FREDi körhandtag

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

FREDi körhandtag

Inlägg av BoA »

Var och hur beställer man FREDi körkontroller?
/Bosse
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: FREDi körhandtag

Inlägg av daniel »

Ibland, med något/några års mellanrum, tar Fremo fram en ny batch körkontroller. Och då brukar det vara någon Fremo-medlem som erbjuder sig att beställa körkontroller åt övriga på forumet. FRED körkontroller tas fram av privatpersoner och inte ett företag, så därför kan man inte bara beställa som hos en MJ-leverantör.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: FREDi körhandtag

Inlägg av LLJ »

Värt att nämna är att tillverkaren Uhlenbroch har ett körhandtag för LocoNet som också heter FRED, men inte alls är samma sak som Fremo FRED, men har liknande funktionalitet.

/Lars
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: FREDi körhandtag

Inlägg av BoA »

Inser att jag gjorde en förhastad ansökan om medlemskap i Fremo.
Trodde i min enfald att om jag gick med så skulle jag få tillgång till beställning av handtag.
Nu är det dessutom försent att säga upp medlemskapet då det skall ske senast 6 veckor innan årsskiftet.

Allt kan man få tag till sina modulbyggen!
Stommaterial, räls och elektroniken för styrningen är lättillängligt rullande material finns överallt, men vad är det med körhandtag, verkar helt omöjligt som ovan med FREDi och Digitrax UT4 levereras inte trots att jag haft beställning inne sedan 6 veckor.
Resultatet blir att jag kan inte ta med rullande material pga att jag inte har några körhandtag!

Surt sa räven när han åt rönnbär
/Bosse
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: FREDi körhandtag

Inlägg av AlexanderEhn »

Gött! Då är vi åtminstone tre n-skalerallare i väst som är med i FREMO! 😀


Ja, den extrema svårigheten att köpa loconethandtag är riktigt begränsande.
Men det finns ofta att låna när vi väl är på träffar, men det känns alltid bättre och roligare att ha sina egna handtag tycker jag.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: FREDi körhandtag

Inlägg av StaffanWiman »

Jag har flera handtag än jag behöver, så BoA eller någon annan kan få överta ett av mig (speciellt om det gäller det med svart knapp som jag har).
För övrigt kan man ju köra med vilket handtag som helst när vi använder ekebuss...

Staffan
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: FREDi körhandtag

Inlägg av BoA »

Nu vet jag inte vad den svarta knappen innebär, men självklart tar jag gärna över en om möjligt!
/Bosse
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: FREDi körhandtag

Inlägg av AlexanderEhn »

StaffanWiman skrev: 2019-11-30, 14:04 För övrigt kan man ju köra med vilket handtag som helst när vi använder ekebuss...
Staffan
Bosse kör N-skala och då är det Loconet som används.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: FREDi körhandtag

Inlägg av StaffanWiman »

"svarta knappen" skrev jag utan att riktigt komma ihåg hur den såg ut. Det är i varje fall en äldre version tror jag. Den har ingen riktningsomkopplare utan man trycker på vredet för att ändra körriktning och vredet är utan anhåll, men annars fungerar den på samma sätt som de nyare.
/Staffan
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: FREDi körhandtag

Inlägg av BoA »

Hur gärna jag vill ha en Fredi så tror jag att jag avstår den typen du har. Det arbetssättet passar mig illa, visuell riktkopplare och pot passar mig bättre. Dock tack för erbjudandet!
/Bosse
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"