XtrackCAD versus SCARM för layoutritning

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
Dag
Inlägg: 17
Blev medlem: 2017-02-13, 21:26

Re: XtrackCAD versus SCARM för layoutritning

Inlägg av Dag »

Det är egentligen ganska smidigt att skapa moduler genom att gruppera spårlayout och grafiska element och flytta gruppen till en parameterfil. De representeras inte alltid så bra i snabbmenyn (Eftersom de kommer upp som rälsstycken), men det kan ändå användas. För att experimentera med tex en modulindeling på exempelvis en station så duger det.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: XtrackCAD versus SCARM för layoutritning

Inlägg av LLJ »

Dag skrev: 2019-04-08, 19:46 Det är begränsat värde av att ha modulbibliotek i ytterligare format.
Exakt. Så varför inte använda dwg som är väldigt spritt och det finns många moduler redan ritade i?

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: XtrackCAD versus SCARM för layoutritning

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev: 2019-04-08, 22:06 Så varför inte använda dwg som är väldigt spritt och det finns många moduler redan ritade i?
Gör inte ett problem av något som inte är ett problem. Jag tycker nog att banritarna själva får avgöra hur de vill jobba. Jag använder bland annat DWG för att rita av i SketchUp. För närvarande har jag 439 modulritningar, vilket är det flesta som förekommer på träffar i Sverige. Att rita en modul i SketchUp tar någon minut, en station ett par minuter. För varje ny bana jag ritar tillkommer endast några få moduler. Och jag är mycket nöjd med detta förfarandet. Jag brukar även dela ut mappen med alla ritningarna till de banritare som använder SketchUp, bara att ladda ner färdiga ritningar.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"