Hur gör man i praktiken med Peco växel?

Allmäna diskussioner och information
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Hur gör man i praktiken med Peco växel?

Inlägg av fs_toni »

Sorry, men jag har aldrig byggt en växel förr. Så jag har en del grundläggande frågor kopplad till DCC-säkring och elektrisk anslutning:
a) man ska klippa av de små kablarna som syns försänkta inne i mitten av växeln. Har ni tips på vilket verktyg man kan nå in med i detta lilla utrymme inne i plasten för att komma åt att knipsa av kabeln?
IMG_1969.jpg

b) Man kanske borde även förbinda de rörliga delarna av växeln med strömförsörjning från de fasta? Kan man t ex löda en tunn kabel på undersidan mellan tungans infästning (runda stora hålen) till ett av de mindre runda hålen precis nedanför i bilden? Eller finns det bättre sätt?
IMG_1970.jpg

c) Inledningsvis tänkte jag ha 100% manuell hantering för att säkra funktionen innan jag sätter motorer och dekoders. Men hur gör man då lämpligen kopplingen rent mekaniskt praktiskt elektriskt mellan växeltungorna och växelkors/hjärtstycket? Jag vill ju strömsätta växelkorset så att när jag rent mekaniskt drar i växeln med handen så ändras också strömmen i hjärtstycket - utan att jag måste för den skull bygga en permanent manuell omkopplare. Tänker om det finns nån lämplig enkel sak som kan med pianotråd under modulen koppla om strömmen när jag manuellt drar tungan i olika läge...
IMG_1971.jpg
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur gör man i praktiken med Peco växel?

Inlägg av LLJ »

Förbind rälerna där det är en öppning i sliprarna på undersidan genom att löda en tråd mellan de två vänstra resp de två högra rälerna.
Ta en liten skrivmejsel och pilla under de små trådarna för att lossa ena änden. Dra sedan bord dem med en tång.

Matningen av spårkorset har jag ingen bra lösning när det gäller din tillfälliga lösning. För en mer permanent lösning för handomläggning skulle jag själv använt s.k. Bluepoint.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hur gör man i praktiken med Peco växel?

Inlägg av daniel »

Jag rekommenderar en bluepoint under testfasen. Vill man kan man sedan byta ut den mot en elektrisk växel med dekoder. Har man tillräckligt med utrymme runt bluepoint-växelmotorn kan man lägga om den med handen utan att behöva ha pinne genom sargen.

https://www.habohobby.se/sv/produkter/m ... bryta.html
https://www.habohobby.se/sv/produkter/m ... -pack.html
https://www.habohobby.se/sv/produkter/m ... -pack.html
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Hur gör man i praktiken med Peco växel?

Inlägg av ArneL »

Växelomläggare
Växelomläggare
Växeln i Nissehult har manuell omläggning och polväxling kombinerat i samma omkopplare. (Synd att du inte nämnde det i Furudal. Då hade jag kunnat visa.)

Jag använder en växlande, enpolig skjutomkopplare. I "omläggaren" är borrat ett horisontellt och ett lodrätt hål.

Mellan växel och omläggare sitter en lodrät trästav som har en vridpunkt på mitten. I ändarna sitter pianotråd som går in i växel resp omläggaren. Längden på den lodräta delen (eller vridpunktens läge) måste avpassas så att man får ett visst fjädertryck på tungorna.

Horisontellt valde jag cykelekrar som dragstänger som jag kommer åt på var sida av modulen. Ekrarnas fästskruvar mot fälgen utgör knoppar att ta tag i.

Sen "återstår bara" att ansluta den elektriskt med rätt polaritet till växelns korsning.

/Arne
-----------------
/Arne Larsson
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Hur gör man i praktiken med Peco växel?

Inlägg av fs_toni »

Tacksam för alla tips. Men...
Vad jag hoppades på var något super-enkelt till en materialkostnad av några tior per växel.

