Trafikspel för nödbedda?

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

GustavLundström
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-10-28, 11:32
Ort: Stockholm

Trafikspel för nödbedda?

Inlägg av GustavLundström »

Jag har funderat lite på det här med att modulrallare brukar tampas om trafikspel kontra fri körning. Själv hör jag till dem som inte propsar på spel utan gärna kör fritt. Dels för att jag gärna vill köra mina sammanhållna tågset, dels för att jag har svårt för matte och det tänkande som behövs för att klara rangering, samt att hålla reda på papper och tidtabeller.

Men jag tilltalas ändå av spelkonceptet, och jag vet att det nog är en förutsättning för att modulträffar ska bli av. Åtminstone inom N-skala där jag är aktiv är antalet utövare så få att man inte kan nischa träffarna vare sig mot spel/uppvisning eller mot specifika förebilder eller epoker.

Så det vore kul om man kunde hitta sätt så att få fler av min typ känner att trafikspel blir roligare. Här är några tankar:

Fördela vissa lokuppdrag före trafikdygnet efter intresse: körordrarna behöver väl inte alltid vara hemliga och lottas ut slumpvis? Lokalgodståget med trafikutbyte på alla stationer kanske "spelarna" skulle slåss om, samtidigt som jag mer än gärna slipper.

Ett trafikspel blir inte mer lyckat för att det innehåller fler tåg med avancerade godsomlopp, eller för att klockan går så fort som möjligt. Enkla köruppdrag kan vara väl så stimulerande om de ges till rätt spelare.

Uppmuntra att deltagarna kör egna tåg som persontåg och heltåg. Resp förare ansvarar för att ställa upp och förbereda ett eget tåg i tid som passar uppdraget om man inte vill köra det förberedda standardtåget.

Öka kraven på funktionell utrustning: t ex korthållare på modulsidan så att inte kort och papper läggs mitt i landskapet: en styggelse för den modellbyggesintresserade!

Gör det lättare för ovana spelare att läsa på och öva på trafikspelens genomförande innan träffen. Pedagogiken "häng på, du lär dig under tiden" passar inte alla. Spelentusiaster är ju inte sällan personer med stort intresse för systematik, regler och planering. Ändå har jag ännu inte sett några gemensamma spelregler och rutiner för svenska trafikspel. Vagnskort, fraktsedlar mm ser olika ut och hanteras inte på samma sätt, vissa termer används också i olika betydelser.
Användarvisningsbild
VMJF
Inlägg: 124
Blev medlem: 2015-06-08, 23:54
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Trafikspel för nödbedda?

Inlägg av VMJF »

Hej Gustav
Det finns lite instruktioner allt att " läsa på".
Finns här https://www.fremo-net.eu/sv/fremo-i-eur ... rafikspel/
Den typen av trafikspel som används mest är väl enligt Fremo konceptet generellt.
Sedan finns vissa anpassningar o förenklingar beroende på träff och inriktning.

Håller med dig att det är bra med olika svårighetsgrad.
För den som kommer in som Ny i denna sport, kan alla okända regler var rörigt att få gepp på.

Några tips
- finns signaler , då brukar man följa dessa. Våra svenska huvudsignaler visar Rött för stanna o grönt för kör.
- lokföraren anvarar för att han har rätt vagnkort med sig. Samma typ av kort Är att föredra . En Spikficka från Biltema är kanonbra att ha i bältet.
- följ och läs instruktionerna på uppdraget, ta hjälp om det är oklart.
- byt uppdrag om du önskar enklare
Värnamo Modelljärnvägsförening
Anno 2012
Vår hemsida www.vmjf.org
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Trafikspel för nödbedda?

Inlägg av JanFrelin »

Mycket av det Gustav säger kan nog passa även en trafikrallare som undertecknad. Förutom en sak - enklare köruppdrag. Efter att ha kört en ensam Y&:a på någon modulkörning för fjärde gången blir i alla fall jag lite less.

Vagn- och lastkort i landskapet är en styggelse so alltid borde leda till utvisning, där är jag helt enig.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Trafikspel för nödbedda?

Inlägg av StaffanWiman »

Lagom svåra uppdrag är väl trevligast. Alla har väl sådant man gillar och sådant man har svårare för men det som överväger är väl det positiva att några vill lägga ner så mycket arbete på att skapa trafikspelen.
Funderar på om det är en slump eller inbyggt i systemet att man så ofta får samma tåg gång på gång. Det gäller både rälsbussar och de krångligaste godstågen. När tåget är färdigkört är det kanske logiskt att man får samma tågs returfärd direkt?
Sedan är väl loktåg roligare än motorvagnar.

Staffan
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Trafikspel för nödbedda?

Inlägg av AlexanderEhn »

StaffanWiman skrev: 2018-12-02, 20:04 Lagom svåra uppdrag är väl trevligast. Alla har väl sådant man gillar och sådant man har svårare för men det som överväger är väl det positiva att några vill lägga ner så mycket arbete på att skapa trafikspelen.
Funderar på om det är en slump eller inbyggt i systemet att man så ofta får samma tåg gång på gång. Det gäller både rälsbussar och de krångligaste godstågen. När tåget är färdigkört är det kanske logiskt att man får samma tågs returfärd direkt?
Sedan är väl loktåg roligare än motorvagnar.

Staffan
Det beror främst på förhållandet mellan antal lokförare och antalet köruppdrag...
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Trafikspel för nödbedda?

Inlägg av StefanFjällemark »

De som planerar trafikspel tänker lite olika kring uppläggen.

