Färska bilder från norra Hamburg
Färska bilder från norra Hamburg
Förra helgen (2019-05-11 - 12) var det en stor 0:an träff i norra Hamburg, med 140 m moduler.
Inte en FREMO-träff men FREMO eller kompatibla moduler. Man använde Roco/Lenz istället för LocoNet som används vid FREMO träffar.
Bilder
/Lars
Inte en FREMO-träff men FREMO eller kompatibla moduler. Man använde Roco/Lenz istället för LocoNet som används vid FREMO träffar.
Bilder
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Färska bilder från norra Hamburg
lite OT: en bild från ett tidigare år:
smart staging
Inte så dumt att använda plåt istället för flexräls, och dessutom på utbytbara "brickor".
/Lars
smart staging
Inte så dumt att använda plåt istället för flexräls, och dessutom på utbytbara "brickor".
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Färska bilder från norra Hamburg
Större bild:LLJ skrev: ↑2019-05-14, 21:51 lite OT: en bild från ett tidigare år:
smart staging
Inte så dumt att använda plåt istället för flexräls, och dessutom på utbytbara "brickor".
/Lars
https://www.n-bahnerkreis.de/_wp/wp-con ... 2018-2.jpg
Re: Färska bilder från norra Hamburg
Tror det hänger på vad man har tillgängligt, om man ska köpa materialet är nog flexräls lika bra, ser inte direkt vitsen med plåt?Inte så dumt att använda plåt istället för flexräls, och dessutom på utbytbara "brickor".
Cd143 är ca 3.6 mm hög, ska man köpa 3 mm AL-plåt (100 mm bred som får kapas på mitten hittade jag via Google) så kostar den lika mycket som en flexskena men man måste kapa den utmed långsidan för att få två bitar... Eller betala för kapning...
Så om vinsten inte är ekonomisk eller praktisk, vad är poängen med att köra med plåt på plywood som räler jämfört med en skena flex på en plywoodskiva?
Jag fattar nog inte riktigt poängen...
Annars är det treliga bilder, undrar hur långt vi kan komma här i Sverige. Är detta en återkommande träff? Vore kanske något att besöka? Hamburg är ju inte så långt... inte jätte...
/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Re: Färska bilder från norra Hamburg
Tror det hänger på vad man har tillgängligt, om man ska köpa materialet är nog flexräls lika bra, ser inte direkt vitsen med plåt?Inte så dumt att använda plåt istället för flexräls, och dessutom på utbytbara "brickor".
Cd143 är ca 3.6 mm hög, ska man köpa 3 mm AL-plåt (100 mm bred som får kapas på mitten hittade jag via Google) så kostar den lika mycket som en flexskena men man måste kapa den utmed långsidan för att få två bitar... Eller betala för kapning...
Så om vinsten inte är ekonomisk eller praktisk, vad är poängen med att köra med plåt på plywood som räler jämfört med en skena flex på en plywoodskiva?
Jag fattar nog inte riktigt poängen...
Annars är det trevliga bilder, undrar hur långt vi kan komma här i Sverige...?
Är detta en återkommande träff? Vore kanske något att besöka? Hamburg är ju inte så långt... inte jätte...
/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Re: Färska bilder från norra Hamburg
Träffen är återkommande men är inte publik. Men tror inte det skall vara några problem att bli inbjuden.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Färska bilder från norra Hamburg
Tack för bilderna LLJ!
Tittade en del på färgen på banvallarna. Brun och grå i som jag upplever, är relativt mörka toner. Kan i och för sig vara ljuset i lokalen som får dem att framstå så.
Blir mer övertygad att en ljusare "sandfärgad" banvall ger ett "lättare" intryck. I alla fall om man är inne på att gestalta en mindre bibana.
Tittade en del på färgen på banvallarna. Brun och grå i som jag upplever, är relativt mörka toner. Kan i och för sig vara ljuset i lokalen som får dem att framstå så.
Blir mer övertygad att en ljusare "sandfärgad" banvall ger ett "lättare" intryck. I alla fall om man är inne på att gestalta en mindre bibana.
Senast redigerad av 3 GSJ, redigerad totalt 2019 gång.
Re: Färska bilder från norra Hamburg
Ballast kan se väldigt olika ut men ofta är den ljusare än man kanske tror. Den här bilden från Säröbanan ger en liten hint om vad dom använt, sand och ljust som sanden väl mest är längs västkusten.
https://digitaltmuseum.se/021018122267/ ... ro-station
https://digitaltmuseum.se/021018122267/ ... ro-station
Re: Färska bilder från norra Hamburg
Sätt en liknande lösning i England som de kallade kassetter.daniel skrev: ↑2019-05-14, 23:07Större bild:LLJ skrev: ↑2019-05-14, 21:51 lite OT: en bild från ett tidigare år:
smart staging
Inte så dumt att använda plåt istället för flexräls, och dessutom på utbytbara "brickor".
/Lars
https://www.n-bahnerkreis.de/_wp/wp-con ... 2018-2.jpg
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan