Modulträffguiden

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Modulträffguiden

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2019-06-25, 08:11 Det finns en utbredd uppfattning i ModulSyd att vi behöver lyfta nivån i största allmänhet för att få roligare träffar. Det har varit lite för mycket "Jag gör som jag vill" istället för att lyssna på andras synpunkter. Modulträffguiden har kommit till som en följd av det.

Modulträffguiden har tagits fram av Stefan Fjällemark på uppdrag av ModulSyds styrelse och styrelsen har beslutat om den. Och det är ModulSyds styrelse som beslutar om reglerna för forumet.

Vi vill köra tåg och ha kul! Och eftersom vi är många på träffarna så behövs det vissa regler. Fremo har förstått det länge och nu har även ModulSyd tagit fram våra regler. Om du är missnöjd med det så hör av dig direkt till styrelsen eller skriv en motion till årsmötet. Men vänligen respektera att ModulSyds styrelse har mandat att fatta beslut som rör forumet.

Jag kan ha missat något som har redigerats bort
Och därmed har missat något. Men...

— EDIT —
Ja, jag hade missat hela sida 3 i tråden. Lurigt att läsa på telefonen.
— EDIT—


Slår jag in en öppen dörr eller är det något jag totalt missar?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulträffguiden

Inlägg av kasoe »

StefanFjällemark skrev: 2019-06-25, 16:10 Anders, låter som du har många synpunkter. Det går bra att mejla dessa direkt till mig. Hänvisa gärna till avsnitt.
Nu har jag kollat och de kommentarer jag lämnade skrev jag i denna tråd när den var (vad jag trodde) en diskussionstråd om Guiden. De inläggen har modererats bort av en anledning som jag inte känner till...
Mina reaktioner på guiden är borta och jag ids inte skriva nya.

Några spår finns kvar i PM, de visar att jag hade invändningar mot "budget" och upplägget kring "ModulSyd träff" som jag anser är en ohållbar skrivning och kravsättning.
Även ett förslag att lyfta ur hela delen om "trafikspel" till en separat guide.

Det tror jag fortfarande är en bra ide, de flesta kommer till en träff med moduler och rullande har bara intresse av en bråkdel av det som finns i guide. Finns flera (korta) guider så kan man ändå läsa det man är intresserad av utan att behöva gå igenom "massor med sidor".

Till sist, jag tycker ett uppläg med "checklistor" vore bra att få med, det blir mindre "kravmäsigt" och mer "uppmanande och stöttande".
Några enkla checklistor för lite olika behov, "ta med modul till träff" eller "ta med lok till träff" osv. tror jag skulle göra jobbet också. Det ena utesluter inte det andra... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Modulträffguiden

Inlägg av AlexanderEhn »

StefanFjällemark skrev: 2019-06-25, 17:50 Kul att diskussionen om Modulträffguiden tagit fart.

... Ni som kan N-RE, AmericaN, H0n3 etc får gärna komplettera vad som gäller specifikt för dessa skalor/träffar.


Deadline för synpunkter är 15 augusti.
Jag läser igenom och ser vad som behöver kompletteras för N-Re.
Senast redigerad av 2 AlexanderEhn, redigerad totalt 2019 gång.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulträffguiden

Inlägg av kasoe »

För AmericaN tycker jag (bara jag, inte "gruppen", har någon annan andra åsikter så hoppas jag de kommer in också... ;) ) att det räcker med en hänvisning till AmericaN hos Fremo, där finns en hel del bra dokumentation om det mesta. även en "americaN - Handbuch für guten Betrieb" som samlar lite tips och råd.

https://www.fremo-net.eu/modulsysteme/b ... ican-norm/

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Modulträffguiden

Inlägg av AlexanderEhn »

För min input på N-Re, se bifogat.
Bilagor
Modulsyd träffguide_AE_2019-06-26.docx
(465.52 KiB) Nerladdad 181 gånger
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Modulträffguiden

Inlägg av hakang »

Förutom de enstaka skrivfel som inte förstör totalintrycket har jag följande synpunkter:

2.5.1 Lok- och vagnkort är BARA intressanta/nödvändiga under trafikspel.

2.5.1 Funktioner dokumenterade på körkontrollen. Funkar ju bara om man använder principen 1 lok-1 körkontroll. Vilket man inte alltid gör.

2.5.1 Lokadresser kan ju enkelt programmeras om på plats, MMM gör detta i samband med träffen i de fall adresskrockar uppstår. Behöver knappast vara ett skall-krav.

