Geflemodul: bana och trafik
Geflemodul: bana och trafik
Sista dagen för anmälan IDAG men kanske inte försent . Det beror på banläggaren och trafikplaneraren.
Anmäl modul senast 1/4 till GEFLEMODUL 2019
Vore mycket trevlig med 3R-moduler att koppla till Vagnsärad!
GÄVLE MODELLJÄRNVÄGSKLUBB BJUDER HÄRMED IN TILL MODULTRÄFF MED TRAFIKSPEL!
NÄR: TORSDAG DEN 6/6 TILL OCH MED SÖNDAG DEN 9/6, 2019.
Innan anmälan utföres läs noga alla sidor på geflemodul.se
Välkomna med anmälan!
Maila nedanstående uppgifter till gmmj(at)comhem.se
Skriv ner ditt namn ,telefonnummer och vilka moduler du vill ha med samt vilka dagar du planerar närvara.
Med moduler senast den 1/4 2019.
Utan modul 15/5. Om du vet säkert att du kommer så anmäl gärna det nu.
MODULER: Alla fungerande moduler och standarder för skala H0 kan vara med. Övergångsmoduler mellan spårvidder och system skall finnas med. Vi bygger EN bana med trafik på 2R, 3R och smalspår beroende på vilka moduler som anmäls.!!!! Övergångsmodul finns redan mellan 2R/3R!!
Vi kör trafikspel, ingen publik, inga distraktioner.
FORDON:
OBSERVERA att hela träffen gäller europeiska fordon epok 1 och 2 med endast ånglok som dragare på den tänkta privatbanan och enkelspåriga SJ. På den elektrifierade SJ dubbelsårsdelen med ellok.
MVH Träffgeneralen
Thomas fredman
Anmäl modul senast 1/4 till GEFLEMODUL 2019
Vore mycket trevlig med 3R-moduler att koppla till Vagnsärad!
GÄVLE MODELLJÄRNVÄGSKLUBB BJUDER HÄRMED IN TILL MODULTRÄFF MED TRAFIKSPEL!
NÄR: TORSDAG DEN 6/6 TILL OCH MED SÖNDAG DEN 9/6, 2019.
Innan anmälan utföres läs noga alla sidor på geflemodul.se
Välkomna med anmälan!
Maila nedanstående uppgifter till gmmj(at)comhem.se
Skriv ner ditt namn ,telefonnummer och vilka moduler du vill ha med samt vilka dagar du planerar närvara.
Med moduler senast den 1/4 2019.
Utan modul 15/5. Om du vet säkert att du kommer så anmäl gärna det nu.
MODULER: Alla fungerande moduler och standarder för skala H0 kan vara med. Övergångsmoduler mellan spårvidder och system skall finnas med. Vi bygger EN bana med trafik på 2R, 3R och smalspår beroende på vilka moduler som anmäls.!!!! Övergångsmodul finns redan mellan 2R/3R!!
Vi kör trafikspel, ingen publik, inga distraktioner.
FORDON:
OBSERVERA att hela träffen gäller europeiska fordon epok 1 och 2 med endast ånglok som dragare på den tänkta privatbanan och enkelspåriga SJ. På den elektrifierade SJ dubbelsårsdelen med ellok.
MVH Träffgeneralen
Thomas fredman
Re: Finns mycket plats Geflemodul 19
Hejsan alla tveksamma!
Trafikplaneraren vill veta snarast vilka som vill vara med utan moduler p.g.av planeringen.
MVH Thomas
Trafikplaneraren vill veta snarast vilka som vill vara med utan moduler p.g.av planeringen.
MVH Thomas
Re: Finns mycket plats Geflemodul 19
Eric och jag kommer ju bägge två och vi kan antingen köra ihop eller var för sig beroende på bemanningsbehovet
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Geflemodul: bana och trafik
Det var en riktig spännande bana!
StefanFjällemark skrev: ↑2019-04-20, 22:46 Roligt att du tycker det, välkommen att anmäla dig, det finns nog chans att klämma in en deltagare till.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1339
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Banan klar
Hejsan igen
Efter flera kommentarer från deltagare har jag gjort flera ändringar i banan. Nu hoppas jag vi kan spika banan. Jag väntar fortfarande på definitivt OK från några modulägare: Anders Larsson, Anders Östvall, Jerker, Johan Dahlgren, Robert Halvarsson.
