Modulbana i 0:an

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av LLJ »

Det finns en tråd på Fremo:s 0:an forum där de diskuterat ballast, då enligt tyska förhållande bäst att tillägga. De verkar använda något slags grus som ballast, men jag måste ställa lite frågor kring det.

Även en annan person har nu svarat på min fråga, med hänvisningar till normen och påpekar särskilt att det är viktigt med minst 1.5 mm2 i kablarna till strömförsörjningen. Så det har troligen varit problem med detta tidigare.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av daniel »

Kalkylator för kabelarea:
https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Om boostern matar ut 5 A till spåret, du har 0,75 mm kabelarea och kabeln är 10 meter lång så får du ett spänningsfall i kabeln på 2,4 volt. Om spänningen från boostern är 18 volt så är det ett spänningsfall på 13%. En vanlig lampsladd brukar ha 0,75 mm2 area.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av kasoe »

UBJ, jag har skickat dig ett PM. Om detta är vad du tror att jag (och andra) försökte diskutera så har du missuppfattat vår avsikt helt.

ALLA FÅR bygga som och hur de vill, så lönge man följer normen så det går att koppla ihop modulerna.
Men de som vill bygga samma och ensat måste få kunna diskutera det också utan att bli påhoppade.
Inget är rätt inget är fel, bara olika sätt att utöva modulhobbyn. Finns ingen bakomliggande avsikt att utesluta någon eller att något är finare än något annat, bara att vi har olika saker och aspekter inom hobbyn som gör att vi tycker den är kul.

Varken jag eller någon annan har, som jag kan se, försökt bestämma för någon annan hur de ska bygga. Bara försökt att, för de som vill, skissa på ett gemensamt koncept för utssende. Allt som vi försökte diskutera är HELT frivilligt...
Det är (åtminstone av mig) HELT OCH FULLT UT TILL 100% ACCEPTERAT ATT DU BYGGER SOM DU VILL, snarare tvärt om, jag uppmanar och uppmuntrar dig att göra det!
Jag hoppas också att du då kan stötta min, och andras, önskan att kunna diskutera frivilliga överenskommelser om färger och ballas m.m. som vi vill följa? Det låter väl inte orimligt?

/Anders Ö
UBJ skrev: 2019-05-10, 09:08 Om man kollar på filmer från Fremo nollkörningar så ser man att dom använder olika nyanser på ballast, dom flesta verkar använda grus inte sand. Även den gröna färgen varierar något.

Jag måste säga att jag tappat sugen på nollbygget efter förra veckans diskussion om att bestämma färger på ballast och landskap.
Jag tror att mitt intresse för att bygga moduler i nollan kommer att minska om jag inte får bygga dom som jag vill.

Jag har varit med i mjklubbar och alltid tyckt det varit jobbigt att man ska komma överens om vad man ska bygga. Det var därför som jag gillade ideen med moduler, man la spåret på rätt ställe och såg till att hål i gaveln var placerade rätt och sedan kunde man bygga som man själv ville.
Om det inte accepteras utan jag måste använda nyanser och material som någon annan bestämt så är det inte kul längre.
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av UBJ »

Jag skulle vilja veta vad fler tycker om detta med gemensamma färger, rekommendationer, krav etc.
Om det är så att alla vill ha en gemensam färg, typ av ballast, gemensamma landskapsfärger etc så finner jag mig förstås i det och får då fundera på hur jag ska göra.
Det bästa vore om fler gjorde klart vad dom tycker om detta så vi kan komma ur detta limbostadium.

Jag har inget emot att man kommer överens om en färgskala så länge den är frivillig men samtidigt så är det inte så kul om alla andra är överens och jag ensam ska ha något annat.
Det var väl det jag försökte uttrycka.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av kasoe »

UBJ skrev: 2019-05-10, 12:19 Jag har inget emot att man kommer överens om en färgskala så länge den är frivillig men samtidigt så är det inte så kul om alla andra är överens och jag ensam ska ha något annat.
Det var väl det jag försökte uttrycka.
Det finns inget "limbo", det du skiver ovan ÄR PRECIS DET JAG FÖRSÖKT SÄGA!!! :)

Jag tror inte "alla andra" är inne på min linje, vad jag vet är vi "ett fåtal" som vill ensa (vi är nog ganska få från start...). Det hoppas jag vi ska kunna göra, men jag har ingen brådska...
Så jag tror och tycker att du lugnt kan bygga vidare och det kommer finnas flera som inte vill följa den överenskommelse som vi kanske tar fram. Men allt bygger på att det är FRIVILLIGT!!!

Jag vet också att minst en kommer att ensa färgskala, men då mot det som de bygger i Tyskland, så viljan att ensa finns på flera håll men mot olika förebilder. Du kommer säkert ensa dina egna moduler också, konstigare än så är det nog inte... Och frivilligt, sa jag det? ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av LLJ »

Bara för att få en referens till vad Fremo rekommenderar för ballast (kanske inte passar för någon av oss):
Koemo R10

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av LLJ »

daniel skrev: 2019-05-10, 11:19 Kalkylator för kabelarea:
https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Om boostern matar ut 5 A till spåret, du har 0,75 mm kabelarea och kabeln är 10 meter lång så får du ett spänningsfall i kabeln på 2,4 volt. Om spänningen från boostern är 18 volt så är det ett spänningsfall på 13%. En vanlig lampsladd brukar ha 0,75 mm2 area.
Jag anser att man skall följa Fremo:s råd och använda minst 1.5 mm2 . Läser man på den länkade sidan ovan står det att "vid 0-10 A skall man använda minst 1.5 mm2"

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av daniel »

LLJ: Jag håller helt med. Men ibland kan det vara bra att förklara varför normen har en viss rekommendation. Att det inte handlar om tycke och smak, utan att det finns konkreta skäl bakom. Det var syftet med mitt inlägg. Värt att komma ihåg också är att det inte bara är ledningsarean som skapar spänningsfall. Spänningsfall kan även uppstå i kontakterna mellan två moduler, vid dåliga lödningar, m.m.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av kasoe »

LLJ skrev: 2019-05-10, 12:41 Bara för att få en referens till vad Fremo rekommenderar för ballast (kanske inte passar för någon av oss):
Koemo R10

/Lars
Ser bra ut för så som jag tänker mig att lite moderna banvall ser ut. Är det ballasten eller är det ett foto av förebilden som de försöker avbilda? Ser väldigt verklighetstroget ut...

Om du funderar på att beställa från Koemo så hör gärna av dig, jag kan tänka mig någon påse eller två i en sambeställning... :)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av Robban »

Jag tänker måla modulsidorna svarta och rälerna bruna.
Jag har fortfarande inte bestämt mig om centrerat eller asymmetriskt spårläge, men lutar åt det senare.
Jag tror jag använder Woodlands grova ballast 2 buff + 1 brown (mitt recept på smalspårsmouler innan SSM), kanske lite mer av någon.
Resterande landskap blir troligen Svensk sommar (ni som känner mig vet att det gröna lär dröja....... :o )
Rullande blir vad jag tycker är kul för dagen.

Fick hem en startsats förra veckan och lyckades provköra loket i söndags, tyvärr DR men ville ha en Köf.
Liten0796.jpg
Hade handlat lite annat tidigare som ska försvenskas.
Liten4928.jpg
Robban
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"