Modulträffguiden

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulträffguiden

Inlägg av daniel »

daniel skrev: 2019-06-24, 17:35
UBJ skrev: 2019-06-24, 16:40 Jo, jag såg den raden men funderar lite över hur det då är tänkt att funka. Vad gäller om arrangören inte skriver om något innan träffen? Är det då kraven i guiden som gäller? Eller är det omvänt, det ska stå i inbjudan till träffen att kraven är enligt guiden?
För träffar som är öppna för alla, alltså där inbjudan publiceras under "Kommande träffar" på det här forumet bör Modulträffguiden gälla om inte något annat specificeras i informationen för träffen. Det är fritt fram för arrangören att ha andra regler, t ex att MMM tar fram ett eget dokument, men om det saknas i inbjudan bör Modulträffguiden gälla.

Ta Thomas Fredmans Gävle-träff som exempel. Han har ju specifika krav, t ex att rullande ska vara epok I och II. Inga problem, så länge det tydligt framgår.

Så för offentliga träffar som annonseras öppet under "Kommande träffar" bör Modulträffguiden vara norm om inte arrangören anger något annat i inbjudan till träffen.
Jag tar tillbaka detta. Efter samtal med Seth Olofsson, ordf. MMM, inser jag att jag formulerade mig dumt och ber om ursäkt för det.

Modulträffen gäller ModulSyds träffar om inget annat specificeras.
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Modulträffguiden

Inlägg av Henrik Maude »

daniel skrev: 2019-06-25, 12:46
daniel skrev: 2019-06-24, 17:35
UBJ skrev: 2019-06-24, 16:40 Jo, jag såg den raden men funderar lite över hur det då är tänkt att funka. Vad gäller om arrangören inte skriver om något innan träffen? Är det då kraven i guiden som gäller? Eller är det omvänt, det ska stå i inbjudan till träffen att kraven är enligt guiden?
För träffar som är öppna för alla, alltså där inbjudan publiceras under "Kommande träffar" på det här forumet bör Modulträffguiden gälla om inte något annat specificeras i informationen för träffen. Det är fritt fram för arrangören att ha andra regler, t ex att MMM tar fram ett eget dokument, men om det saknas i inbjudan bör Modulträffguiden gälla.

Ta Thomas Fredmans Gävle-träff som exempel. Han har ju specifika krav, t ex att rullande ska vara epok I och II. Inga problem, så länge det tydligt framgår.

Så för offentliga träffar som annonseras öppet under "Kommande träffar" bör Modulträffguiden vara norm om inte arrangören anger något annat i inbjudan till träffen.
Jag tar tillbaka detta. Efter samtal med Seth Olofsson, ordf. MMM, inser jag att jag formulerade mig dumt och ber om ursäkt för det.

Modulträffen gäller ModulSyds träffar om inget annat specificeras.
Vad jag kan se i det första inlägget är det bara ett utkast till modulträffsguide (v0.6) och att det står tydligt i inlägget att det börjar bli klart för en officiell version 1. Så den slutgiltiga guiden finns inte tillgänglig i tråden.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulträffguiden

Inlägg av kasoe »

Daniel, som Henrik skrev så finns bara v0.6 i tråden och den har flera luckor och (enligt mig) en del saker som borde ses över rejält. Det aviseras en v1.0 som resultat av kommentarer som jag och säkert andra har skickat in. När du skrev att den nu verkar "gälla" så undrade jag bara om det hade släppts en gällande version.

Med din hänvisning så antar jag att det inte finns någon uppdatering och därmed så finns ingen gällande guide. Är det korrekt?

Undrar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulträffguiden

Inlägg av StefanFjällemark »

kasoe skrev: 2019-06-25, 14:49 ...så finns bara v0.6 i tråden och den har flera luckor och (enligt mig) en del saker som borde ses över rejält.
Anders, låter som du har många synpunkter. Det går bra att mejla dessa direkt till mig. Hänvisa gärna till avsnitt.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulträffguiden

Inlägg av StefanFjällemark »

Kul att diskussionen om Modulträffguiden tagit fart.

Jag vill betona att det inte är en lagtext utan handlar om riktlinjer och rekommendationer för att få till välorganiserade modulträffar. Man kan även se Modulträffguiden som en checklista på saker som man brukar behöva organisera och fixa före och under en modulträff.

Det finns några få skall i Modulguiden och de flesta av dessa är sånt som de allra flesta håller med om, oavsett typ av körning. Så finns det några krav på koppel som vi sett ett behov av att skärpa upp på H0-träffarna, en investering på 20 kr/vagn. Hjulaxlar är inget problem på moderna vagnar, men har man gamla vagnar, typ LIMA, får man troligen vara beredd på att byta hjulaxlar, ytterligare 30 kr/vagn. Det finns inga krav på vagnvikter, endast riktlinjer som de som vill bidra till smidigare växling kan följa. Så kraven på vagnar är inte speciellt hårda, de är ett minimum för att kunna växla vagnar utan allt för mycket strul.

För träffar i ModulSyd:s regi gäller som utgångspunkt Modulträffguiden i den version som för tillfället finns när träffen utlyses, oavsett versionsnummer. För alla andra arrangörer: använd Modulguiden som en checklista och plocka det som ni tycker är användbart inför en träff.

Jag hoppas vi kan få en version 1.0 senast under augusti. Några har ju annonserat här på forumet att man har synpunkter, att det saknas innehåll osv, så jag får vänta tills dessa synpunkter kommit in. Bland annat saknas innehåll för andra skalor är H0. Ni som kan N-RE, AmericaN, H0n3 etc får gärna komplettera vad som gäller specifikt för dessa skalor/träffar.

Bifogar version 0.8 där en hel del synpunkter inarbetats sedan 0.6. Version 0.7 har inte släppts, den var endast för intern granskning.

Deadline för synpunkter är 15 augusti.
Bilagor
Modulträffguiden 0.8.pdf
(1.38 MiB) Nerladdad 187 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulträffguiden

Inlägg av kasoe »

Anders, låter som du har många synpunkter. Det går bra att mejla dessa direkt till mig. Hänvisa gärna till avsnitt.
Har jag redan gjort, gjorde jag någon gång i april när tråden dök upp har jag för mig... Det var därför jag undrade vad som hade kommit med...
Var de kommentarerna finns idag vet jag inte riktigt men kan alltid leta! ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Modulträffguiden

Inlägg av Tompa »

Det är jättebra med en guide som denna. Jag gillar den. Det blir tydligt vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra.
Men att bara skriva en guide förändrar inte beteenden, för det är väl ändå avsikten? Om det inte är avsikten så kan ni bortse från nedan.
Vi behöver mer av coachning och fadderskap för nya och oinvigda så det blir enkelt att göra rätt. Att få en åthutning på en körning bara för att man gör fel som minsann står i guiden är ett dåligt sätt att ändra beteenden. Den som är invigda, duktig och med erfarenhet behöver föregå med gott exempel och hjälpa dom mindre insatta hur och varför det är bättre att gör som guiden föreskriver och på ett positivt stödjande sätt förmedla det.
Annars blir guiden bara en lagbok och hinder för nya modulrallare.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulträffguiden

Inlägg av LLJ »

Bra input Tompa.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulträffguiden

Inlägg av daniel »

Helt rätt, Tompa.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulträffguiden

Inlägg av kasoe »

Vi behöver mer av coachning och fadderskap för nya och oinvigda så det blir enkelt att göra rätt.
BRA! Exakt så är det, "Det ska vara roligt att köra modultåg" eller vad vi nu sa i början! :)
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Låst

Återgå till "Allmänt"