Dekoderprogrammering - reverse

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
MichaelHasenson
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-11-26, 01:53

Dekoderprogrammering - reverse

Inlägg av MichaelHasenson »

Jag har ett flertal amerikanska lok (Walthers) med SoundTraxx Tsunami dekodrar. Jag skall ha dubbellok med bakänden mot varandra. Det ena loket (L) kan följaktligen vara som det är, men det andra loket (C) skall gå baklänges. Jag vill ha långa fyrställiga namn på mina lok, även på ”consist”. Jag har programmerat C-loket för att gå ”reverse” genom att använda CV 29 med värdet 33. Enligt instruktionen så åstadkommer värdet 33 dels att loket åker baklänges när L-loket åker framlänges, dels stänger man av analog-möjligheten. Detta är jag nöjd med. Emellertid så fungerar inte framljuset på C-loket när jag har gjort denna förändring. Har försökt med att jobba med CV22, CV 33, CV 34, men ingenting hjälper att få tillbaka framljuset på C-loket när loken åker baklänges, dvs. med C-loket först. Jag har endast tillgång till Digitrax Zephyr Xtra och SoundTraxx PTB-100 booster. Har ni några förslag om vilka CV-värden jag skall ändra för att få lampan att lysa när lokparet åker baklänges med C-loket först? (Det är inget fel på loken, samma händer alla mina ”consist” när jag gör denna förändring.)
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 277
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Dekoderprogrammering - reverse

Inlägg av HansBrage »

CV29 bit0 ska styra "Locomotive Direction" och vända på allt. Dvs. alla "udda" värden i CV29 (33 är ett udda värde) ska göra att dekodern "vänder hela loket". Precis som du gjort.
Hur fungerar loket om du kör det självt utan att använda någon "consist"?
MichaelHasenson
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-11-26, 01:53

Re: Dekoderprogrammering - reverse

Inlägg av MichaelHasenson »

Loket (eller loken, för jag har två med samma problem) uppför sig som beskrivet ovan. Nummerskyltarna går att tända och släcka, den blinkande lampan framåt går att tända och släcka när man åker åt det hållet, men huvudlampan förblir släckt oavsett lokriktning, dvs, de reagerar inte alls till funktionstangenten 0.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Dekoderprogrammering - reverse

Inlägg av Eke »

Om du multar med multadress i CV19 ska du lägga till 128 på adressvärdet så går loket baklänges.
Exempel, två lok ska gå B-ände mot B-ände och ha multadress 10 då ska loket som går rättvänt ha adress 10 medan det som går baklänges ha multadress10+128=138.
Vet dock inte hur det funkar med fyrställiga multadresser då mina system inte stöder det.
Att ändra i CV29 gör man normalt bara på lok som går ”baklänges” mot vad som körkontrollen vill, det kan ju bli lite rörigt om vissa lok går baklänges mot andra tycker jag.

Mvh. Eke
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"