Modulbana i 0:an

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av kasoe »

UBJ skrev: 2019-05-04, 12:58 Men däremot vill jag ta upp det här med 300 mm breda gavlar, som Anders är helt emot.
Även om jag personligen inte är emot 300 mm gavlar så letade jag runt lite varifrån jag hade fått informationen som fick mig att ifrågasätta 300 mm moduler. Jag hittade den...
...eine Breite von 400 mm darf nicht unterschritten werden.
Ovanstående är direkt saxat ur normen §2.2.4, med hjälp från Google-translate så blir det på engelska:
a Width of 400 mm may not be fallen below.
Det är ganska entydigt att FREMOs norm säger att moduler ska vara minst 400 mm breda.

Hälsar,
Anders Ö
Senast redigerad av 1 kasoe, redigerad totalt 2019 gånger.
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Elmis
Inlägg: 676
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av Elmis »

Anser min tyska bra, så att min översättning blir:
en bredd på 400 mm får inte underskridas.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av UBJ »

Det här med modulbredden kan ju ha med annat än avståndet från spår till kanten att göra.
300 breda moduler står inte så stadigt, sätter man ihop många raka sådana i en lång rad så blir det svajigt.
400 är säkert bättre ur den synpunkten, särskilt när man har lite tyngre grejer på spåret.

Här är länken med asymmetrisk gavel 450 mm, 300/150 mm.
http://www.h0fine.com/shop/product_info ... cts_id=319

Det vi funderar på är asymmetrisk gavel 600 mm, 400/200 och symmetriska kurvmodulgavlar 400 mm, 200/200.
Då bör man ha en övergångsmodul för rak framkant, alternativt lösa pajbitar som man klämmer dit med klämmor.
Att vi funderar på asymmetriska gavlar är för att få plats med större byggnader eller fler spår vid sidan om huvudspåret.
Den typen av moduler ser man en del av på bilder/filmer från Fremos träffar.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av LLJ »

UBJ skrev: 2019-05-04, 12:58 Jag ska försöka få en direkt kontakt med någon i det tyska Fremogänget så att vi kan få lite tips direkt från dom.
Så om någon kan tipsa om en mailadress till någon där så vore det bra.
Enklast är nog att någon Fremo medlem med inlogg till Fremo:s hemsida kontaktar en träfforganisatör för en träff i 0:an.
Jag kan göra ett försök om ingen annan vill.

Samla gärna ihop lite frågor att fråga i så fall.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av LLJ »

Har gjort ett första försök att få tag på en kontaktperson inom Fremo som kör 0:an. Väntar på svar.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av LLJ »

Såg att även Anders Boström försökt hitta en med kontakt via Fremo:s forum.
Har inte hört något från den jag kontaktade ännu.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av LLJ »

Jag skrev ett inlägg på Fremos forum och fick ett svar med lite erfarenheter från en medlem där, som jag har översatt efter bästa förmåga från tyska:

* Om man är osäker, hellre en grövre kabeldiameter för strömförsörjningen av spåret. 1.5 mm2 är inte fel. I skala 0 kan strömmen bli upp till 5A (Lenz och Roco central/booster).
Många lokmodeller slukar ganska mycket ström.

* Beroende på storlek kan det vara bra med ett extra stag på mitten som stöd och att bära modulen i. Mängden ballast i 0:an kan göra att modulen blir ganska tung.

* Gips rekommenderas ej då det är för tungt. Hellre markisolering eller paper mache.

* Telefonstolpar, signaler, större träd bör vara löstagbara eller böjbara, särskilt om de är placerade nära modulkanten. Höga föremål, t.ex. träd som är fast monterade kräver större transportvolym, vilket fort blir stort i 0:an


/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av LLJ »

OT: noterade att samma person även kontaktat Urban per mail efter det inlägg som Anders Boström gjorde i Fremo:s forum.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av kasoe »

Mängden ballast i 0:an kan göra att modulen blir ganska tung.
Fick du något tips om vilken ballast de använde, lite förvånande statement kände jag men kanske de kör med äkta sten/sand från ASOA eller liknande?

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av UBJ »

Om man kollar på filmer från Fremo nollkörningar så ser man att dom använder olika nyanser på ballast, dom flesta verkar använda grus inte sand. Även den gröna färgen varierar något.

Jag måste säga att jag tappat sugen på nollbygget efter förra veckans diskussion om att bestämma färger på ballast och landskap.
Jag tror att mitt intresse för att bygga moduler i nollan kommer att minska om jag inte får bygga dom som jag vill.

Jag har varit med i mjklubbar och alltid tyckt det varit jobbigt att man ska komma överens om vad man ska bygga. Det var därför som jag gillade ideen med moduler, man la spåret på rätt ställe och såg till att hål i gaveln var placerade rätt och sedan kunde man bygga som man själv ville.
Om det inte accepteras utan jag måste använda nyanser och material som någon annan bestämt så är det inte kul längre.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"