål. Skulle vara relativt lätt att lägga till hål för styrstift.
Tror dock att styrstift kan bli problematiskt om de sitter mellan olika medlemmars moduler då det alltid finns en risk att de hamnat fel på den ena modulen och att inpassning då blir omöjlig.

När det gäller montering av bana på träffar tror jag det är betydligt viktigare att ha en strukturerad uppbyggnad. Som det är nu är uppbyggnationen extremt ostrukturerad eftersom det inte brukar finnas någon som är ansvarig för uppbyggnationen samt att många deltagare helt för äntat tycker det är viktigt att prata med alla bekanta som inte setts på ett bra tag. Tror att mer strukturerad uppbyggnation skulle spara oss betydligt mer tid än införandet av styrstift.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Styrstift nästa?

Inlägg av Fredman »

Hej.
Håller med Henrik och även att det finns förbättringar att gör på modulerna som till exempel skråfilning, fullständig hålbild och plats för fingrar och bult samt hane och hona när det gäller körströmskopplingarna.
MVH Thomas Fredman
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Styrstift nästa?

Inlägg av StaffanWiman »

Strukturera så att de som kommer sent inte har nyckelpositoner i banan utan ligger perifert. Ofta har vi inte kunnat komma igång riktigt förrän alla kommit.
/Staffan
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Styrstift nästa?

Inlägg av fs_toni »

Henrik Maude skrev: 2019-11-29, 07:46 Spårlägesmall har jag tagit fram åt MMM. Den är i dagsläget i MDF och täcker endast rälslägs samt skruvhål. Skulle vara relativt lätt att lägga till hål för styrstift.
Tror dock att styrstift kan bli problematiskt om de sitter mellan olika medlemmars moduler då det alltid finns en risk att de hamnat fel på den ena modulen och att inpassning då blir omöjlig...
Vet inte om jag har sett just din spårlägesmall Henrik? Men övriga andra mallar jag har sett har jag ofta uppfattat som ha lite för stora toleranser. Och sen verkar det därför bli nödvändigt att bygga på samma sätt för att säkra sin passning mot andra moduler.

Det jag såg framför mig är t ex en gjuten 3-dimensionell mall i hårdplast av hög precision, toleranser på ca 0,2 mm max.

Tänk dig att du tar lite modell-lera och trycker fast mot en "ur"-gavel med styrstift och sen drar upp och över lite lera över rälsen ca 5mm in. När du tar loss leran, då bildas ett hål i leran där rälsen suttit och på en annan modul kan passas in. Och du har ett motsvarande hål i leran/mallen där styrstiften har suttit längre ner på gaveln.

Tänk dig nu att leran vore en ca 5 cm tjock modulmalll med på ena sidan hål för inpassning av styrstift och på andra stift som kan passa i hål. Och överst hål som kan omsluta rälsen för både enkel och dubbelspår. Då skulle alla framtida modulgavlar bli kopior med hög precision av den "ur"-gavel som du använt för leran/plastmallen.

Man skulle ju kunna ta fram en sån mall även för MMM nuvarande som ”tvingar” spårens både höjd och sidoposition rätt...?
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Styrstift nästa?

Inlägg av JanFrelin »

Skulle en sådan mall kräva att man använde en viss typ av räler?

Annars är jag på Henriks linje, jag tror att organisation är viktigare än teknik i detta fall.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Styrstift nästa?

Inlägg av Johnny »

Precision behöver definieras. Om man med precision 0,2 mm menar att hålet får avvika +/- 0,2 mm i höjd- resp sidled så skulle det kunna skilja 0,56 mm mellan två moduler i ogynnsammaste fall.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Styrstift nästa?

