FREMO nästa?

Allmäna diskussioner och information
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: FREMO nästa?

Inlägg av fs_toni »

kasoe skrev: 2019-11-28, 20:16 Allt är ganska enkelt i Skandinavien, men inte i Sverige, ni är misstänksamma mot allt som kommer från någon annan... Typ så, tror det kan vara en del av svaret även här. Tror samma svar gäller för frågorna varför vi inte har en nationell MJ-förening eller varför vi har minst 3-4 olika föreningar för moduler... Det vore ju lätt att se att en ganska enkel samordning kunde ske utan att man därför mister det man redan gör. Föreningar eller inte, ALLT hänger på vad folk tar sig för och gör i praktiken, vad som står på ens medlemskort är ganska ointressant...
Nja, känns lite fördomsfullt där mot Sverige/svenskar. Tror folk är sig ganska lika världen över - åtminstone på genetisk nivå.

Men i övrigt har du ju själv Anders redan formulerat svaret bra: "what's in it for me"? Så tänker du uppenbarligen angående ModulSyd. Och många tänker nog så angående FREMO. Så grundfrågan som Stefan ställde tror jag fortfarande väntar på sitt svar: varför ska ModulSyd gå upp i Fremo snarare än fortsätta som idag? Ganska många ser inte vitsen...

Samma sak med din fråga om samordning och samgående av föreningar i Sverige. Varför då? Vad vinner man på det?

När svaret kan formuleras så att en överväldigande majoritet av medlemmar ser en vinst för dem själva samtidigt som även styrelse och aktiva (d v s de som lägger ner ideellt arbete i föreningen utöver att bara komma på träffar...) ser detsamma vinsten, ja först då tror jag man kan komma vidare i sådan frågor.

Själv är jag ganska neutral. Är ju mest MMM :D
Men frågeställningarna är intressanta och berör hela modul-förenings-Sverige så jag vågar skriva i denna tråd trots allt :D
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: FREMO nästa?

Inlägg av daniel »

kasoe skrev: 2019-11-28, 20:16
Om vi gör det så kommer Grimslöv höja priset på både mat och boende rejält. Jag har haft ganska hårda förhandlingar med Grimslöv,
Så du menar på fullt allvar att du kan tänka dig att ge dig in i en sådan förhandling ENDAST om det är MosulSyd du förhandlar åt?
Nej, inte alls. Men alla jag har pratat med om Fremo säger att Fremo kan hjälpa till med lokalen. För Grimslöv är lokalen det lilla problemet. Det är mat och boende som är de stora kostnaderna, och hittills är det ingen som har sagt att Fremo kan hantera den delen av arrangörsskapet.

Jag bryr mig inte om vem som är huvudman för Grimslövsträffen. Om det är Fremo, ModulSyd, Anders Östlund eller Värnamo modelljärnvägsförening spelar kvitta. Men, träffen omsätter 100 000 kr och någon måste hantera den ekonomin. Den lokala MJ-klubben i Växjö, VäxjöRallarna, kan inte göra det. Och det finns ingen privatperson i Växjö som är villig att ta det ansvaret. Alltså behövs någon annan, helst någon som är tillräckligt stor och har de finansiella musklerna ifall något går galet.

Så länge inte Fremo är beredd att ta hela det ekonomiska ansvaret för en träff, inkl. både mat och boende, så kommer ModulSyd fylla ett hål som Fremo inte kan eller vill täcka.
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: FREMO nästa?

Inlägg av RickardNordström »

Hej :)

Positiva saker med Fremo lyfts fram men faktum kvarstår. Ju fler som ansluter sig till Fremo ju fler träffar kommer ske i Fremos anda med Trafikspel och de fria körtiderna/körningarna kommer fasas ut allt eftersom. Alla vill åka på träffar där det är många deltagare. Därav tror jag att de träffar där personer som önskar en liten stunds fri körning kommer självdö då deltagarna är eller kommer bli i minoritet. Vi Svenskar är annorlunda. Vi skall inte jämföras med andra nationer. MMM och Modulsyd behövs för att ta till vara på allas röster. Om det funnits en "Lagom" väg att gå, en väg med ömsesidig respekt för allas önskemål/intresse/inriktning hade Fremo räckt långt.

Efter ett besök och ett deltagande ett år senare på Modelltågsmässan på Innovatum i Trollhättan såg jag en lång och ljus framtid inom modulhobbyn med dess träffar. Idag 6 år senare sitter jag och funderar på hur en hemmabana skulle kunna se ut. Det är för jävligt rent ut sagt... :cry:

Mvh Rickard
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: FREMO nästa?

