Kombiterminal Uggleboda

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Meddelande
Författare
Per Widell

Kombiterminal Uggleboda

#1 Inlägg av Per Widell » 2019-02-10, 23:11

Eftr att ha gått Tobbe’s och Staffans trevliga modulbyggarkurs har det blivit dags att ta tag i min dröm, en kombiterminal.
Jag har ju försökt mig på en prototyp av lättviktsbygge och glädjande fått godkänt av alla trevliga hejarop i helgen så e jag redo att bygga min kombiterminal. Det skall bli en modern MMM med stöd för 3,5m+ långa tåg.
Jag överväger att bygga mina sektioner i 160cm långa delar, min prototyp e ju 150x68 o väger bara 9 kg med ben så att gå på jämna 20cm e ju att rekommendera.

Spårplan skall jag strax börja slipa på, men en bra början är den som LLJ och Toni spånat på
Bild

Dock tänker jag vrida lite så man nre från vänster kan köra in/ut på de två uppställningsspåren, sen skall vänstra delen vara i tre sektioner där mellandelen skall kunna tas bort för förkortning, och samma upplägg på högerdelen.
Jag vill även ha en smart lösning på högersidan, funderar på om man inte skall ha en station där, med fyra spår och kanske en liten godsbangård bakom som då kan kombineras så utdragsspåren kan användas både för att växla till containerterminalen resp godsbangården. Eller det kanske blir en för lång modul total sett att den inte kommer kunna användas? Kan ju bli en 15-20 meter totalt sett.

Min tanke är att köpa Fallers containerterminal om den nu kommer till slut, funderar till och med på att ha två kranar. Får man plats så gärna lite Faller Car körning med containerlastbilar blir väl passande?
Så innan jag grottar ned mig med spårplanen vill jag ha era smarta synpunkter. Har inte bestämt mig för rälsmärke än.

Så, vad göra? :)

Henrik Maude

Re: Kombiterminal Uggleboda

#2 Inlägg av Henrik Maude » 2019-02-11, 12:36

Lovande. Såg prototyp-modulen i helgen och den såg bra ut. Kul när det sker en utveckling runt själva modulkonstruktionerna.
Kul också med moderna kombiterminaler. Börjar kännas möjligt att köra modern godstrafik framöver med tanke på ditt projekt och Tonis. Nu behövs det bara stationer som kan hantera långa tågset. Men det kommer väl framöver.
Bra att du också tänker på att terminalen kan få olika längd utifrån behov och utrymme.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm

fs_toni

#3 Inlägg av fs_toni » 2019-02-11, 21:57

Henrik Maude skrev:
2019-02-11, 12:36
Kul också med moderna kombiterminaler. Börjar kännas möjligt att köra modern godstrafik framöver med tanke på ditt projekt och Tonis. Nu behövs det bara stationer som kan hantera långa tågset. Men det kommer väl framöver.
Det går ju att använda magasin också som stationer för långa tåg. Så snart min (och Pelles?) kombiterminal är klar så är jag övertygad om att vi är ett gäng häruppe i mellansverige som ganska raskt kommer att kunna ordna en Epok VI träff! :D :D :D
Finns ett gäng nere i södra Sverige som helt säkert också kommer haka på.
Sen har vi ju faktiskt hela FREModern-gruppen i Kolding i Danmark där vi säkert kan få igång ett utbyte! Jag kommer t ex också bygga FREMO-MMM adaptermoduler med dubbelspår.

I övrigt så kan jag knappast komma med några nya smarta synpunkter till dig Pelle eftersom jag gjort liknande val :D :D
Din terminal blir bredare än min vilket blir bra för att få plats med lite mer rekvisita.

Användarvisningsbild
LLJ

#4 Inlägg av LLJ » 2019-02-11, 23:04

Även jag har en mindre kombiterminal på g, men bygget går sakta.

/Lars

Användarvisningsbild
StefanFjällemark

#5 Inlägg av StefanFjällemark » 2019-02-12, 16:18

Lite funderingar från mig som planerar banor för maximal flexibilitet.

Det vore bra om spåren i skarven mellan modul 4 och 5 placeras så att man kan sätta in andra enkelspårsmoduler som utdrag för kombiterminalen (kan även vara två spår så använder man dubbelspårsmoduler).

Om man utgår från MMM 68 cm bred så bör spåren placeras i skarv 4/5 med detta avstånd från nederkant i ritningen:
  • Ena spåret i dubbelspåret: 140 mm
  • Andra spåret i dubbelspåret: 197 mm
  • Utdragsspåret; 540 mm (dvs 140 mm från ovankant)
  • Eventuellt andra utdragsspår: 483 mm (dvs 197 mm från ovankant)
Modul 5 skulle även kunna vara en 337 mm bred dubbelspårsmodul plus en 280 mm bred enkelspårsmodul, möjligen med en skarvbit som gör den till en 680 mm bred modul. Eventuellt kan du utesluta modul 5 och lita på att det finns andra moduler som löser utdrag och dubbelspår vidare. Vill du bygga en station så bygg den så att den kan användas fristående och inte måste sitta ihop med kombiterminalen.

Sammantaget en betydligt större flexibilitet i banplaneringen, som ju jag gillar.

Uggleboda.jpg
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Styrelsemedlem i ModulSyd och medlem i FREMO.

Per Widell

#6 Inlägg av Per Widell » 2019-02-13, 00:22

StefanFjällemark skrev:
2019-02-12, 16:18
Lite funderingar från mig som planerar banor för maximal flexibilitet.

Det vore bra om spåren i skarven mellan modul 4 och 5 placeras så att man kan sätta in andra enkelspårsmoduler som utdrag för kombiterminalen (kan även vara två spår så använder man dubbelspårsmoduler).

Om man utgår från MMM 68 cm bred så bör spåren placeras i skarv 4/5 med detta avstånd från nederkant i ritningen:
  • Ena spåret i dubbelspåret: 140 mm
  • Andra spåret i dubbelspåret: 197 mm
  • Utdragsspåret; 540 mm (dvs 140 mm från ovankant)
  • Eventuellt andra utdragsspår: 483 mm (dvs 197 mm från ovankant)
Modul 5 skulle även kunna vara en 337 mm bred dubbelspårsmodul plus en 280 mm bred enkelspårsmodul, möjligen med en skarvbit som gör den till en 680 mm bred modul. Eventuellt kan du utesluta modul 5 och lita på att det finns andra moduler som löser utdrag och dubbelspår vidare. Vill du bygga en station så bygg den så att den kan användas fristående och inte måste sitta ihop med kombiterminalen.

Sammantaget en betydligt större flexibilitet i banplaneringen, som ju jag gillar.

Uggleboda.jpg
Tack Staffan, det var just så jag tänkte med högra delen, men att det blir två dubbelspårsmoduler (de fyra spåren) där hålbilden självklart kan tillåta enkelspår oavsett mot vilket av dubbelspåren.
En station e tanken att den både kan vara fristående eller i kombination med kombiterminalen.

Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"