Inga dragstänger, inga speciella manuella omläggare á 175kr styck. Ingen permanent lösning. Bara något som skulle funka till nöds under 2-3 träffar där man kan säkra att spåren funkar och så.

Jag tänkte man skulle använda den befintliga drag-piggen som sitter på växeln, förbinda nedåt under med pianotråd och sen skulle det t o m kunna sitta två mjuka kopparbleck på varsin sida av den nedhängande pianotråden som den då kan anligga mot. Sen förbinder man hela klabbet med körström av endera polen till respektive kopparbleck som då sluter kontakt till växelkorset. Ungefär så i teorin.

Eller en billig enkel skjutströmställare monterad just intill växeln som både kunde utföra den mekaniska rörelsen hos växeltungan och ställa om strömmen i spårkorset.

Annars kanske man får bygga nåt själv i trä? Nån trästav, lite pianotråd o s v. Typ Nissehult ovan. Nån som byggt något ÄNNU enklare?
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Hur gör man i praktiken med Peco växel?

Inlägg av Tompa »

Skruva fast en microbrytare bredvid växeln och låt befintlig omläggare påverka den
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... arm-p36031
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Hur gör man i praktiken med Peco växel?

Inlägg av ErikKuiper »

Tompas förslag med mikrobrytare är bra.

Om vi antar att du inte tar bort fjädern i växeln (den som håller fast växeltungorna i ändlägena) så kan du montera mikrobrytaren uppe på modulen bredvid växeln och låta den rörliga delen som håller fast växeltungorna påverka mikrobrytaren. Manövrering av växeln är genom att manuellt peta på den. Borås Västra är byggd på detta vis. Mikrobrytarna sitter under de små "skjulen" bredvid växlarna. Skjulen är till för att skydda mikrobrytarna.

Alternativ mikrobrytare som jag använder i mitt magasin och som Curtan använder i Borås Västra. Under 20 kr/st om du köper minst 4. Hålen i mikrobrytaren är 2 mm.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ten-p36054

Edit: Hålstorleken i mikrobrytaren var tidigare fel.
Senast redigerad av 1 ErikKuiper, redigerad totalt 2019 gånger.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hur gör man i praktiken med Peco växel?

Inlägg av AlexanderEhn »

Tompa skrev: 2019-01-15, 21:04 Skruva fast en microbrytare bredvid växeln och låt befintlig omläggare påverka den
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... arm-p36031
Curtan har byggt växlar på Borås Västra med denna metod. Synnerligen enkelt, billigt och robust. Manuell omläggning direkt på själva växeln.

Nästan provocerande enkelt för mig som gärna automatiserar och tänker ut komplexa lösningar.

EDIT: Ahh, jag och Erik skrev samtidigt. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur gör man i praktiken med Peco växel?

Inlägg av LLJ »

lite OT: Bluepoint köper man lämpligen i 10-pack för att få ner priset per styck.

Jag ser bara en ev nackdel med microbrytarna och det är att det kan vara svårt att få plats med dem i vissa situationer.
Om du senare skall ha manövrering underifrån är det lämpligt att borra hål för detta i samband med rälsläggningen så att du slipper att riva upp spåret för detta.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hur gör man i praktiken med Peco växel?

Inlägg av StaffanWiman »

Men om man kapar de små trådarna som förbinder korset med växeltungorna, då får väl växeltungorna bara ström genom att de ligger an mot respektive räl? Problemet som gör att man överhuvudtaget behöver manipulera växeln är väl att denna strömförsörjningsväg är osäker? (Jag har visserligen gjort så på DCC-säkrade växlar. Följde bara instruktionen som medföljde växeln men förstår inte att det fungerar ).
Peco-växlar på min hemmabana är helt omanipulerade så att både tunga och kors strömförsörjes genom den anliggande växeltungan. Det har hittills inte krånglat men jag har å andra sidan inte målat eller ballasterat i växlarna.
Har jag fattat rätt eller inte?

Staffan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"