Inlägg av AndreasSigfridsson »

RickardNordström skrev: 2019-11-28, 21:39 Hej :)

Positiva saker med Fremo lyfts fram men faktum kvarstår. Ju fler som ansluter sig till Fremo ju fler träffar kommer ske i Fremos anda med Trafikspel och de fria körtiderna/körningarna kommer fasas ut allt eftersom. Alla vill åka på träffar där det är många deltagare. Därav tror jag att de träffar där personer som önskar en liten stunds fri körning kommer självdö då deltagarna är eller kommer bli i minoritet. Vi Svenskar är annorlunda. Vi skall inte jämföras med andra nationer. MMM och Modulsyd behövs för att ta till vara på allas röster. Om det funnits en "Lagom" väg att gå, en väg med ömsesidig respekt för allas önskemål/intresse/inriktning hade Fremo räckt långt.

Efter ett besök och ett deltagande ett år senare på Modelltågsmässan på Innovatum i Trollhättan såg jag en lång och ljus framtid inom modulhobbyn med dess träffar. Idag 6 år senare sitter jag och funderar på hur en hemmabana skulle kunna se ut. Det är för jävligt rent ut sagt... :cry:

Mvh Rickard
Håller med dig rickard bygger mer och mer för och kunna använda moduler hemma.

Jag bygger inte moduler för åka på träffar och inte få köra på dom utan några andra ska ha lekstuga med sina trafikspel.

Jo daniel jag är villig och ta det ansvaret men träffen hade inte haft samma upplägg som nu hade kravet tillbaka varit.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: FREMO nästa?

Inlägg av StaffanWiman »

Nu verkar en del bli arga, och det tycker jag är synd. Var det inte någonting om att köra tåg och ha roligt?
Hur många är det egentligen som BARA vill ha trafikspel eller BARA fri körning? Eller bara publikkörning för den delen?
De bästa träffarna är väl de som innehåller fler saker. En del träffar har kanske lite väl lite fri körning men det finns ju trots allt några träffar som har enbart det. Kil, Norrköping, Uppsala förra året om jag inte minns fel.
Sen är det kanske också så att om man har en hemmabana så är "behovet" av fri körning mindre. Jag undrar om en del tyskar som bor i lägenhet någonsin får köra med sina egna tåg...
/Staffan
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: FREMO nästa?

Inlägg av fs_toni »

AndreasSigfridsson skrev: 2019-11-28, 21:49 Jag bygger inte moduler för åka på träffar och inte få köra på dom utan några andra ska ha lekstuga med sina trafikspel.
Andreas, frikörningsträffar och publikträffar UTAN trafikspel planeras under 2020 flera stycken i MMM's och SSM's regi i Mälardalen (t ex Uppsala och Tekniska Museet). Du är hjärtligt välkommen med dina fina moduler! :D
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: FREMO nästa?

Inlägg av kasoe »

fs_toni skrev: 2019-11-28, 21:25
kasoe skrev: 2019-11-28, 20:16 Allt är ganska enkelt i Skandinavien, men inte i Sverige, ni är misstänksamma mot allt som kommer från någon annan... Typ så, tror det kan vara en del av svaret även här. Tror samma svar gäller för frågorna varför vi inte har en nationell MJ-förening eller varför vi har minst 3-4 olika föreningar för moduler... Det vore ju lätt att se att en ganska enkel samordning kunde ske utan att man därför mister det man redan gör. Föreningar eller inte, ALLT hänger på vad folk tar sig för och gör i praktiken, vad som står på ens medlemskort är ganska ointressant...
Nja, känns lite fördomsfullt där mot Sverige/svenskar. Tror folk är sig ganska lika världen över - åtminstone på genetisk nivå.

Men i övrigt har du ju själv Anders redan formulerat svaret bra: "what's in it for me"? Så tänker du uppenbarligen angående ModulSyd. Och många tänker nog så angående FREMO. Så grundfrågan som Stefan ställde tror jag fortfarande väntar på sitt svar: varför ska ModulSyd gå upp i Fremo snarare än fortsätta som idag? Ganska många ser inte vitsen...

Samma sak med din fråga om samordning och samgående av föreningar i Sverige. Varför då? Vad vinner man på det?

När svaret kan formuleras så att en överväldigande majoritet av medlemmar ser en vinst för dem själva samtidigt som även styrelse och aktiva (d v s de som lägger ner ideellt arbete i föreningen utöver att bara komma på träffar...) ser detsamma vinsten, ja först då tror jag man kan komma vidare i sådan frågor.

