Bananhylsa vs fast hylskontakt?

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Bananhylsa vs fast hylskontakt?

Inlägg av LLJ »

Kollar man i FREMO 0-RE normen så rekommenderas 4 mm labbpropp och 4 mm labbhylsa, båda monterade på kabel som räcker minst 15 cm utanför modulgaveln.

I de flesta andra FREMO normer som jag kommit i kontakt med så har man använt en fast monterad hylskontakt, fäst på under sidan av modulen.
Jag ser detta som säkrare då chansen är mindre att kontakterna på något sätt kan ligga emot varandra och orsaka kortslutning.

Hur vill vi bygga i Sverige? Helt enligt FREMO 0-RE eller även med en fast hylskontakt, monterad så att en 15 cm kabel från anslutande modul kan nå den?
Tänk också på att välja kontaktmateriel som klarar både 2.5mm2 kabel (för genomgående matning) och minst 5 A.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Bananhylsa vs fast hylskontakt?

Inlägg av kasoe »

Spontant, "följ normen"...

De som har fast kontakthylsa har väl en plugg som hänger i en sladd som är 30 cm om jag minns rätt (mitt minne är ungefär 50/50, så... ;) )?
Risken att ändra är väl att om man ska sammankoppla med en modul som bara har 15 cm sladd enligt norm, kan bli svårt.
Att lyckas med att få det så att "kabel från anslutande modul kan nå den" förutsätter ju ändå att man också kan ställa motsvarande krav på "anslutande modul" vilket inte är möjligt...

Så även med en viss motiviering så tycker jag man kan hävda "Följ normen"...

Du har ju viss kontakt med de som kör i nollan på Fremo-forumet, prova att fråga där hur de ser på detta?
0-RE normen verkar ju vara lite "preliminär" har jag fått en känsla av, inte att den är dålig eller bristfällig utan att antalet byggare som följer normen är inte riktigt uppe i de antal som gör att utvecklingen har tagit fart... Bara en känsla...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Bananhylsa vs fast hylskontakt?

Inlägg av AndersB »

LLJ skrev: 2019-06-13, 08:04 I de flesta andra FREMO normer som jag kommit i kontakt med så har man använt en fast monterad hylskontakt, fäst på under sidan av modulen.
Jag ser detta som säkrare då chansen är mindre att kontakterna på något sätt kan ligga emot varandra och orsaka kortslutning.
Hm - N-RE och, trodde jag, H0-RE, har väl samma standard med båda kontakterna på 15cm kabel!?!

Föredrar helt klart kabelmonterad variant då det är betydligt bättre för ryggen när man ska koppla ihop flera moduler. Att för varje modulskarv behöva leta efter anslutningar gömda nånstans under modulen är jobbigt!
Likaså att förvänta sig att modulägaren ska ha förberett med en lös kabel är bäddat för besvikelse. Finns en del (danska grupper) som inte följer normen fullt ut och jag har fått stå och vänta på sådana lösa kablar många gånger - först leta upp modulägaren och sedan ska han leta kabel :evil:

mvh/anders
(som börjat kika på ebay efter något kul i 0'an... )
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Bananhylsa vs fast hylskontakt?

Inlägg av kasoe »

(som börjat kika på ebay efter något kul i 0'an... )
Look no more! :)

https://www.tradera.com/item/180719/354 ... tsaren-se-

och/eller

https://www.tradera.com/item/180719/354 ... tsaren-se-

Bara att köpa och börja bygga! Till Np är det på gång en gruppbeställning på specialtillverkade axlar från Slaters...
Till normalspåret finns en del också, kolla in hos lokputsaren.se, han kan nog fixa fram plåtar på sina normalspårsmodeller också... ;)

Sorry för OT...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Bananhylsa vs fast hylskontakt?

Inlägg av LLJ »

AndersB skrev: 2019-06-13, 14:11
LLJ skrev: 2019-06-13, 08:04 I de flesta andra FREMO normer som jag kommit i kontakt med så har man använt en fast monterad hylskontakt, fäst på under sidan av modulen.
Jag ser detta som säkrare då chansen är mindre att kontakterna på något sätt kan ligga emot varandra och orsaka kortslutning.
Hm - N-RE och, trodde jag, H0-RE, har väl samma standard med båda kontakterna på 15cm kabel!?!

Föredrar helt klart kabelmonterad variant då det är betydligt bättre för ryggen när man ska koppla ihop flera moduler. Att för varje modulskarv behöva leta efter anslutningar gömda nånstans under modulen är jobbigt!
Likaså att förvänta sig att modulägaren ska ha förberett med en lös kabel är bäddat för besvikelse. Finns en del (danska grupper) som inte följer normen fullt ut och jag har fått stå och vänta på sådana lösa kablar många gånger - först leta upp modulägaren och sedan ska han leta kabel :evil:

mvh/anders
Det skall inte vara några lösa kablar. De moduler (americaN, H0-RE, SIH0, 0n30) då jag använt fast monterade hylskontakter så sitter kablarna med stiftkontakterna fast monterade.

Jag valde att bygga enligt normen, dvs med kabelmonterade stift och hylskontakter på min första 0:an modul, "Hemmaraka 1"

/Lars
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Bananhylsa vs fast hylskontakt?

Inlägg av Tompa »

Jag förordar också bygga efter normen. I H0e så har vi lite blandat på exakt det sätt som beskrivs. Min absoluta uppfattning är att det är betydligt enklare om man skippar den fasta hylsan precis som Anders beskriver.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Bananhylsa vs fast hylskontakt?

Inlägg av LLJ »

Efter koll med MGP att den klarar 2.5 mm2 kabel kan jag tipsa om bananhylsa

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"