Hur få jämn kurva på stooora radier?

Allmäna diskussioner och information
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Hur få jämn kurva på stooora radier?

Inlägg av fs_toni »

Som rubriken säger: om man vill ha en lång svepande kurva i 5 meters radie, hur får man den jämn? Så att den inte blir t ex bitvis nästan rak, bitvis varierande mellan 4-6 meters radie?
Kortare kurvor går ju lätt att fixa t ex med den teknik som beskrivs 1:15 in i denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=n2iQCosUmBQ

Men hur gör man om kurvan ska vara typ 5 meter lång??? Man kan knappast ha en 5 meter lång linjal...
Och att nu på vintern få plats inomhus att sätta ett snöre 5 meter bort i syfte att dra ut och längs med måtta ut omkretsen känns även det ogörligt.

Finns det något knep vid stora kurvradier och flera meter långa kurvor för att få till det jämnt?
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Hur få jämn kurva på stooora radier?

Inlägg av FredrikB »

Hej!

En metod är att rita en skalenlig skiss av modulen (i dator eller helt enkelt med penna och papper) och mäta t.ex. var tionde cm längs modulens långsida hur långt in på modulen spårets mittlinje passerar. Märk ut motsvarande punkter på den riktiga modulen, rita en kurva på frihand som förbinder punkterna och lägg ditt spår längs kurvan. Jag gjorde så för att få till en kurvradie på 2363 mm (sådär på ett ungefär) på en modul i N-skala.

Var detta en begriplig beskrivning?

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Hur få jämn kurva på stooora radier?

Inlägg av JanFrelin »

Det kan vara bra att veta att en spline som används i videon inte ger en konstant radie.

Jag har använt en metod där man räknar ut avstånden från en rak linje, en del mätande men det fungerar.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Hur få jämn kurva på stooora radier?

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Laserskuren 5mm playwood har jag för lägga radien då blir det perfekt
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Hur få jämn kurva på stooora radier?

Inlägg av fs_toni »

JanFrelin skrev: 2018-12-22, 16:47 Det kan vara bra att veta att en spline som används i videon inte ger en konstant radie.
Du menar att radien är som minst i mitten på en sådan böj - och ökar ut mot kanterna?
Är inte det i så fall kanske faktiskt MER förebildsenligt för hur längre kurvor byggs i verkligheten? Jag har för mig att jag läst någonstans att när man bygger längre kurvor på en bansträckning så är det just så man gör att det är en mjuk ingång i kurvan som sen blir som "kurvigast" på mitten så att säga - för att avta gradvis ju mer man närmar sig raksträckan.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hur få jämn kurva på stooora radier?

Inlägg av daniel »

Stämmer bra.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur få jämn kurva på stooora radier?

Inlägg av LLJ »

Lite OT:
Att löda skarvjärnen är inte bra på en modul då spåret måste kunna röra sig beroende på hur träet i modulen ändrar sig.
Jag löder matningskablarna för spåret på undersidan av rälerna och drar ner dem på undersidan av modulen genom ett hål mitt under spåret. Ger ett snyggare spår.

/Lars
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Hur få jämn kurva på stooora radier?

Inlägg av Henrik Maude »

Jag ska säkert ordna laserskurna MDF-bitar att lägga mellan ränderna för att få en jämn kurva. Har gjort några bitar tidigare för rakspår och snävare kurvor.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Hur få jämn kurva på stooora radier?

Inlägg av JanFrelin »

fs_toni skrev: 2018-12-22, 21:17
JanFrelin skrev: 2018-12-22, 16:47 Det kan vara bra att veta att en spline som används i videon inte ger en konstant radie.
Du menar att radien är som minst i mitten på en sådan böj - och ökar ut mot kanterna?
Är inte det i så fall kanske faktiskt MER förebildsenligt för hur längre kurvor byggs i verkligheten? Jag har för mig att jag läst någonstans att när man bygger längre kurvor på en bansträckning så är det just så man gör att det är en mjuk ingång i kurvan som sen blir som "kurvigast" på mitten så att säga - för att avta gradvis ju mer man närmar sig raksträckan.
Det stämmer att man får varierande radie på det sättet, men det innebär också att man inte har riktig koll på vilka radier man får. Vid en generös kurva gör väl inte det så mycket, men om böjen man behöver är nära minimiradien kan det bli problem.

Förebilden använder övergångskurvor ibland, men inte alltid.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Hur få jämn kurva på stooora radier?

Inlägg av plj »

Ett förslag är att fästa ett snöre i ett tyngre föremål (t.ex. ett bordsben och med önskad radie binda fast en penna i andra ändan. Sedan ritar man på en lämplig kartongbit upp den radie man vill ha och klipper sedan ut kurvmallen ur kartongen. Mallen behöver inte vara lika lång som kurvan man ska bygga. Man kan ju flytta den allteftersom.
På det viset har man ju en ganska god kontroll över radien när man bygger spåret. Förutsättningen är givetvis att man har ett minst 5 m långt fritt golv till förfogande.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"