Fredi körhandtag

Allmäna diskussioner och information
Elmis
Inlägg: 676
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Fredi körhandtag

Inlägg av Elmis »

Som jag tidigare nämnt bygger jag själv och kan tänka mig bygga åt andra
Vad kostar en Fredi?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fredi körhandtag

Inlägg av LLJ »

Jag ogillar den inkrimentella varianten då man inte vet var min och max fart är. Gillar dessutom omkopplaren att byta körriktning.

/Lars
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Fredi körhandtag

Inlägg av PerEklund »

Jag är nog benägen att hålla med där Lars efter körningen hos Robban.

Kunde inte hålla mig. Ville testa lite med Fusion 360 och Eagle och gjorde en outline på ett kretskort för lådorna som används för FRED/FREDI.

Funderade även på om man skulle göra något trådlöst i stället baserat på ESP8266.
Det kanske redan finns sådana projekt?
Bilagor
Capture.jpg
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fredi körhandtag

Inlägg av ErikKuiper »

PerEklund skrev: 2018-12-05, 09:21 Funderade även på om man skulle göra något trådlöst i stället baserat på ESP8266.
Det kanske redan finns sådana projekt?
Heiko i americaN-gruppen jobbar på en wiFRED. Senaste versionen (v4) av designen är tydligen på väg till honom.
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Fredi körhandtag

Inlägg av PerEklund »

Ok. Det blir nog vanliga fredar i alla fall för min del efter lite bollande med Anders Ö.
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Fredi körhandtag

Inlägg av PerEklund »

BoA skrev: 2018-12-04, 13:10 Är detta ett alternativ https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mgv_fredi-en som ersättning att beställa från Fremo?

https://gca.mathijssen.biz/lnet/gca124-8-fredi/
Bara så man inte missar det.
Detta körhandtaget har bara incrementell givare. Går alltså inte få med pot + switch om man vill ha det.

--Per
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Fredi körhandtag

Inlägg av BoA »

PerEklund skrev: 2018-12-06, 10:16
BoA skrev: 2018-12-04, 13:10 Är detta ett alternativ https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mgv_fredi-en som ersättning att beställa från Fremo?

https://gca.mathijssen.biz/lnet/gca124-8-fredi/
Bara så man inte missar det.
Detta körhandtaget har bara incrementell givare. Går alltså inte få med pot + switch om man vill ha det.
Jag vet inte om jag missförstår innebörden av incremententell = stegvis?
Encoder med inbyggd switch fungerar på samma vis som pot + switch eller missar jag något?
/Bosse
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fredi körhandtag

Inlägg av LLJ »

BoA skrev: 2018-12-06, 11:16 Encoder med inbyggd switch fungerar på samma vis som pot + switch eller missar jag något?
De två är inte samma sak. Encoder med switch är en ändlös pulsgivare där man byter riktning genom att trycka på vredet. Då sätts hastigheten till 0.
Pot har ett 0-läge och ett max läge och man byter riktning med switchen. Man måste vrida ner till 0 innan man kan köra igen efter riktningsbyte. Finns en variant med mittläge på switchen där man inte måste det, vilket är smidigt vid rangering.

/Lars
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Fredi körhandtag

Inlägg av BoA »

LLJ skrev: 2018-12-06, 12:42
BoA skrev: 2018-12-06, 11:16 Encoder med inbyggd switch fungerar på samma vis som pot + switch eller missar jag något?
De två är inte samma sak. Encoder med switch är en ändlös pulsgivare där man byter riktning genom att trycka på vredet. Då sätts hastigheten till 0.
Pot har ett 0-läge och ett max läge och man byter riktning med switchen. Man måste vrida ner till 0 innan man kan köra igen efter riktningsbyte. Finns en variant med mittläge på switchen där man inte måste det, vilket är smidigt vid rangering.

/Lars
Jag ser inte någon skillnad då man programmässigt kan efterlikna funktionen.
Byta riktning med encoder kan endast ske när man vridet ner hastigheten till 0.

Möjligen kan jag inse en enkelhet med två ändlägen!

Nåväl jag har aldrig kört med något handreglage så jag har inget att jämföra med!
/Bosse
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Fredi körhandtag

Inlägg av daniel »

Med en potentiometer kan du enkelt VETA att loket står still genom att handtaget är vridet till noll. Man känner det genom att försöka vrida på handtaget.

Med en inkrementiell givare är risken att loket får hastighet 1 eller 2 och börjar sakta åka iväg, samt att du inte har samma känsla att loket verkligen är stoppat.

För ganska många år sedan hade vi en tävling i ModulSyd om vilket lok som gick långsammast. Jag har för mig att det vinnande loket tog runt 10 minuter på sig att åka 10 cm! Och loket körde verkligen, kugghjulen rörde sig hela tiden. Och MMM har haft ett lok som var nära att gå i golvet, då loket såg ut att stå helt still men i själva verket körde på hastighet 1 och under en lunchpaus förflyttade sig oroväckande nära modulgaveln.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"