Töva Timmerterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av AndreasSigfridsson »

MickeWestberg skrev: 2019-11-01, 18:16 Helt rätt Elmis. Idag har tillverkningen av massaved börjat. Ute i naturen och plockar pinnar och gör sen travar om 20st som sen ska sättas ihop till timmerberg. 20st stockar var det som rymdes på min timmervagn i höjd så jag utgår från det. Sen blir det väl en sisådär 500 travar minst....... Mycket jobb. På bilden har jag gjort en jigg modell "timmerbankar" av skruv monterad på en platta. Totalt 5 platser för limning av 20st stockar per plats.

_20191101_171301.JPG
Använde mindre pinnar det är alldeles för grovt tyvärr. Har provat mig fram lite med det där. Dom till vänster blev jag mest nöjd med


Bild
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Det där är svårt, har sett både grövre och jättetunna stockar i verklighetens timmertåg, jag får som du skriver pröva mig fram. Är det sågtimmer som fraktas är det i regel grövre dimmensioner om jag har läst på rätt. Det får bli en blandning. Ett bra teamwork, jag klipper pinnar och dottern limmar travar. Vi siktar på 5 travar varje kväll pluss samla pinnar. Men jag håller med att ditt vänstra lass ser bra ut.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Efter att ha kollat runt lite närmare och inte kollat på märklin eller övriga leverantörers timmer till timmervagnar som jag gick lite efter dimmensionsmässigt när jag började plocka pinnar så är nog mitt virke för grovt, även om jag tyckte det såg bra ut lastmässigt. Med tanke på den mängd jag behöver och av en klenare variant så får jag sikta in mig på att använda grillpinnar eller tandpetare som får målas, limmas i travar, och sen skapa lite ojämnheter. Funkar inte det så blir det ingen terminal..... Har lagt ned nog ned timmar på att plocka pinnar som en annan idiot i Stockholms parker, gör ett sista försök.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av SethSwede »

Hej Micke
En ide som jag har tänkt på:
1. Trä sväller med vatten, då varför inte pröva lägga några grillpinnar i vatten blandat med mellanbrunfärg. Låt det torka. Borsta lätt med stålborste
2. Torrborsta pinnarna med önskade färger
3. Sedan såga stora mängder sammansatt med buntband över varje del
4. Sedan torrborsta ändarna.
Jag har inte provat denna metod ännu. Vet inte om någon annan har gjort något i denna process.
Men tror att det kanske är ett sätt att tillverka en sågverks inventarier i 1:87.
Seth
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Jag göra stuvar som du gör dom micke.
Man ska inte klippa av utan såga om man ska ha raka kanter. Det har jag provat mig fram.
Jag gör dom helt klara sen målar jag hela stuven på en gång.
Sen olika blompinnar. Grillpinnar och tandpetare så blir det kanon.
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Hej!
Jag tog årsskotten från sälg, som var lätta att skala, kapade i "rätt" längd och målade
Minns inte vilken färg jag använde. Resultatet ses nedan.
Hälsar Ingvar.
Öb210.JPG
Öb200.JPG
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Såg en tråd på ett grannforum om blompinnar och kritor som påminde mycket om seths beskrivning. Sen får man kanske blanda in nån tandpetare så att det inte är samma dimmensioner på allt.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Har provat mig fram på lite grillpinnar av ojämn kvalitet, testade olika kulörer av brun men kom fram till att gillar att ha den mer mörkbrun än ljus. Har målat med ett tunt lager burnt umber som jag sedan när det torkat sandpapprat försiktigt med ett grövre sandpapper. 72 pinnar på en trave, man får ut 6 stockar på en grillpinne dvs 12 grillpinnar per trave. Min lokale Ica-handlare kommer att undra varför det går så mycket grillpinnar när det inte är säsong..... Nu tänker jag inte raketforska mer om pinnar som timmer jag är rätt nöjd, och tror att helhetsintrycket kommer att bli okej, förutom att slänga in några klenare tandpetare så det inte ser för jämnt ut.
_20191104_101713.JPG
Har även hittat en lämplig timmerlastare som kan funka okej
21519561-origpic-604b1f.gif
21519561-origpic-604b1f.gif (43.19 KiB) Visad 3279 gånger
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av LLJ »

Jag skrev en artikel om hur man gör timmer i MJ-magasinet för några år sedan. Jag använde rundstav 4-6 mm i diameter blandat som jag sedan målade i olika bruna nyanser.

/Lars
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Finns små mini bandsågar och köpa för runt 1000 lappen spara mkt tid och går använda till annat med
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"