Kort om de olika banorna:
Förslag på namn på de privata banorna mottages gärna.
Banplaneraren
Efter flera kommentarer från deltagare har jag gjort flera ändringar i banan. Nu hoppas jag vi kan spika banan. Jag väntar fortfarande på definitivt OK från några modulägare: Anders Larsson, Anders Östvall, Jerker, Johan Dahlgren, Robert Halvarsson.
Kort om de olika banorna:
- Det blir en lång dubbelspårig stambana som är elektrifierad och körs av SJ. Här används elloken D, Ha och Ub. Hg är tillåtet som "standin" för Ha-lok. Naturligtvis förekommer även ånglok på denna sträcka. Bangårdarna i Charlottendal och Vagnsta är elektrifierade och Ha/Hg/Ub används i växlingen. I Love Hamn är endast trafikspåren elektrifierade, så här används ånglok för växling. I Vagnsärad är 2R-sidan elektrifierad medan 3R-sidan endast kör med ånglok.
- Charlottendal - Bilbo - Mariefred - Magasin A är en delvis enkelspårig SJ-linje, som i nuläget är elektrifierad till Bilbo.
- Bilbo - Rakvattnet - Steninge / Magasin B är en privatbana med endast ånglokstrafik, möjligen någon Hilding-rälsbuss.
- Vagnsärad - Holmfors - Sofielund - Eriksberg / MMM-magasin är en privatbana med genogående trafik till magasinet.
- Vagnsta - Gemjan - Fredhem är det som är kvar av den längre privatbanan Y till X.
- Fredhem är också slutstation för den privata sidobanan till Svedjekårleby. Banan inkorporerade med privatbanan Y. Banan har många mindre lastplatser och stationer: Mörkne industri, Yrmhult, Spårlösa såg och Källbottengruvan.
Förslag på namn på de privata banorna mottages gärna.
Banplaneraren
- Bilagor
-
- Moduler per bandel.pdf
- (444.79 KiB) Nerladdad 209 gånger
-
- Moduler per deltagare.pdf
- (462.55 KiB) Nerladdad 207 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1339
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Geflemodul: bana och trafik
Kul att du gillar banan!
Om vi döper 3R-magasinet till Hästholmen och representerar ÖSTER, så får banan heta Vangsärads Hästholmens Järnvägs Aktiebolag (VHJ).StaffanWiman skrev: ↑2019-04-24, 08:52 Skulle Hästholmen kunna vara namnet på ett magasin, det var ju slutstation för den smalspåriga järnvägen Mjölby-Hästholmen. Sedan skulle det finnas båtförbindelse över Vättern till Hjo... Nu är ju detta inte smalspår men 3R kräver ju också att man åtminstone byter lok.
Jag vill få förslag även på de övriga privatbanorna:
- Vagnsta - Gemjan - Fredhem - Mörkne - Yrmhult - Tonträsk - Svedjekårleby med sidolinje Tonträsk - Torvberget - Källbottengruvan
- Bilbo - Rakvattnet - (Magasin B som skall ha ett namn) med sidolinjen Rakvattnet - Steninge.
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1339
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Geflemodul: bana och trafik
Så är det dags att börja planera trafik. Jag har redan några önskemål på fordon till trafikspelet:
- Minst en rälsbuss: kan vara någon Hilding Carlsson, men om sådana saknas även tidsenliga utländska, t.ex. danska MT. På 3R finns ju även Yo4. Så har du något som passar, hör av dig. Du behöver ett lokkort om rälsbussen tas med i trafikspelet eller sätts upp som reserv.
- Kolvagnar: ångloken (och ångbåten i Mariefred) slukar kol. Kol importeras via Love Hamn. Och då behövs kolvagnar. Dessa skall ha vagnkort, då de skickas ut till olika stationer.
- Malmvagnar: 2 tågsätt med 6-8 malmvagnar i varje, skall användas för transporten från Källbottengruva,
- Äldre vagnar för olika petroleumsprodukter: olja, bensin, fotogen, tjära. Vi har en oljeterminal i Eriksberg och en annan i Vagnsta. Dessa skall ha vagnkort (vagnarna alltså).
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 2017-06-01, 10:53
Re: Geflemodul: bana och trafik/Specialtransporter
En typ av "specialtransport" är ju tex. trafik till och från inneliggande fartyg i Love hamn.