Själv är jag ganska neutral. Är ju mest MMM :D
Men frågeställningarna är intressanta och berör hela modul-förenings-Sverige så jag vågar skriva i denna tråd trots allt :D
Som jag sa, inte mina ord, vill minnas det var en dansk... Så visst, viss fördom kan ha funnits med i bilden. Men det finns även fakta bakom som stärker påståendet...

Om du noterar vem som frågade så tror jag, utan att vara helt säker, att det är en av de i styrelsen och en mycket aktiv aktör inom ModulSyd.
Bara det väcker en fundering åtminstone hos mig... ;) Kanske man inte ska dra för stora växlar på det, men ändå...
Valberedningen kanske har ett väldigt lätt jobb att få ihop en styrelse, vad vet jag... Men enligt en annan tråd är det flera som vill hoppa av, så... Tja, jag samlar och fogar ihop de bitar av information som finns här på forumet, och dessutom är dagsfärsk... Återigen, bara mina spekulationer...

Att hålla igång en förening för att man en gång om året kanske ska ordna en träff i Grimslöv, där någonstans tror jag grundorsaken finns.
Att ModulSyd ska "gå upp i FREMO" tror jag inte är aktuellt, jag tror att ModulSyd i så fall bara kommer försvinna. Det jag får i ModulSyd får jag i FREMO, men i FREMO så lägger jag lite pengar för att underhålla de normer jag använder när jag bygger och jag kan om jag vill åka till större träffar i Europa. Det senare tror jag inte jag kommer göra, men ändå... Skillnaden mellan hur jag ser FREMO ochMS är hårfin, men lite mer nytta med FREMO känner jag nog... Kanske för att jag mest kört N-skala och där är alla grupper, oavsett medlemskap i ModulSyd, baserade på FREMO och har en större andel medlemmar i FREMO. Kan nog skilja på om man köra MMM eller H0 i allmänhet, är med på det! :)

Vad man "vinner" på samgående och en (stark) nationsförening är, och här talar jag av erfarenhet, att man får lättare fram svenska modeller. Se på Danmark och fundera på varför de får förhållande vis fler svenska modeller från t.ex. Roco än vad vi ser röken av här i Sverige? Jag har också hört direkt från en tillverkare att "I Sverige finns ingen att prata med om vilka modeller man ska ta fram, det är väldigt komplicerat att veta vad man ska göra"...
Och vill man vända på frågan, vad har man att förlora?

Draget till sin spets så skulle jag kunna tycka att man inom SJK borde kunna skapa en stark MJ-avdelning som skulle kunna ge måna spännande och positiva effekter. Men det är bara en gissning och ett antagande jag gör, helt utan förankring...
Är man få så ser jag bara en fördel i att samla sig till en så stor grupp man någonsin kan... Men det är jag, jag tror på kollektivet och att det finns en kraft i det...

Samma här, jag har ju redan erkänt att jag inte är så intresserad. Men jag minns min egen förhoppning när ModulSyd drog igång, nu kan vi bygga på något och få en stark samlande kraft... Men det gick inte länge innan det hade bildats andra föreningar som valde att aktivt stå utanför och inte dela visionen med ModulSyd och ett "kollektiv". Jag klandrar dom inte, men jag tror inte något blev bättre av det, kanske tom det är en del i att vi överhuvudtaget har denna diskussion? Att det finns en nytta med "spridning" på flera olika föreningar... Njae, det tror jag inte heller på...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: FREMO nästa?

Inlägg av PeterAlsén »

Många intressanta inspel men man blandar äpplen och päron. Om nu ModulSyd är så viktigt för alla förväntar jag mig en ström av intresserade människor som hör av sig till mig i egenskap av valberedare så vi kan fylla de vakanser som kommer att uppstå om ingen vill ta vid.... Snacka går men att ta ansvar och göra något är det få som vill. Jag hävdar fortfarande att det bästa är att lägga ner ModulSyd i dess nuvarande form då det saknas engagemang för att driva föreningen. Argumenten att Växjörallarna inte "har råd" att driva träffen i Grimslöv förstår jag inte. Er risk är att hyra en lokal samt ta ut en träffavgift. Boende och mat måste bli ett nollsummespel annars har man gjort ett kardinalfel.

Det jag menar är att ModulSyd som "paraplyorganisation" spelat ut sin roll, det ordnas numera flera träffar i Sverige helt utan ModulSyds inblandning och det funkar som alla vet utmärkt.

Allt snack som "Fremo är bara trafikspel" är rent skitsnack, det är TRÄFFARRANGÖREN som styr innehållet på en träff. Geflemodul har bara trafikspel i Epok II för att arrangören VILL ha det så, ingen har tvingat Fredman till detta utan det är hans val som arrangör. Värnamo moduldagar likaså, FREMO styr inte ett skit....

