Störst urspårningsrisk i kurva?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Störst urspårningsrisk i kurva?

Inlägg av LLJ »

Funderar på en sak:

Om tåget spårar ur en kurva, är risken större att tåget hamnar på utsidan av kurvan än på insidan av kurvan?
Dvs är det vanligare att det beror på för hög hastighet än att kurvans radie drar tågsättet mot kurvans centrumpunkt och välter inåt?

Det finns en bakgrund till frågan, var behövs störst yta med "avåkningsskydd" för att undvika modeller som åker i golvet.

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Störst urspårningsrisk i kurva?

Inlägg av UBJ »

Spontant skulle jag säga att det beror på tågets längd, ett ensamt lok spårar ur utåt, ett långt tåg lägger sig gärna inåt.
Inte på något sätt vetenskapligt utan enbart empiriskt.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Störst urspårningsrisk i kurva?

Inlägg av StaffanWiman »

Bör ju i princip finnas överallt. Ett lok som skenar kan ju krocka och spåra ur på den finaste raksträcka eller något kan ha hamnat på spåret och få loket att välta...
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Störst urspårningsrisk i kurva?

Inlägg av plj »

Som jag ser det beror det helt på omständigheterna vad som händer: Hög fart i snäv kurva och tåget kastas utåt. Långt tåg med lätta vagnar närmast lok i snäv kurva och vagnarna faller inåt. Så för att säkra fordonen vid en urspåring får man ta hänsyn till båda fallen. Det kan ju också vara andra orsaker till att en urspåring sker även med kortare tåg t.ex fel på bana eller fordon. Eventuell dosering av kurvan.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Störst urspårningsrisk i kurva?

Inlägg av kasoe »

De avåkningar jag har sett har varit inåt, något i slutet av tåget har hakat fast eller så går det bara tungt och tåget dras av spåret och faller inåt.
Jag tror det är sällan man håller för hög hastighet som "normal" modellrallare... Men visst, det kan säkert hända det också...

Om jag skulle skydda en kurva och bara kunde sätta skydd på ena sidan skulle jag nog har valt insidan. Men helst båda kanske...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Störst urspårningsrisk i kurva?

Inlägg av Tompa »

Jag planerar att bygga två Skala-0 kurvor och då med 400 bredd och centrerat spår. Jag hade tänk att "höja" marken på sidorna så dom får "inbyggd" fallskydd. Är inte det en OK lösning?
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Störst urspårningsrisk i kurva?

Inlägg av JanFrelin »

Jag har sett en avåkning i hög fart vid utgången av en kurva då ett tågsätt åkte av utåt och ner i golvet. Lyckligtvis var det ägaren som körde.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Störst urspårningsrisk i kurva?

Inlägg av StefanFjällemark »

Pratar vi modulbanor är urspårningsrisken och därmed avåkningsrisken stor i modulskarvar, främst på smala moduler, samt när man passerar genom medväxlar som är fel lagda. I det senare fallet kanske kortslutningen sätter stopp innan olyckan är framme, men jag har haft vagnar som gått i backen när jag körde med påskjutslok genom fel lagd medväxel. Och det var på en raksträcka på en stationsmodul.

Så det enda säkra är att antingen se till att landskapet i kanterna är högre än spåret, eller ha speciella skydd, t.ex. plexiglas. Ett bra exempel på rätt tänk är Martin Gunnarssons 3 meter långa och 20 cm breda raka som har plexiglasskydd på båda sidor.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Störst urspårningsrisk i kurva?

Inlägg av LLJ »

Tack för alla svar/synpunkter.

Får se vad jag väljer till mina moduler. Kanske en kombo av plexi + landskapshinder.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Störst urspårningsrisk i kurva?

Inlägg av kasoe »

Jag hade tänk att "höja" marken på sidorna så dom får "inbyggd" fallskydd. Är inte det en OK lösning?
Inte bara OK, jag kan tycka "idealisk"... :)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"