Töva Timmerterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av AndreasSigfridsson »

MickeWestberg skrev: 2018-08-16, 08:12 Projektet ligger på is just nu då jag håller på med en lastplats plus en station i 3r. Men jag planerar faktiskt att köra igång med detta projekt under året dock blir den inte längre än 540 cm av utrymmesskäl men det borde gå bra ändå.

Samma längd som min timmerterminal jag håller på med.
Det kommer räcka gått och väl räknar med att mitt lastspår blir runt 3.7 meter
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Har jobbat vidare på ritningen och utförandet av stationen, har kapat ned den av storleksmässiga skäl till 540 cm längd. Ska bygga den i SSM kulörer, gavlar, ballast och gräs, dock ska den givetvis också användas till ordinarie mmm-träffar med moderna timmertåg. Blir ett stort projekt som kommer att påbörjas under hösten. Lite synpunkter skulle uppskattas. Styrningen av de motoriserade växlarna blir med största sannolikhet CLEES-projektet de manuella får en enkel omläggare med frogjuicer på undersidan. Vore även häftigt att göra nån form av in och utfartsmoduler för att kunna passa in den till fremo-moduler.
Töva timmerterminal.jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Nu jäklar har jag äntligen satt igång med bygget. Har dragit ihop grundstommen till två av de första tre modullådorna på drygt en timme. Det är en grym fördel att ha en jigg innan man börjar ett bygge. Tredje lådan fixar vi ikväll. Kommer att köra 2st 45x45 reglar på varje låda som extra stabilitet samt som fäste för benen. Dessa ska på plats i helgen samt korkunderlag. Räls och växlar borde komma på plats till veckan.
töva.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av daniel »

Lycka till med bygget! :)
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Då har det blivit lite korkat arbete idag med de tre första modulerna samt lite snabb utläggning av spår och en växel. Det här med alla växlar och kabeldragningen till dessa ger mig ångest även fast jag vet hur jag ska göra. Sen tillkommer all kabeldragning för att styra skiten (växlar). Har haft olika funderingar och kom väl fram till cobalt motorer men började sen snegla på möllehems variant. Vill ju ha det motoriserat med hederlig knapp eller vippströmbrytarmanövrering men hur man än gör blir det fortfarande ett ormbo med kablar. Men det är bara att kämpa vidare.
tovaangest.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Började spåna på detta projekt och startade tråden för mer än tre år sedan, idag har jag fäst och förankrat den första rälsbiten med lim samt lött räler i tieplate hela 10cm men ändå, ett stort steg efter 3 år. Bör man fira detta på nått sätt?
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Tompa »

Man ska alltid fira! För när ska man annars fira?
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Sant.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Elmis
Inlägg: 676
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Elmis »

Tycker att det firas för lite sådär i största allmänhet
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Helt rätt Elmis. Idag har tillverkningen av massaved börjat. Ute i naturen och plockar pinnar och gör sen travar om 20st som sen ska sättas ihop till timmerberg. 20st stockar var det som rymdes på min timmervagn i höjd så jag utgår från det. Sen blir det väl en sisådär 500 travar minst....... Mycket jobb. På bilden har jag gjort en jigg modell "timmerbankar" av skruv monterad på en platta. Totalt 5 platser för limning av 20st stockar per plats.
_20191101_171301.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"