Så ni som vill ordna träffar med frikörning hela dagarna är fria att göra så, det sker exempelvis i Kil, det finns ingen som hindrar någon från detta. Det är heller inte förbjudet med publik, vem har sagt detta? Återigen, det är arrangören som styr innehållet.

För att citera från FREMOs hemsida, FREMO-principen "Normen är det som byggs", alltså VI i Sverige sätter VÅR norm vad gäller trafikspel vs frikörning, EKE-buss vs LocoNet mm mm

Leve FREMO!
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: FREMO nästa?

Inlägg av kasoe »

daniel skrev: 2019-11-28, 21:36
kasoe skrev: 2019-11-28, 20:16
Om vi gör det så kommer Grimslöv höja priset på både mat och boende rejält. Jag har haft ganska hårda förhandlingar med Grimslöv,
Så du menar på fullt allvar att du kan tänka dig att ge dig in i en sådan förhandling ENDAST om det är MosulSyd du förhandlar åt?
Nej, inte alls. Men alla jag har pratat med om Fremo säger att Fremo kan hjälpa till med lokalen. För Grimslöv är lokalen det lilla problemet. Det är mat och boende som är de stora kostnaderna, och hittills är det ingen som har sagt att Fremo kan hantera den delen av arrangörsskapet.

Jag bryr mig inte om vem som är huvudman för Grimslövsträffen. Om det är Fremo, ModulSyd, Anders Östlund eller Värnamo modelljärnvägsförening spelar kvitta. Men, träffen omsätter 100 000 kr och någon måste hantera den ekonomin. Den lokala MJ-klubben i Växjö, VäxjöRallarna, kan inte göra det. Och det finns ingen privatperson i Växjö som är villig att ta det ansvaret. Alltså behövs någon annan, helst någon som är tillräckligt stor och har de finansiella musklerna ifall något går galet.

Så länge inte Fremo är beredd att ta hela det ekonomiska ansvaret för en träff, inkl. både mat och boende, så kommer ModulSyd fylla ett hål som Fremo inte kan eller vill täcka.
Som jag skrev innan, det "ekonomiska ansvaret" är inte alls samma som "omsättning"... Men om du ser det så, då förstår jag din oro. Den ekonomiska risken i en sådan träff är avsevärt lägre, men det är inte det som debatten gäller...
Kostnaden för mat och logi... Tja, den tas av deltagarna och den bör du kunna räkna bort från omsättningen för att se vilken "risk" du exponerar dig för...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: FREMO nästa?

Inlägg av kasoe »

PeterAlsén skrev: 2019-11-28, 23:34 Många intressanta inspel men man blandar äpplen och päron. Om nu ModulSyd är så viktigt för alla förväntar jag mig en ström av intresserade människor som hör av sig till mig i egenskap av valberedare så vi kan fylla de vakanser som kommer att uppstå om ingen vill ta vid.... Snacka går men att ta ansvar och göra något är det få som vill. Jag hävdar fortfarande att det bästa är att lägga ner ModulSyd i dess nuvarande form då det saknas engagemang för att driva föreningen. Argumenten att Växjörallarna inte "har råd" att driva träffen i Grimslöv förstår jag inte. Er risk är att hyra en lokal samt ta ut en träffavgift. Boende och mat måste bli ett nollsummespel annars har man gjort ett kardinalfel.

Det jag menar är att ModulSyd som "paraplyorganisation" spelat ut sin roll, det ordnas numera flera träffar i Sverige helt utan ModulSyds inblandning och det funkar som alla vet utmärkt.

Allt snack som "Fremo är bara trafikspel" är rent skitsnack, det är TRÄFFARRANGÖREN som styr innehållet på en träff. Geflemodul har bara trafikspel i Epok II för att arrangören VILL ha det så, ingen har tvingat Fredman till detta utan det är hans val som arrangör. Värnamo moduldagar likaså, FREMO styr inte ett skit....

Så ni som vill ordna träffar med frikörning hela dagarna är fria att göra så, det sker exempelvis i Kil, det finns ingen som hindrar någon från detta. Det är heller inte förbjudet med publik, vem har sagt detta? Återigen, det är arrangören som styr innehållet.

För att citera från FREMOs hemsida, FREMO-principen "Normen är det som byggs", alltså VI i Sverige sätter VÅR norm vad gäller trafikspel vs frikörning, EKE-buss vs LocoNet mm mm

Leve FREMO!
HEAR HEAR! ;)
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"