FREMO nästa?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
BengtOhliv
Inlägg: 160
Blev medlem: 2017-02-02, 19:15

Re: FREMO nästa?

Inlägg av BengtOhliv »

Behåll Modul Syd i sin nuvarande form!!
Varför slå sönder en organisation som fungerar?
Efter att ha varit med att arrangera Grimslövsträffen där vi kunnat erbjuda en träff som också erbjudit mat och logi har det kännts tryggt att ha Modul Syd i ryggen som har kunnat garantera ekonomin för träffen och förhoppningsvis kommande träffar. Vi arrangerar gärna fler träffar om vi får nödvändiga ekonomiska garantier av Modul Syd.
Om Modul Syd upplöses kan vi i Växjö regionen inte arrangera fler träffar då vi inte har de ekonomiska musklerna i vår lokala förening. Sydöstra Sverige blir en vit fläck på modulkartan om ingen annan träder in.
Jag tror på den lilla orginisationen där vi har korta beslutsvägar. Till Er som gillar FREMO, som gör en stor insats för tåghobbyn, engagera er där. Ni kan också vara med i Modul Syd.
Bengt Ohliv

Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: FREMO nästa?

Inlägg av fs_toni »

Kan man inte BÅDE ha kvar Modulsyd som det är idag OCH ordna FREMO-träffar när det är intressant? Det finns väl inget speciellt organisatoriskt krav inom FREMO på hur träffens organisation ser ut så länge merparten av ”människorna” som står bakom träffen är FREMO-medlemmar?

D v s olika konstellationer av individer inom såväl ModulSyd som MMM och andra föreningar kan välja att gå samman i egenskap av FREMO-medlemmar och ordna en FREMO-träff - och därvidlag samarbeta i valda delar av arrangemanget med ModulSyd, MMM eller andra. Lite som träffen i Upphärad. Jag tycker även SSM verkar fungera ungefär så i mellan-Sverige d v s banden är starka mellan SSM-MMM och medlemmar flyter in och ut i olika roller beroende på träffens inriktning och man lånar ut utrustning emellan.

Då behöver man inte ändra något i organisationen som idag verkar fungera bra - men kan ändå jobba om man vill för att etablera fler FREMO-träffar och kanske t o m en parallell FREMO Sverige verksamhet parallellt med ModulSyd, MMM, SSM m fl.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: FREMO nästa?

Inlägg av LLJ »

BengtOhliv skrev: 2019-11-28, 11:52 Om Modul Syd upplöses kan vi i Växjö regionen inte arrangera fler träffar då vi inte har de ekonomiska musklerna i vår lokala förening. Sydöstra Sverige blir en vit fläck på modulkartan om ingen annan träder in.
VMJF har anordnat betydligt fler träffar än ni i Växjö, utan stöd från Modul Syd eller Fremo.
Att ni i Växjö är så beroende av Modul Syd för att kunna anordna en träff känns inte särskilt övertygande. Men naturligtvis hjälper det om det finns ekonomiska resurser.

Att lägga ner Modul Syd vore synd så behåll Modul Syd.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: FREMO nästa?

Inlägg av daniel »

StefanFjällemark skrev: 2019-11-28, 08:24 Jag har ju gjort en den kalkyler för träffar och jag anser att den enda risk man tar är lokalhyran och den kan FREMO hjälpa till att minimera. Övriga kostnader för mat och boende är ju proportionell mot antalet deltagare så där är risken mindre.

Risken i Grimslöv är större i och med att man gått in och förhandsbokat för ett visst antal deltagare och det är ju inte speciellt vanligt att man gör. En variant vore att endast boka lokalen och några utrymmen som "sovsalar", så får Grimslövs folkhögskola själva ta risken för boende och mat. Eller så hittar man en annan lokal där deltagarna själva får ordna mat och boende, så sker t.ex. på Geflemodul.
Vi kan hyra enbart hallarna i Grimslöv och låta deltagare själva betala mat och boende till folkhögskolan, utan att det går genom oss. Och att träffen då är en ren Fremo-träff.

