O:an moduler i Normalspår 32mm.

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av GSJ »

Undrar om det finns intresse att bygga moduler i skala 0 normalspår. Förslagsvis enligt Fremos standard.
https://www.fremo-net.eu/modulsysteme/b ... regelspur/

Vi är några som fastnat för Lenz fina lok och vagnar, så kanske kan vi få ihop en mindre modulbana.
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av Robban »

Ja, jo det finns väl ett visst intresse, ritade upp några moduler för typ 2 år sedan, men sen så blev det inte mycket mer.
Har kollat med lite ojämna mellanrum på utbudet i nollan men fortfarande hållt mig (men det är svårt).
Hade en annan länk till någon standard fast den vekar död nu https://www.fremo-net.eu/home/modulsyst ... mo0-scale/
Då var det asymmetriskt spårläge enligt:
csm_Endprofil_848b76d9df.jpg
csm_Endprofil_848b76d9df.jpg (9.77 KiB) Visad 7017 gånger
har jag för mig.

Robban
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av daniel »

Stig Bergström i Malmö bygger normalspåriga moduler i 0:an.
http://www.lokputsaren.se/moduler

På sidan beskrivs i första hand moduler med 19,8 mm spårvidd eller 891mm förebild, men om man tittar på bilden längst ner på sidan som visar alla modulerna så har stationen längst upp i bild både normalspår och smalspår. Rundbanan är smalspårig medan spåren som går rakt ut från stationen är normalspår.

Det finns några i södra Sverige som har börjat bygga smalspåriga moduler i 0:an och med Stigs station går det alltså att koppla ihop smalspårsmoduler med normalspårsmoduler.

Det finns ett par personer i Lund som bygger normalspår i Nollan så börjar det byggas normalspåriga moduler så kanske det går att få fler att hänga på tåget.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av JanFrelin »

Fremo's nollskalegäng har i alla fall några träffar om året i Tyskland
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av GSJ »

Tack för svaren! :)
Är Fremo-medlem och har varit på träffar i Tyskland och Danmark, vilket varit väldigt trevligt.
Har under dessa event köpt på mig en hög av Fremos enkelspårsmodulgavlar, så moduler är på gång vad det lider.
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av FredrikB »

Göteborgs Modelljärnvägssällskap har några moduler i skala 0 som de har med sig på mässor m.m. Har ingen aning om vilken standard de är byggda efter. Någon som vet?

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av LLJ »

GMJS har en egen "standard", inte byggt för att vara kompatibelt med någon annan.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av kasoe »

En "bump"... Har det hänt något kring moduler i nollan? Någon som är på gång?

Har fått lite fart på mina byggen i 0n3/0n2 och av "misstag" råkat få några modeller i 0 också...
Moduler i nollan är nog enda chansen för mig att få se mina modeller rulla lite...

Har ställ frågan på andra vägar också och några har nappat så lite är på gång, tänkte kolla här inne också...

Undrar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av Eke »

Jag har börjat köpa lite rullande material och har hyrt en liten källarlokal där det skulle kunna byggas något i modulväg också!

Mvh. Eke
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av UBJ »

Nollan ja, jag har inget mjmaterial i skala 0. Måste ju åtgärdas, det är ju en trevlig lagom skala. Bygger nu på en båt i ungefär den skalan och detaljer blir lagom store. 1:32 är också bra men känns onödigt stort, i alla fall inomhus.
Om man ska bygga en modul, vilken standard och vad är vettigt att börja med?
Som jag tänker själv så kanske ett litet industriområde med ett genomgående spår och två växlar kan vara något att börja med så man har något att testa med själv.
Skulle någon vänlig själ kunna sammanställa lite nybörjarinfo med länkar till standarder och diverse inköpsställen så tror jag att det skulle kunna få stenarna att börja rulla. Behöver inte vara superambitiöst, bara något som gör det lättare att komma igång.


En konkret fråga till, om man vill bygga sig en vagn, relativt lättbyggd, gärna bra pris, vad finns det då i byggsatsväg?
Om någon här har något sånt att sälja så skicka ett PM.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"