Efter principen att det är bättre att få köra någonting (rälsbuss!) än att sitta och vänta och inte köra alls, är vi några planerare som lägger in så mycket trafik som vi kan baserat på förväntat antal lokförare. Ibland mer trafik ändå och med en plan för hur man reducerar trafik vid "personalbrist". Antal lokalgodståg är alltid begränsat, medan det är lättare att peta in fler persontåg, och särskilt de som inte kräver rundgång.

Jag strävar efter att ha köruppdrag med varierade grad av utmaning. De allra enklaste är motorvagnar: inte ens momentet rundgång. Lokdragna persontåg har rundgång, ibland även byter riktning på någon station. Lite mer utmanande: vissa persontåg har separata vagnskurser att hålla ordning på. Exempel från Upphärad var en G-finka märkt Cykelvagn som skulle kopplas till ett persontåg. Trots att det satt ett omloppskort G-finkans vagnkort försvann den flera gånger, och jag hittade den med fraktsedel på en helt annan station. Så det är inte så svårt att åstadkomma köruppdrag av varierade svårighetsgrad.

På träffen i Upphärad hade jag gjort heldagstjänster av några lokalgodståg ihop med växling på en station, och dessa tjänster delades ut separat, ungefär som tjänster som renodlade växlare. Vi tillät också att man fick lägga tillbaka de uppdrag man tyckte var för svåra och ta ett lättare.

Träffen i Furudal kommer vi att inleda med en utbildning i trafikspel. Jag har tagit fram två utbildningar: "Trafikspel - Att förbereda inför träffen" som fokuserar på det deltagarna behöver ha med sig, samt "Trafikspel - Så fungerar det" som fungerar som introduktion på själva träffen innan första trafikspel startar. Trafikspel är nog roligare om man vet hur det fungerar.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Trafikspel för nödbedda?

Inlägg av UBJ »

När vi kört trafikspel i Tyresö så har vi haft många heltåg med personvagnar eller gods där ägaren kört sitt eget tåg, bara att plocka ur dom uppdragen ur högen innan spelet börjar. Kanske kan man innan en träff få anmäla om man är intresserad av att bara köra den typen av tåg?
Jag tror att alla vinner på det, lite onödigt att den som är ointresserad av långa växlingsuppdrag blir utsatt för sådant. Det brukar vara många som är intresserade av den typen av uppdrag och dom vinner ju också på att konkurrensen om dom blir mindre.

Genomgång innan spelet startar är bra men man får se upp så den inte blir för lång. Det finns väl någon regel som säger att man uppfattar ungefär hälften av informationen man får första gången, så det behövs några körningar innan det sitter.
Det viktigaste tycker jag är att man tar det lite lugnt och är förstående för att fel och misstag uppstår. Även om man hetsar på skoj så kan det lätt missförstås, det är kanske lättare än man tror att uppleva ett trafikspel som stressigt.

Mvh UB
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Trafikspel för nödbedda?

Inlägg av ErikKuiper »

Det vanligaste sättet att dela ut köruppdrag är att ha en hög med uppdrag där man tar det översta (om man inte "fuskar" och tittar genom högen och tar det uppdrag man vill ha), men det är inte det enda sättet. Jag har varit på FREMO-körningar där alla köruppdrag delades ut innan spelet. På en av dessa träffar fick man skriva upp sig i förväg på vilka köruppdrag man ville köra, dvs man fick välja vad man ville köra. Detta fungerade alldeles utmärkt och det gick att kontrollera att någon inte alltid tog de roligaste uppdragen (med någon definition av roligt). Om det var mycket folk så fick det bli dubbelbemanning på tågen. Ju större träff desto jobbigare blir detta att administrera dock.

Inom americaN har vi en öppen lista med vilka tåg som finns. Tanken är att man tar och betar av tågen uppifrån och ner, men vem som tar vilket tåg "förhandlas" det oftast om så alla ha möjlighet att få köra varje uppdrag minst en gång (vi har färre uppdrag än Europeiska spel, oftast runt 10).
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Trafikspel för nödbedda?

Inlägg av AlexanderEhn »

Tack för en bra tråd Gustav!


GustavLundström skrev: 2018-12-01, 01:57
Fördela vissa lokuppdrag före trafikdygnet efter intresse: körordrarna behöver väl inte alltid vara hemliga och lottas ut slumpvis? Lokalgodståget med trafikutbyte på alla stationer kanske "spelarna" skulle slåss om, samtidigt som jag mer än gärna slipper.
Detta skulle ju vara möjligt att testa utan större administration. Bra idé att testa.
GustavLundström skrev: 2018-12-01, 01:57 Uppmuntra att deltagarna kör egna tåg som persontåg och heltåg. Resp förare ansvarar för att ställa upp och förbereda ett eget tåg i tid som passar uppdraget om man inte vill köra det förberedda standardtåget.
Hade denna idé inför VästträffeN.
Bygger på att dessa tåg sorteras ur den stora högen.

GustavLundström skrev: 2018-12-01, 01:57 Öka kraven på funktionell utrustning: t ex korthållare på modulsidan så att inte kort och papper läggs mitt i landskapet: en styggelse för den modellbyggesintresserade!
Håller med.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikspel för nödbedda?

Inlägg av LLJ »

Bra idé att deltagarna kan köra egna tåg men man skall inte kunna byta ut valfritt tåg mot sitt eget. Då faller hela planeringen bakom trafikspelet.
Det bör istället vara vissa tåg som har en grunduppställning, men som kan ersättas med deltagarens egna tåg om så önskas.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"