2.5.1 Om dokumentet avser ModulSyd-körningar är det onödigt att röra till det med beskrivningar av Fremos lokadresshantering.

2.5.2 ”Lok- och vagnkort är i liggande A6-format”. Vaddå ’ÄR’? De KAN vara, BÖR vara eller SKALL vara i A6-format!

2.5.2 ”Vissa fabrikanters originalkoppel med fjädrande låsning av bygeln, t.ex. från ROCO och NMJ, får inte användas, då dessa försvårar ihop- och isär-koppling.” Borde inte ALLA fabrikanters koppel med fjädrande låsning vara förbjudna? Ändra till exv.: ”Koppel med fjädrande låsning av bygeln (t.ex. från ROCO och NMJ), får inte användas, då dessa försvårar ihop- och isär-koppling.”

3.2 Även om träffen är en MMM- eller SSM-träff kan respektive styre ha synpunkter…

3.5.3.2 Har inte Fremo egna anvisningar för träffar? Vore bättre att hänvisa till dem isf.

4 Hela kapitlet är en detaljerad och omfattande beskrivning av ett sätt att bedriva trafikspel. För en träff utan trafikspelsfokus är mycket av detta irrelevant. För trafikspel är det mycket intressant. Hela detta borde lyftas ut ur en Modulträffguide och istället finnas i ett eget dokument ”Trafikspelsguide” e.dyl.

5.1 Det finns tillfällen då banplaneringen INTE syftar till att skapa en trafikmässigt intressant spårplan, utan exv. en för åskådare intressant spårplan.


Generellt kan jag tycka att det är ett lite väl detaljerat dokument som dessutom blandar ihop tips för den som vill ordna en träff med detaljer som ligger lite utanför just träffordnandet och, som sagt, detaljer för trafikspelskörning.

/Håkan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Modulträffguiden

Inlägg av ErikKuiper »

Hm. Nu har jag skummat genom modulträffguiden och det var ett mastigt dokument. Det mesta som står i det är bra, men ett sådant här tungt dokument tror jag inte kommer att göra det välkomnande att komma till en ModuSyd-träff. Jag skriver mina största kommentarer nedan, och sedan kommer jag att ringa och prata med Stefan.
  • För stort och tungt dokument. Det bör finnas en kortversion på max två sidor för träffdeltagare.
  • För mycket skall. Jag skulle rekommendera att skriva allt som mer eller mindre starka rekommendationer. Hårda skall som inte möts i praktiken tror jag ger mer irritation än nytta. Om vi tar americaN som exempel så möter ingen svensk "americaN"-modul americaN-normen. Enligt modulträffguiden får vi då inte använda dessa moduler på en ModulSyd-träff (om vi inte skriver ett undantag).
  • Bestäm om modulträffguiden ska gälla för alla typer av träffar eller för trafikspelsträffar. Om den ska gälla för alla typer av träffar bör trafikspelsdelarna beskrivas i ett separat dokument, eller tydligt separerat i ett gemensamt dokument (gärna då i slutet av dokumentet så man kan igorera slutet av dokumentet för träffar utan trafikspel).
/Erik

PS. ExpressNet är inte helt dött i Sverige. Det används på träffarna i Kil.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Modulträffguiden

Inlägg av ErikKuiper »

Jag hade ett bra samtal med Stefan igår och han kommer att jobba genom modulträffguiden baserat på de kommentarer som har kommit in och baserat på egna reflektioner när han själv har läst genom senaste versionen. Något som inte är så tydligt i guiden, och något som jag tror många har missuppfattat är att guiden, enligt Stefan, är till för träffarrangörer och inte primärt för deltagarna (se text under avsnitt 1.1). Träffarrangörerna behöver sedan på något lämpligt vis förmedla till deltagarna vad som gäller för en viss träff. Formuleringar kring bör och skall kommer Stefan troligen att titta över när han gör nästa uppdatering baserat på att den är riktad till arrangörer och inte till deltagarna.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulträffguiden

Inlägg av StefanFjällemark »

Så är den första utgåvan äntligen klar.
Modulträffguiden riktar sig till de som arrangerar träffar.
Nu får det gå något år eller två med erfarenheter från träffarrangörer som använder guiden innan vi gör någon revidering.
Bilagor
Modulträffguiden 1.0.pdf
(836.28 KiB) Nerladdad 215 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Låst

Återgå till "Allmänt"