Modulbana i 0:an

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Modulbana i 0:an

Inlägg av LLJ »

Här en film från en körning på en större modulbana i 0:an.
Bl.a. med kamera ombord.
Många fina modeller och fint landskap.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av LLJ »

Notera den smarta konstruktionen av tågmagasinet en bit in i filmen.

/Lars
Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av GSJ »

Tack LLJ för länken. Hamburg-gänget brukar få ihop maffiga modulbanor.

Det jag tittade mest i denna film är hur bredden på modulerna skiftar.
Linjemoduler och kurvmoduler är generellt smalare än moduler med flera spår som stationer, industrier och bangårdar. Sen är det lite blandat mellan helt raka gavlar och de med "dalgångsprofil". Övergång från "dalgångsprofil" till rak sker 3:25 in i filmen.
Ballastfärgen skiftar en del från grått till brunt. Modulsidorna är målade i brunt eller svart.
Det som såg mest märkligt ut är "S"-kurvan ut från bangården 3 minuter in i filmen.

Nu vet jag inte om vi som tänkte hoppa på modultåget i nollan normalspår har någon samsyn om val av färg på ballast. Grundton på natur i landskapet?
Svarta modulsidor?

Känns rimligt att börja på kurvmoduler för min del. 45 graders kurvdelar, alternativt 22,5 graders, vilket blir lättare att transportera.

Funderar GSJ
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av kasoe »

EDIT: Försök att "mjuka upp" mina formuleringar och förtydliga att jag är ute efter "rekommendationer", inga krav.

Samsyn tror jag inte finns ännu, inte ens en fråga som är uppe till diskussion. Det vi har snackat om hittills är rekommendationer för det "mekaniska" inte det estetiska.
Jag är helt klart FÖR att försöka enas om även estetiken i form av råd och tips för de som önskar bygga enhetliga landskap på sina moduler!

Frågan är väl vilken sorts bana man vill sikta på, vad jag skulle önska är sandballast på enkelspårig järnväg (sidobana) av nostalgiskäl, gärna med kontaktledning eftersom jag har ett ellok liggande i bygghögen...

Landskapet är väl "sommartoner" som oftast är det som avbildas, kanske man kan kopiera från SSM? Ni som känner till SSM, kanske man kan låna deras "norm" rakt av?

Enklast för mig är färg på modulsidor, jag tycker svart är klart snyggast och ramar in banan på det mest effektiva sättet... Så min röst här är definitivt på "Svart"!
FREMO-normen säger väl någon variant på mörkgrå om jag minns rätt?

Se längre ner i trådarna, SSM har en bra ansats som jag tror går att återanvända ganska rakt av, så mitt förslag är att kika på SSM om man vill bygga landskap efter satta riktlinjer.
Kanske det inte ens behöver anpassas för nollan...?

Som jag ser det vore det kul om vi kunde summera oss lite kring icke tvingande rekommendationer för de som vill bygga "svenskt".
Huvudmålet i första hand kanske ändå är att få igång byggande så vi får något körbart?
Jag ser inte en rekommendation som någon "inskränkning" utan för mig underlättar det och är en "hjälp", hoppas fler kan nappa på den synen på en "norm" kring landskapet...

Hälsar,
Anders Ö
Senast redigerad av 1 kasoe, redigerad totalt 2019 gånger.
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av UBJ »

Visst kan man diskutera rekommendationer när det gäller landskapet och det kan säkert vara bra och förenkla för den som bygger sina första moduler.
Så länge det stannar vid rekommendationer så tycker jag det är ok.
Däremot gillar jag inte tvingande krav och tycker dom bör vara så få som möjligt, svart sargfärg kan väl dom flesta stå ut med som krav?

Jag tycker att den som vill bygga ett fint höstlandskap på sina moduler ska få göra det, den som vill bygga en snutt stambana med betongslipers och nylagd ballast ska få göra det, den som vill bygga enligt SSM-kraven i nollan ska få göra det.
Jag tror att vi inte vinner något på att sätta hårda krav i nollan, vi behöver ha en öppen inställning så att alla som vill bygga i nollan känner sig välkomna.
Vill någon bygga efter tysk förebild så kan jag stå ut med det också.

För egen del får jag det ganska enkelt med mitt första bygge, Enköpings hamn, där blir det gatsten/asfalt. :)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av LLJ »

Jag tror en mekanisk/elektrisk samsyn är prio ett för att kunna få ihop en anläggning vid en första träff, där träfärdiga moduler räcker och körning av modeller och prov av moduler är fokus.

T.ex. så blir nog mina moduler med tysk förebild. Åtminstone det rullande kommer att vara en hel del tyskt. Men det är en bit kvar innan dess.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av kasoe »

EDIT: Försök att "mjuka upp" mina formuleringar och förtydliga att jag är ute efter "rekommendationer", inga krav.

Helt rätt Urban, jag håller med till 100%! :)

Jag försöker alltid vara tydlig med att det jag snackar om är rekommendationer, nästan övertydlig, och inte några krav. Kan formuleras att i så fall måste "kraven" vara valfria... ;)
Om någon vill åka till Tyskland med sina moduler, då tycker jag att man följer FREMO-normen till 100%, det är nog nästan ett krav i det fallet.

För mig som vill och tänker bygga "svenskt" så är det friare, viktigast är nog ändå som du säger en öppen inställning viktigast för att komma igång att få fram moduler.
Om/när det finns en större grupp aktiva byggare och gott om moduler, då tror jag att initiativ som SSM helt klart är en möjlighet som kan driva hobbyn framåt för de som är ute efter enhetliga landskap. Men dit har vi långt kvar inom nollan...

De mekaniska rekommendationerna är avsedda att "öppna" lite på FREMOs norm med tips om vad som ändå fungerar baserat på erfarenhet från erfarna byggare (inte mig). Men återigen, det är bara rekommendationer.

/Anders
Senast redigerad av 1 kasoe, redigerad totalt 2019 gånger.
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av UBJ »

En kritik mot att normera landskapet är att saker och ting utvecklas. Vad som idag betraktas som bästa val kan imorgon vara helt passé. Tex kan det mycket väl dyka upp bättre ballast än Woodlands, bättre färgnyanser än dom som specas i SSM-normen osv.
Men har man det bara som rekommendation så är det enkelt att ändra.

Jag tror att man bör kolla med dom som skapat SSM-normen om dom tycker det är ok att använda den som landskapsrekommendation för nollan.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av kasoe »

EDIT: Försök att "mjuka upp" mina formuleringar och förtydliga att jag är ute efter "rekommendationer", inga krav.
En kritik mot att normera landskapet är att saker och ting utvecklas.
Tanken med att skapa rekommendationer är att om man följer dom och något ändras, då kan man ta enas om något nytt och finjustera så det håller sig så likt det föregående som det är möjligt.
Jag tycker ovan är ett svagt argument för att inte bestämma något. Och om det heter "krav" eller "regler" är bara semantik, folk kommer alltid att tolka och göra som de vill ändå... A
llt går att ändra, spelar ingen roll vad det heter... Att låta bli att komma överens om något för att "saker kan ändras i framtiden" tycker jag inte håller, det riskerar snarare att bli förlamande...

Min plan i denna tråd var att vi kunde snacka igenom vilka önskemål som finns och rekommendera alternativ för de som vill bygga enhetliga landskap.

Hälsar,
Anders Ö
Senast redigerad av 2 kasoe, redigerad totalt 2019 gång.
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av UBJ »

¨Självklart ska jag kolla med Seth innan jag snor något!¨

Tycker du ska tagga ned lite, kanske bygga en modul?
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"