En tanke jag har haft ett tag är om det skulle gå att "korta" vagnar till hamnen, antingen med laster för export eller tomvagnar för de varor de anlöpande fartygen skall lossa.
Vagnarna skulle då inte bara skickas vartefter och som det faller sig utan det hela skulle styras upp genom att tänkta fartyg anlöper på bestämda trafikdagar och vagnarna skulle då vara kortade till specifikt anlöpande tänkta fartyg.
Vagnarna var alltså tvungna att landa i Lovehamn inför det trafikdygn som aktuellt fartyg förväntas anlöpa.
Vagnar som kommer nåt trafikdygn för tidigt måste då ställas upp på någon av de närliggande stationerna för att inte proppa igen hamnbangården osv.
Exempel på enkelt transportupplägg:
☆ "s/s Ramona" lossar koks. Mottagare är Wrångfors bruk (brukets fysiska lokalitet på banan är förlagd i något tågmagasin). Lämplig vagntyp är Ibr/Eamo.
☆ "s/s Bremerhafen" lossar stenkol. Kolet ska till Trondheimsområdet, Norge. Lämplig vagntyp I4 eller standardvagn litt O.
Bremerhafen skall ha järnmalm som returlast...
☆"s/s Manitoba" lastar papper för export till nordamerika. O-vagnar eller NN3/N3:or står för transportarbetet. Storsundets pappersbruk är avsändare och dom återfinns precis som Wrångfors och Norge i något tågmagasin.
Och så vidare.
Det logistiska övningsmomentet blir alltså att få fram rätt vagnar vid rätt tidpunkt till rätt tänkta anlöpande fartyg.
Man skulle också kunna tänka sig mindre flytetyg som levereras per järnväg till hamnen för sjösättntng efter tvärtom. För att röra till det hela.
Och så här kan man hålla på och filosofera.
Hälsar Gunnar Jonsson.
En tanke jag har haft ett tag är om det skulle gå att "korta" vagnar till hamnen, antingen med laster för export eller tomvagnar för de varor de anlöpande fartygen skall lossa.
Vagnarna skulle då inte bara skickas vartefter och som det faller sig utan det hela skulle styras upp genom att tänkta fartyg anlöper på bestämda trafikdagar och vagnarna skulle då vara kortade till specifikt anlöpande tänkta fartyg.
Vagnarna var alltså tvungna att landa i Lovehamn inför det trafikdygn som aktuellt fartyg förväntas anlöpa.
Vagnar som kommer nåt trafikdygn för tidigt måste då ställas upp på någon av de närliggande stationerna för att inte proppa igen hamnbangården osv.
Exempel på enkelt transportupplägg:
☆ "s/s Ramona" lossar koks. Mottagare är Wrångfors bruk (brukets fysiska lokalitet på banan är förlagd i något tågmagasin). Lämplig vagntyp är Ibr/Eamo.
☆ "s/s Bremerhafen" lossar stenkol. Kolet ska till Trondheimsområdet, Norge. Lämplig vagntyp I4 eller standardvagn litt O.
Bremerhafen skall ha järnmalm som returlast...
☆"s/s Manitoba" lastar papper för export till nordamerika. O-vagnar eller NN3/N3:or står för transportarbetet. Storsundets pappersbruk är avsändare och dom återfinns precis som Wrångfors och Norge i något tågmagasin.
Och så vidare.
Det logistiska övningsmomentet blir alltså att få fram rätt vagnar vid rätt tidpunkt till rätt tänkta anlöpande fartyg.
Man skulle också kunna tänka sig mindre flytetyg som levereras per järnväg till hamnen för sjösättntng efter tvärtom. För att röra till det hela.
Och så här kan man hålla på och filosofera.
Hälsar Gunnar Jonsson.
Re: Geflemodul: bana och trafik
Träffen är upplagd på Yellow Pages ifall någon till äventyrs skapa fraktsedlar den vägen.
Re: Geflemodul: bana och trafik
Hej.
Om någon undrar så blir Svart Z21 central gemensam för 3R och 2R och endast Loconet uttag vilket innebär körhandtag för Loconet med originalsladd.
Trådlöst mot Z21 Rocoorginal app.
MVH Thomas
Om någon undrar så blir Svart Z21 central gemensam för 3R och 2R och endast Loconet uttag vilket innebär körhandtag för Loconet med originalsladd.
Trådlöst mot Z21 Rocoorginal app.
MVH Thomas