O:an moduler i Normalspår 32mm.

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av kasoe »

Lite mer information som jag har mottagit, tycker den faller under "tungt vägande skäl" och tar upp den här.

Enligt uppgift så STRÄVAR FREMO AKTIVT för att ha JÄMNA MODULKANTER (långsidor) för moduler i nollan. (Jag tar i och skriker lite här...)

Normen är ännu i version 1, dvs den är ganska färsk och man kan ana att det kommer uppdateringar. Enligt vanligvis tillförlitliga källor (=ögonvittne) så har flera incidenter inträffat på modulbanor där folk har fastnat i dessa utstickande kanter och skakat hela banan med tråkiga effekter som följd. Går man runt en bana och ha ögonen på t.ex. en växlingsrörelse och plötsligt finns ett "hak" på 5-10 cm, då är det lätt att fastna...

Vi som överväger att bygga module i nollan, ta på allvar in tanken på att faktiskt följa normens 600 mm i modulens ändar.
(Notera, det är fortfarande OK att göra bredare och smalare sektioner inom sin moduluppställning, men gör det då med fasade ändar snarare än med raka kanter i skarvarna).

Ska fundera lite till på hur jag ska göra med mina 500 mm moduler, kanske man kan göra ett par "kilar", 5 cm breda, som går att sätta i modulens ändar med klämmor som jämnar ut kanten mot nästa modul... Eller så får jag skarva modulgavlarna... (de är ännu oborrade! :) )

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av UBJ »

Efter att har ritat och funderat så kommer jag, föga förvånande, fram till samma sak som i H0.
Vi bör använda både centrerat och asymmetriskt spårläge även i nollan.
Det är tom så att det i nollan blir ännu viktigare att kunna placera spåret i framkant av modulen.
Om man bara har spåret i mitten så får man inte plats med en normalstor villa med lite tomt runt.

Vi bör därför bestämma en gavel för spår i framkant och komplettera Fremonormen med den. Många linjemoduler, särskilt kurvor bör byggas med spåret i mitten helt enligt Fremo. Med hjälp av tex 60 cm långa rombmoduler flyttas enkelt spårläget mellan dom två gaveltyperna och jämn fram och bakkant kan uppnås överallt.
Om alla som bygger med spår i framkant har med sig en sådan rombmodul och en person har med sig två sådana så kommer man alltid att kunna bygga en hel bana med jämna kanter!

Fremospårläget bör vara norm och spår i framkant ett tillägg.
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av Robban »

De jag skissade på var 600 breda och spåret 150 från framkant.

Robban
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av Tompa »

Hur nära kant kan man köra 0an utan fallskydd tror ni? Finns det någon rekommendation från fremo?
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av UBJ »

Jag tror det står 100 mm i normen.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av kasoe »

Vi bör använda både centrerat och asymmetriskt spårläge även i nollan.
Jag håller inte med... Inte än...

Låt "oss" börja med EN gavel, sen kan eventuell utveckling visa vägen och avgöra om vi behöver en ytterligare profil i normen.
Avgörande just nu är att det kommer igång byggande med en viss volym och ett visst antal deltagare...

"Asymmetri" är möjligt med normen som den är idag... Det är fritt fram att bygga på det sätt du föreslår redan idag (se 2.2.8). Som jag ser det så är bästa sättet att få in tillägg att föregå med exempel så du har världens chans att börja bygga och visa upp dina moduler vid en träff, jag är helt övertygad om att andra kommer att följa dig och där någonstans kan man börja ana ett behov av ett tillägg. Är ni fler som vill bygga på detta sätt i dag, kom överens mellan varandra... (Mitt förslag)
Precis detta görs just nu inom AmN, en byggare gör "rombmoduler" för att få en assymmetrisk lastplats, inga problem i det och det funkar utan att gå på normen. Och om någon vill hänga på så finns hans ritningar i modulgruppens modularkiv... Det som behövs för att komma igång mot ett sådant tillägg är en aktiv byggare! ;)

Och det jag ser som "haken" (pun intended) med ett sådant tillägg är att ska banplaneringen bli "fri" så kommer det bli "hakar" i banan när man av någon anledning måste använda en modul men inte får plats med en rombmodul. (något som jag också tror nämns i 2.2.8 i normen, lite skralt med tyskakunskaper...)

Min åsikt, och den rätt bestämd, är ändå att "vi" kan väl böra bygga enligt normen, sen skissa på en möjlig träff där "vi" kan bygga en bana och diskutera utifrån det. (Skriver "vi" eftersom jag ännu är osäker på om det ens finns något "vi" att tala om... Det finns efter första träffen tycker jag... ;) )
Det är ju fritt att bygga assymetriska moduler med rombanslutning även enligt dagens norm så det bör inte begränsa någon. Begränsningen idag är att det inte verkar finnas mer än ett ytterst fåtal byggare, att börja med bygge är bättre än en normdiskussion... :)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av kasoe »

Hur nära kant kan man köra 0an utan fallskydd tror ni? Finns det någon rekommendation från fremo?
Normen säger mycket riktigt 100 mm (se 2.2.9), och måste man gå närmre kanten än så bör det finnas fallskydd. Plexiglas av, vad jag tolkar det som, tillräcklig höjd nämns.

Jag skulle själv anordna fallskydd redan vid 100 mm, vi ska (tror jag) köra med modeller där varje vagn utgör ett värde på över 1000:-, och ofta avsevärt mer än så. Loken är ledigt tusentals kronor men kan nog också snabbt hamna i femsiffrigt. Det gör att jag också är, som jag skriver ovan, aningen försiktig med en norm där det är OK med 150 mm och dessutom känner jag detta med "hakar" i en moduluppställning är en risk som vi nu, i en möjlig uppstart av modulbyggande i nollan, enkelt kan och bör/måste undvika.

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av Tompa »

Idag fick vi känna lite på 0an
0an-01.jpg
0an-01.jpg (82.93 KiB) Visad 3746 gånger
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av Tompa »

Laddade ner SCARM. Hade tänkt att prova SCRAM en längre tid, så varför inte nu och rita något i 0an.
nollpunkten-01.jpg
nollpunkten-01.jpg (23.5 KiB) Visad 3707 gånger
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av Robban »

Pushar lite för det här inför lördag.

https://www.youtube.com/watch?v=LDwYeDj ... Ow&index=1

Robban
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"