Inlägg av ErikKuiper »

Liknande tankar finns även inom FREMO och där har man tagit fram ett förslag med honor i metall i modulerna och lösa styrstift. Detta gör att modulerna kan användas även om någon modul inte håller sig inom toleranserna och mot moduler som inte har styrstiftshålen. För montering av spåren finns mallar i metall. Jag upplever att det bara är en mindre grupp personer som har utrustat sina moduler med styrstiftshål. Om man väljer att uppdatera rekommendationerna vad gäller styrstiftshål i MMM-normen så bör det vara frivilligt att installera dem i modulen. Idag finns redan inte obligatoriska styrstifthål i MMM-normen (dock i trä vilket inte ger den precision som Toni nog efterfrågar).
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Styrstift nästa?

Inlägg av fs_toni »

JanFrelin skrev: 2019-11-30, 19:58 Skulle en sådan mall kräva att man använde en viss typ av räler?

Annars är jag på Henriks linje, jag tror att organisation är viktigare än teknik i detta fall.
Att du och Henrik tycker så tror jag beror på att ni utgår från dagens situation, när man ska skruva, skruva och passa in. Om man istället tänker sig en möjlig framtid när man bara trycker ihop (med styrstift) och sen sätter en liten snabbtving mellan varje modul så går montering blixtsnabbt. Då blir behovet av organisation inte så viktigt för montering. Modulerna monteras ju på nolltid vid behov.

Jag klockade till 15 minuter i Gimo monteringen av mina 6,4 meter station från oöppnad transportlåda till färdig ihopsatt på ben och inkopplad. Då gjorde jag det (nästan) själv dessutom.

Däremot behövs organisationen för roll-fördelningen gällande vem som bär in från transport, monterar el, körström, boosters, centraler, telefonsystem, svarta tyg etc. Jag tror själv man skulle kunna få en träff uppsatt och körklar på 2 timmar om man kombinerar bra organisation på ovanstående med snabbmonterade moduler.

När man startar en träff är ofta tiden viktig för vissa jobbar och kan komma först efteråt medans kravet ofta är ankomst på eftermiddagen. Tänk om alla kunde komma samtidigt först kl 18 och då veta att man ändå blev fullt körklar till kl 21!
ErikKuiper skrev: 2019-12-01, 12:17 Liknande tankar finns även inom FREMO och där har man tagit fram ett förslag med honor i metall i modulerna och lösa styrstift. Detta gör att modulerna kan användas även om någon modul inte håller sig inom toleranserna och mot moduler som inte har styrstiftshålen. För montering av spåren finns mallar i metall. Jag upplever att det bara är en mindre grupp personer som har utrustat sina moduler med styrstiftshål. Om man väljer att uppdatera rekommendationerna vad gäller styrstiftshål i MMM-normen så bör det vara frivilligt att installera dem i modulen. Idag finns redan inte obligatoriska styrstifthål i MMM-normen (dock i trä vilket inte ger den precision som Toni nog efterfrågar).
Vi har ju genomgått en utveckling från Västerås-skarvar till kant-i-kant när det i början också var frivilligt. I takt med att alla insåg mycket konkret och tydligt hur mycket enklare och tillförlitligare det blev så förvandlades även kant-i-kant till en de facto standard. Vem vill idag stå och böka med skarvjärn och passbitar? Kanske måste man stå ut med att vänta på att detsamma ska ske med styrstift...?
Kanske kommer man först då att tänka varför ska vi böka med skruvar, muttrar, brickor och tvingas böja oss in i trånga utrymmen och behöva vara två för att lyckas passa ihop moduler?
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Styrstift nästa?

Inlägg av JanFrelin »

Johnny skrev: 2019-11-30, 20:03 Precision behöver definieras. Om man med precision 0,2 mm menar att hålet får avvika +/- 0,2 mm i höjd- resp sidled så skulle det kunna skilja 0,56 mm mellan två moduler i ogynnsammaste fall.
Med 0,2 mm menar jag att rälerna inte får avvika mer än så i sida från varandra. Min gissning, baserat på att avvikelsen måste vara mindre än en halv flänsbredd. I höjd kan kan kanske tillåtas mer, men mindre än 0,5 mm skulle jag gissa. En rälsbuss i "linjefart" måste kunna ta sig över skarven.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"