Om vi gör det så kommer Grimslöv höja priset på både mat och boende rejält. Jag har haft ganska hårda förhandlingar med Grimslöv, vilket är möjligt då jag kan garantera att nästan alla bäddar går åt och att jag i princip kan garantera att ett stort antal deltagare äter lunch och middag.

Vi kan nog räkna med att det skulle bli minst 500 kr dyrare per person om vi låter folkhögskolan hantera ekonomin istället för ModulSyd, och då har den förväntade besparingen av att låta Fremo stå för lokalhyran vänts till en kraftig kostnadshöjning istället.

-----------------------------------------------------

En annan faktor som verkar förbises i resonemanget är det stora värdet av att ha boendet i direkt anslutning till träffen. Det är många som ser ett mycket stort värde i att slippa åka iväg på kvällen. I Fagerhult skulle jag helst vilja sova i en riktig säng istället för på golv, men jag måste då åka 1,5 - 2,5 mil enkel resa för att komma till boendet. Att hitta en bra lokal med nära till bra boende är mycket svårt.

Jag upplever att frågan om Fremo eller inte Fremo har blivit en principfråga, där man fokuserar på 300 kr i minskad deltagaravgift och helt missar allt runt omkring. Jag har varit med i ModulSyd sedan vi startade 2007 och varit med alla möjliga träffar, publika, interna, med trafikspel, utan trafikspel. Träffar med boende på golv, träffar med boende på hotell, träffar med bra boende vägg-i-vägg och träffar där man har 30 min restid enkel väg till/från boendet på kvällen.

För mig är de 300 kr för deltagaravgiften en droppe i havet. Totala kostnaden för mat och boende i Grimslöv i enkelrum är 2460 kr exkl deltagaravgift. Deltagaravgiften på 300 kr som tillkommer utgör 1/8-del av detta. Till det kommer kostnaden för resan till/från träffen.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: FREMO nästa?

Inlägg av MickeWestberg »

Om man inte gillar trafikspel så har det i högsta grad väldigt mycket med att gå över helt till fremo eller inte. En trafikspelsträff med fri körning är ju långt ifrån samma sak som en ordentlig publik körning. Och fremo är ju fortfarande trafikspelsinriktat dessutom i slutna sällskap för medlemmar och då blir det ju direkt utrotning av publikkörningar. Sen att bygga 3r moduler för fremo 2r körningar tappar ju lite av grejen med 3r, man vill ju gärna kunna köra sina 3r tåg på de moduler man bygger och åker på träffar med.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: FREMO nästa?

Inlägg av LLJ »

Ni som gillar 3R och publika körningar, har ni anordnat någon träff som en Modul Syd träff? Möjligheten finns.

Jag tror inte på att lägga ner Modul Syd till förmån för Fremo men samtidigt upplever jag att det klagas på att det är för få publika träffar (2R/3R) utan att de som klagar själva gör något åt det hela.
Med hjälp av Fremo kan man öka antalet träffar, men då i första hand träffar med trafikspel och 2R (när vi talar om H0).

/Lars
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: FREMO nästa?

Inlägg av Johnny »

Den här typen av debatter hamnar lätt i ställningstagande för resp mot Fremo, vilket jag tycker är olyckligt. Vilken typ av träffar man väljer att arrangera och delta i beror på personliga preferenser. De inlägg jag gjort tar inte ställning för det ena eller det andra, utan syftar till att svara på frågor som ställts, eller undanröja missuppfattningar.

Så igen, det är fullt möjligt att anordna en 3-räls Fremoträff ifall tillräckligt många är intresserade av det.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: FREMO nästa?

