Turfval för Juni

Berg, sjöar, ängar, skog, gräsmattor, träd, m.m.
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Turfval för Juni

Inlägg av BoA »

Jag tänker mig Juni månad på mina moduler!
Vilka färger och typer av turf skall jag välja?
Kan behövas öppen jord, gräs och och vårraps (blommar i Juni).
Även färger som passar intill banvall.
/Bosse
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Turfval för Juni

Inlägg av Gissberg »

Ska man kunna avgöra vilken sommarmånad det är på modulen är det nog bara genom att ha lite mer blommor. Att avgöra blomsorter i så smått är inte lätt. Viktigast är nog att få till grönskan så den ser naturlig ut att med statiskt gräs, turf, fibrer mm bilda gräs, tuvor, ogräs, buskris, sly, träd, döda grenar på marken mm. Sen kan man krydda med lite extra blomfärgat turf eller ta färg på penseln och stryka lite på gräs och turf man placerat ut. Att tänka på också är att använda flera olika gröna färger av statiskt gräs och turf och inte för grälla.
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Turfval för Juni

Inlägg av BoA »

Tack för tipsen!

Jag förstår att mina frågor kanske inte är så lätt att svara på.
Kanske för enkla vad vet jag.

Som nybörjare så uppstår det ständigt frågor, inte minst när man skall handla sitt material via nätet.
Det finns ingen expedit bakom disken som kan ge tips, som tar emot frågor utan man är helt utlämnad till att gissa.........

Vad gäller mina specifika frågor i detta ämne, så har jag ingen aning vilka typer av material som jag skall välja!
Skall det vara anpassat för N-skalan, är det ena fabrikatet enklare att hantera än andra, Faller eller Woodland eller något annat
Jag har inget på förhand, allt måste köpas för att skapa ett omfång att laborera med.

Dessutom inser jag att min förmåga vad det gäller landskapande har mycket i övrigt att önska!
/Bosse
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Turfval för Juni

Inlägg av Gissberg »

Ja, så var det för mig också när jag skulle börja göra landskap. Letade på nätet och köpte på mig en hel del olika sorters material. Eftersom det inte finns någon rätt eller fel metod så är tjusningen att prova sig fram vad som passar en, vilken ambitionsnivå man har osv, men det är väldigt bra och inspirerande och titta hur andra gör. Sen under arbetets gång provar man andra sätt, hittar nya material, osv. Och sådant som är för svårt eller motigt brukar oftast gå att köpa färdigt, jag tänker då på träd och gräsytor. Vill du kolla hur jag hittat vägar att bygga landskap, visserligen i H0, finns:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... pic=9653.0
Skriv svar

Återgå till "Landskap"