Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2019-03-21, 14:57
AlexanderEhn skrev: 2019-03-21, 14:26 Advanced Consisting är "CV19-metoden", och det är väl egentligen enklaste och smidigaste sättet att multa två lok till modulträffar. Men det blir inte jättesmidigt att dela upp multen. Och som jag förstår källor på internet så är det DCC standrden som möjliggör det så centralenheten torde inte spela någon roll.
Jag är tveksam till att man använder CV19 eftersom man kan multa i flera nivåer vilket CV19 inte klarar. Vore vara enklare om centralen sköter det hela. Har dock inte sökt närmare på det hela.

/Lars

På modulträffar är det stökigt att programera centralen, eller som amerikanerna uttrycker det "Med advance consist kan du programmera loken hemma och när du kommer det klubbanan är det bara att ställa loken på spåret och köra".

Fick en länk av Hans B igår och där pratar det om nesting och consist. Som jag förstår det handlar det i princip bara om att använda de tre olika nestingmetoderna på varandra. https://tonystrains.com/news/complete-g ... consisting
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av LLJ »

CV19 funkar men har en del begränsningar då man har relativt få adresser att välja bland (1-127).
Där har en "address-repeater" en fördel då en sådan klarar fyrsiffriga addresser. Nackdelen är att det blir mer DCC-trafik.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av daniel »

AlexanderEhn skrev: 2019-03-21, 14:28 Men laddade ner Arduino IDE igår och känner att tröskeln för mig att koda ihop logiken är hög.... så är det någon som känner sig kapabel att koda ihop koden "på en kafferast" uppskattas det mycket. :)
Jag har nog möjlighet att göra det, men inte just nu. Jag håller för närvarande på med att koda ett nytt verktyg till JMRI och har händerna fulla med det.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av LLJ »

En "address-repeater" är inget som skall göras på en kafferast utan göras noggrant så att den klarar alla tänkbara och otänkbara situationer som uppstår vid en modulträff, inte bara den grundläggande funktionen.
Har en idé hur det skall göras men har inte heller jag tid just nu. Inväntar även en produkt från MGP som kommer att underlätta programmeringen av deras kort direkt ifrån PC och Arduino IDE.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av daniel »

LLJ skrev: 2019-03-22, 08:41 En "address-repeater" är inget som skall göras på en kafferast utan göras noggrant så att den klarar alla tänkbara och otänkbara situationer som uppstår vid en modulträff, inte bara den grundläggande funktionen.
Jag föreslår nog snarare att man först gör en enkel prototyp som klarar det grundläggande. Och sedan uppdaterar den efter hand om det behövs.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2019-03-22, 08:32
AlexanderEhn skrev: 2019-03-21, 14:28 Men laddade ner Arduino IDE igår och känner att tröskeln för mig att koda ihop logiken är hög.... så är det någon som känner sig kapabel att koda ihop koden "på en kafferast" uppskattas det mycket. :)
Jag har nog möjlighet att göra det, men inte just nu. Jag håller för närvarande på med att koda ett nytt verktyg till JMRI och har händerna fulla med det.
Det låter bra. Jag ska lära mig Arduino först, innan jag ger mig in i LocoNet-land. Jag återkommer när det börjar bli dags för att koda.



Det jag menade Lars var att ni skrev att det inte är så komplex logik. Min kafferast skulle ju vara ett halvår lång. :) Undantagsscenarion finns det alltid gott om.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av LLJ »

Först bör man prova med hårdkodade adresser och se hur väl det funkar.
Om det fungerar bra så bör den riktiga versionen klara att ta emot addresser på samma sätt som en FRED, ta över och frisläppa dessa adresser i samband med mult till/från.
För att spara ström om den matas via LocoNet bör enheten inte ha många LED som lyser konstant utan status som kan visas via knapptryckning.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2019-03-22, 09:36 Först bör man prova med hårdkodade adresser och se hur väl det funkar.
Om det fungerar bra så bör den riktiga versionen klara att ta emot addresser på samma sätt som en FRED, ta över och frisläppa dessa adresser i samband med mult till/från.
För att spara ström om den matas via LocoNet bör enheten inte ha många LED som lyser konstant utan status som kan visas via knapptryckning.

/Lars
Ja, hårdkodade adresser är planen för att få igång en prototyp.

Aha, bra tips om LED, har tänkt tanken med LED-indikator.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av AlexanderEhn »

PerEklund skrev: 2019-03-20, 12:54 Här finns mer info runt Arduino och LocoNet
https://mrrwa.org/loconet-interface/

Jag har svårt att hitta någon dokumentation på LocoNet-biblioteket.
Exemplena finns, men det hade vart gött med en lista på alla objekt och metoder.

Någon som vet om det finns?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av LLJ »

Osäker på om det finns, men mycket förstår man genom att läsa koden.
Det underlättar om man har tillgång till dokumentet "LocoNet Personal edition" från Digitrax. Det förklarar de olika meddelanden som finns i LocoNet. Finns dock några felaktigheter och dokumentet är gammalt.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"