Inlägg av fs_toni »

Johnny skrev: 2019-11-28, 15:12 Den här typen av debatter hamnar lätt i ställningstagande för resp mot Fremo, vilket jag tycker är olyckligt. Vilken typ av träffar man väljer att arrangera och delta i beror på personliga preferenser.
Bra där Johnny! Precis min åsikt.
Och då kan det behövs en bredare flora av människor som sluter sig samman runt den typer av träffar som man helst vill ha. Ju fler desto bättre! Och många vill säkert deltaga i flera olika sorters träffar. Så bilda gärna nya undergrupper eller parallella grupper till de som redan finns och fungerar bra. Jag själv är t ex med i de flesta sammanhang som MMM, ModulSyd, SSM, FREMO, Geflemodul etc när jag har tid och möjlighet :-)
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: FREMO nästa?

Inlägg av kasoe »

Intressanta inlägg flera av dom, men det svänger väldigt mycket åt olika håll, allt hänger inte ihop med "FREMO" som ämne utan snarare om allt annat kring modulhobby... (kanske även detta inlägg...)
Om vi gör det så kommer Grimslöv höja priset på både mat och boende rejält. Jag har haft ganska hårda förhandlingar med Grimslöv,
Så du menar på fullt allvar att du kan tänka dig att ge dig in i en sådan förhandling ENDAST om det är MosulSyd du förhandlar åt? Och att Grimslöv endast går med på avtalet om det är en organisation som heter ModulSyd de förhandlar med? Så om du hade sagt "FREMO" istället så hade det blivit "Nej"? Jag håller mig skeptisk mot det, FREMO är en förening precis som ModulSyd och det är inget "frikort" utan vill man hålla en träff (vilket borde vara det avgörande faktumet) så får man nog förhandla och vara lite försigkommen även om man försöker anordna träffen åt en förening som heter FREMO... ;)

Men återigen, det har inget med "FREMO" att göra alls, bara vad man som individ är villig att göra för att få till en träff.

Jag kan tycka att fråga om ModulSyds vara eller icke vara inte heller är relaterad till själva grundfrågan som jag läste den (åtminstone delvis): Varför är det så få svenskar som vill gå med i FREMO?
Personligen så har jag lite svårt att se varför jag ska vara med i ModulSyd, för mig är FREMO ett bättre alternativ, de träffar jag har åkt på kräver medlemskap i någon av föreningarna. Jag vet inte exakt vad jag får ut av mitt medlemskap i ModulSyd... Däremot är jag med i en rad föreningar för att visa mitt stöd, så på den grunden lär jag hänga kvar även i ModulSyd tillsvidare.
Jag upplever att frågan om Fremo eller inte Fremo har blivit en principfråga,
Den möjliga principfråga som diskuteras tycker jag snarare är "Därför vill jag/vi INTE gå med i FREMO"... Låter nästan som en titel från På Minuten... ;)

Själv har jag en variant på svar som jag hört från en utländsk MJ-kontakt, minns inte exakt orden men väl andemeningen: Allt är ganska enkelt i Skandinavien, men inte i Sverige, ni är misstänksamma mot allt som kommer från någon annan... Typ så, tror det kan vara en del av svaret även här. Tror samma svar gäller för frågorna varför vi inte har en nationell MJ-förening eller varför vi har minst 3-4 olika föreningar för moduler... Det vore ju lätt att se att en ganska enkel samordning kunde ske utan att man därför mister det man redan gör. Föreningar eller inte, ALLT hänger på vad folk tar sig för och gör i praktiken, vad som står på ens medlemskort är ganska ointressant...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: FREMO nästa?

Inlägg av StaffanWiman »

Anledningen till att Fremo inte blivit så stort i Sverige är väl att vi har goda alternativ. Utan MMM hade vi kanske haft ett antal Fremoträffar i Mälardalen. Jag vet inte hur det ser ut i Norge, men har de "bara" Fremo där? De flesta Fremoträffarna äger ju trots allt rum ganska långt från oss.
Låt oss behålla mångfalden och gärna Fremo dessutom!

Staffan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"