Labbkontakter vs bultar för strömmatning?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Labbkontakter vs bultar för strömmatning?

Inlägg av LLJ »

För att inte reta upp någon så vill jag nämna att är min fråga mer av undersökande natur och inte på något sätt att vi skall ändra på befintliga normer.

Det finns modulstandarder i USA (kanske även europa?) som använder bultarna mellan modulerna som elektrisk ledare för spårmatningen. På insidan på resp. gavel sitter en plåtar i mässing eller koppar där man sedan lött fast själva ledarna som fortsätter genom modulen. För fungerar gör det tydligen.

Vad är bra / dåligt jämfört med de labbkontakter som är den vanligaste lösningen bland våra moduler?

/Lars, nyfiken
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Labbkontakter vs bultar för strömmatning?

Inlägg av SethSwede »

Hej Lars
Matti har byggt Charlottendal med liknande metod. Han har inte haft några problem så mycket jag vet. Har du sett hans USMS station HungryHorse, den är också byggd med bultar för strömmatning. Jag följer FREMOs rekommendation med labb kontakter.
S.
tthulesius
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-01-29, 17:53
Ort: Kungsängen

Re: Labbkontakter vs bultar för strömmatning?

Inlägg av tthulesius »

Intressant tanke, det funkar säkert jättebra om byggarna följer standarden.
Jag tror dock att det blir lurigt eftersom:
1. Det finns alltid dom som har egna lösningar
2. Beroende på vilka moduler som skall kopplas samman så kanske man inte kan använda dom bultförband man skulle vilja köra.
3. Felsökning är svårt eftersom man inte kan koppla bort matning mellan modulerna lite snabbt.
/ Tilman D. Thulesius

www.thulesius.se/rail
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Labbkontakter vs bultar för strömmatning?

Inlägg av kasoe »

Vad är bra / dåligt jämfört med de labbkontakter som är den vanligaste lösningen bland våra moduler?
Jag tror på "enkelt", en 4 mm labbsladd är vanligt förekommande, kostar inte skjortan och kan köpas "färdig".

En lösning med bleck som ska fästas i modulen blir ju "handbyggd" och kan skadas om man tar för tunna bleck och missar bricka och det ställer en del högre krav på att allt blir "enligt norm" som skrivs i tidigare inlägg.

Funkar gör det säkert, ser ingen större brist i att det skulle vara sämre på något sätt men det når inte samma "enkelhet" som 4 mm labbkontakt lösningen...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Labbkontakter vs bultar för strömmatning?

Inlägg av LLJ »

Precis som Seth nämnde så för används det redan internt inom moduler och det var där jag funderade lite hur bra/dåligt det egentligen är.

Såg en väldigt kompakt modulbyggbeskrivning där det vore smidigt att slippa ha kablage och kontakter på undersidan utan låta spårströmmen ledas via bultarna mellan sektionerna.

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Labbkontakter vs bultar för strömmatning?

Inlägg av UBJ »

Jag hade den lösningen på mina landskapssektioner för belysningsström. Ett problem var att sladdarna kom nära bulthålen så efter ett tag lossnade sladdarna till blecken eftersom jag kom åt dom när jag skruvade i och ur bultar/muttrar. Min lösning var säkert undermålig och går att förbättra men något att tänka på för den som vill prova.
Jag har köpt mässing som jag tänkt kapa till och borra hål i och då göra ¨blecken¨ avlånga så att sladdanslutningen hamnar lite längre bort från hålet, men statusen för det projektet är oförändrad efter ett antal år. :)
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Labbkontakter vs bultar för strömmatning?

Inlägg av plj »

I en gammal bok från 1950-talet "vi bygger en modelljärnväg" föreslog man att man i den ena anläggningsdelen skulle fälla in fjädrande fosforbrons kontaktbleck som sedan gjorde kontakt mot en mässingsskruv i den andra anläggningsdelen. På den tiden fanns inga moduler, men man kunde ha lösa anläggningsdelar som man satte upp vid behov. Hur det hela fungerade i praktiken vet jag inte. Då var ju allt analogt och man måste ha matning till varje avstängbar spårsektion på den lösa delen. Så det kunde nog bli många kontaktställen mellan delarna. Men man slapp ju alla kablar.
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"