Töva Timmerterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Tack för tipsen men jag kör på med ovan nämnda, timmer har ju ändå en jäkla massa olika kulörer beroende på träslag. Lars, jag tänker köra på ditt tips om Bluepoint växelomläggare dom verkar kanonbra.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Bygget går sakta framåt, spår 3 och 4 är fadtlödda och spår 1 och 2 ligger på plats men sitter ej fast, min lödstation gav dessutom upp idag efter lång och trogen tjänst. Spåravstånden på de bakersta spåren blir pecos 52 mm medan det är standard mmm dubbelspår 57 mm i framkant. Notera mina tre timmertravar, det är långt kvar..... Det kommer att vara 6st timmertravar i varje kolonn, 3 på djupet och 3 i höjd samt mellan 8 och nio kolonner på varje modul. Varje trave innehåller 72 stockar.
töva18.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Spårläggning och eldragning nästintill klar på flesta sektionen, en stoppbock saknas, den satt på plats tills jag vände på modulen och helt glömde bort att dessa sticker upp, men den är limmad och lagad. Kabeldragning till växelomläggare är framdragen men inte inkopplat då jag saknar omläggare och väntar med dessa till sist - innan landskapsbyggandet, jag vet var dessa ska sitta och att det finns gott om plats. Nu blir det ett litet uppehåll då jag väntar på tieplates från möllehems.
töva1.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Gjorde ett experiment ikväll och tog bort en tieplates, istället satte jag en mässingskruv några mm från kanten, klippte av skallen och lödde mot den istället, blir betydligt snyggare och diskretare. Sen ett typiskt nybörjarmisstag när man ska bygga flera sektioner och ha flera spår skarvarna , istället för att fästa spår på en sektion åt gången så är det bättre att fästa ett långt spår som löper över skarven och sen kapa i skarvarna, då blir det ju bättre passform, såg att flera har kört den varianten här på forumet, bara att göra om och göra rätt.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av daniel »

Ett tips om man ska kapa skarvarna med rälssåg:

Jag har problemet att rälssågen lätt glider i sidled, men tar man en 4mm plywoodbit och håller fast på rälsen så glider inte sågen. Har jag flera spår över gaveln så underlättar det om man skruvar fast plywoodbiten. Man tar en lite större 4mm plywoodbit som täcker alla spåren, och placerar kanten på plywoodbiten där skarven ska vara. Borra två hål genom plywoodbiten ner i gaveln och skruva sedan fast plywoodbiten med två skruvar. Sedan har man en kant som rälssågen kan vila mot och man får då perfekta skarvar.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Får testa det,
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Kvällen enormt trista jobb, kabellödning och sk dcc-säkring av de tre peco-växlarna som ska sitta i sektion tre. Tanken infinner sig rätt snabbt att jag hatar 2r-växlar. Inte nog med att det är en jäkla massa lödning, nej när eländet är på plats så kan man ändå inte använda dem utan att ha nån manick som ändrar polariteten i växelkorset. Man må tycka att märklins slanka växlar är dyra i inköp när man bygger 3r men frågan är om inte pecos växlar är dyrare till slut med allt som ska till för att få dem att fungera.
cablehell.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av LLJ »

Ser jag fel, det ser ut som du inte använt isolerskarvjärn på de räler som är anslutna till resp. växels spårkors?
Annars bör du byta till isolerskarvjärn för att undvika kortslutningar.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Japp, du ser helt fel, här är det skarvjärn i äkta plast med isolering rakt igenom växlarnas spårkors. Men dom är rätt osynliga de små rackarna till skarvplast (man kan ju inte skriva järn när det är plast), tappade ner några på golvet och det var inte helt lätt att se vart de tagit vägen. Funderade i all min bitterhet över alla kablar om man inte enbart skulle dcc-säkra först och sista växeln till dubbelspåret och låtit bli att modifiera resten av växlarna då peco påstår att de ska funka bra ändå. Samt för säkerhets skull sätta upp en skyllt vi infarten vid första och sista växeln som ser ut enligt nedan. Det är ju ändå egentligen en enkelspårs linjemodul med lastplats och inom lastområdet så kan väl jag bestämma vilken typ av fordon som ska trafikera genom växlarna, dvs ej korta tvåaxliga lok med dålig strömupptagning. Infart endast för multiplade boggilok lok alternativt dm-lok. Korta lok får köra rakt igenom på linjespåret. Nu tänker jag inte vara så elak, men tanken slog mig ikväll när det var som värst.
SKYLT.jpg
SKYLT.jpg (128.25 KiB) Visad 2803 gånger
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av AlexanderEhn »

Hehe, jag känner din frustration ändå hit! 😀

Får tillstå att Pecos Unifrog växlar gör det hela väldigt mycket enklare. Sen kan jag inte låta bli att tycka att Peco är snyggare än Märklinräls. 😜
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"