Dubbelspår?

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Dubbelspår?

Inlägg av UBJ »

Funderar på om jag ska bygga mina linjemoduler i nollan med dubbelspår.
Vitsen är få till mer trafikmöjligheter på en begränsad yta.
Om jag vädrar det ena spåret rejält så skulle jag ändå kunna behålla intrycket av mindre trafikerad bana.
Trafikmässigt kan man ha moduler som delar upp dubbelspåret i två enkelspår så att man kan ansluta till trafikplatser som är enkelspåriga.

Om vi tänker oss att vi har 4 enkelspåriga trafikplatser (station, industriområde, lastplats) om utrymmet är begränsat så kan man ställa dom med ryggarna mot varann och sedan ha en dubbelspårig linje mellan dom, resultatet är att man får en bana med 4 trafikplatser som kan trafikeras i tur och ordning som en enkelspårig linje men som kräver betydligt mindre utrymme.

Vid ett annat tillfälle har man en större lokal och kan då få in mer linje och sprida ut trafikplatserna och bara använda det ena spåret på dubbelspårsmodulerna om man så önskar.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Dubbelspår?

Inlägg av LLJ »

Har du räknat något på kurvradier för dubbelspår?
Det inre spåret bör minst ha 2.5 m radie, eftersom det är min radien för enkelspår på linjen. (att det sedan går att att köra med snävare radie är en annan sak, med skruvkoppel inte lika snävt som med Lenz).
Det yttre spåret måste ha så stor radie att långa boggivagnar inte går i fordon på det inre spåret.

OT: För egen del blir det enkelspår på mina första linjemoduler, troligen 10 m radie.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Dubbelspår?

Inlägg av daniel »

Lite snabb räkning i CAD-programmet:

Innerspårets kurvradie: 2500 mm
Längd på vagn: 600 mm
Bredd på vagn: 94 mm (NEM 102 bredd på fria rummet)
Avstånd mellan boggi-centrum: 400 mm

Så behöver c/c-avståndet mellan spåren vara 112 mm. Alltså yttre radien 2612 mm. Men då finns inga marginaler.
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Dubbelspår?

Inlägg av ArneL »

daniel skrev: 2019-06-02, 15:28 Lite snabb räkning i CAD-programmet:

Innerspårets kurvradie: 2500 mm
Längd på vagn: 600 mm
Bredd på vagn: 94 mm (NEM 102 bredd på fria rummet)
Avstånd mellan boggi-centrum: 400 mm

Så behöver c/c-avståndet mellan spåren vara 112 mm. Alltså yttre radien 2612 mm. Men då finns inga marginaler.
Enligt NEM 112 är minsta avstånd i rakspår 89 mm på öppen linje (vilket alltså underskrider fria rummets 94 mm enligt NEM 102). I en kurva på 2500 mm ska det för längsta vagngrupp C enligt NEM 103 utökas till 90 mm.

Ska hela fria rummet tas hänsyn till i kurva borde avståndet bli 94+7+7=108 mm, allt enligt NEM.
/Arne
-----------------
/Arne Larsson
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Dubbelspår?

Inlägg av LLJ »

Men fungerar NEM med svensk lastprofil? T.ex. bör två B7 80-tals personvagnar kunna mötas i kurvan.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Dubbelspår?

Inlägg av LLJ »

Dubbelpost
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Dubbelspår?

Inlägg av kasoe »

Svaren på dessa funderingar finns i GMJS normblad B04-01:

http://gmjs.se/standard/B04-01.pdf

Notera att detta är ganska strikt skalenliga mått (om GMJS har kört som de "brukar") och kan behöva ytterligare några m.m. "luft" för att få lite marginal.

Dokumentet innehåller lastprofiler på oelektrifierad och elektrifierad linje, mått på portar och även C-C ökning i kurvor beroende på radie...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"