Körpulpet som i riktigt lok?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Körpulpet som i riktigt lok?

Inlägg av daniel »

Hej,

Jag undrar var man får tag i en körpulpet (körkontroll) som liknar förarplatsen i ett riktigt lok. Något liknande Digitrax Zephyr men lite mer verklighetstroget om det finns. Jag vill ha en stationär körplats på hemmabanan med körpulpet och bildskärm samt kameralok.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Körpulpet som i riktigt lok?

Inlägg av LLJ »

Tror du får bygga själv. Pulpeter från riktiga lok som skrotas är svårt att få tag i.

Raildriver http://www.raildriver.com/ finns, men passar inte så bra för svenska förhållanden. Annars är det en bra produkt ("har en själv").
Till den finns drivrutiner så att man kan utveckla egna applikationer, om man inte använder den ihop med t.ex. Trainz.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Körpulpet som i riktigt lok?

Inlägg av daniel »

Har du någon bra rekommendation på kamera till loket? Den behöver ju vara trådlös eftersom jag vill se bilden i realtid. Jag har en kamera som jag köpte på tradera för 6-7 år sedan men den var ganska störningskänslig.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Körpulpet som i riktigt lok?

Inlägg av LLJ »

Tyvärr ingen bra kamera som är trådlös. Använder enbart sådana som spelar in på minneskort.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Körpulpet som i riktigt lok?

Inlägg av StaffanWiman »

Vet ingenting om sådant, men den de hade på kameratåget i Norrköping var ju suverän.

Staffan
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Körpulpet som i riktigt lok?

Inlägg av plj »

En körpulpet som liknar "riktiga" lok får man nog bygga själv som skrivits ovan. Men sedan måste man bestämma vad det är för lok man vil avbilda. Är det ett gammalt D-lok, ett Rc, en T21, en T43, en Z43, ett mindre ånglok, ett större ånglok, en motorvagn o.s.v. man vill avbilda. Varje typ ser olika ut om det ska föreställa ett verkligt lok. Sedan kanske man har flera lok och av olika typer. Bara detta skapar en del huvudbry. Att sedan få en verklighetsnära funktion är nästa problem. Pådrag, körriktningsväljare och bromshandtag finns ju på alla lok så man kan ju börja med det.
Jag har en gång i tiden försökt göra ett ångloksinspirerat pådrag, men misslyckades. Det var före digitaltekniken där "trögheten" är inbyggd i systemet.
Då hade jag ett motordrivet pådrag som ökade farten och ett bromshandtag för att minska farten. Helt odugligt vid växling!
PLj
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Körpulpet som i riktigt lok?

Inlägg av daniel »

Det spelar inte så stor roll vilket lok som avbildas och det blir troligen bara ett lok som blir utrustat med kamera.

Med digitalt och 128 fartsteg, samt en liten dator som läser av körvred och bromshandtag så är det nog inte så svårt att återskapa verklig funktion. Ett större problem för mig är att jag aldrig har kört ett lok på riktigt så jag vet egentligen inte hur man kör.

Å andra sidan är jag mest intresserad av att från förarplats få uppleva min bana.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
Mikael Pettersson
Inlägg: 245
Blev medlem: 2014-01-17, 16:11
Kontakt:

Re: Körpulpet som i riktigt lok?

Inlägg av Mikael Pettersson »

Hej
Har en raildriver men hur får jag den att funka ihop med
Jmri ? Har försökt ?
Nässjö Järnvägsmusem www.lokstallet.se
NJ-Modell Facebook grupp
www.hoglandstag.se
Skånska N www.Nskalaskane.se
MMM 2R, Rhb H0e, Radiostyrda tåg
Användarvisningsbild
IngvarFransson
Inlägg: 31
Blev medlem: 2015-05-19, 10:58
Ort: Göteborg

Re: Körpulpet som i riktigt lok?

Inlägg av IngvarFransson »

Har också en Raildriver i min ägo. Har funderat på att avyttra den, men när jag nyligen upptäckte att jmri.org skriver om den som användbar throttle så tvekar jag.
http://jmri.org/help/en/html/hardware/r ... ndex.shtml
Hemma har jag JMRI på en Raspberry Pi med Pi-SPROG One. Misstänker att det skulle fordra en hel del arbete för att få den att funka som jag vill. Det kan liksom bli ett nytt bara påbörjat projekt.
Så Daniel, om du är intresserad av att testa den och utveckla användningen av den i JMRI, så kan du få låna den.
Frasse
Medlem i ModulSyd
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Körpulpet som i riktigt lok?

Inlägg av LLJ »

Mikael Pettersson skrev: 2018-12-02, 17:25 Hej
Har en raildriver men hur får jag den att funka ihop med
Jmri ? Har försökt ?
Det finns ett Software Developers Kit till RailDriver för den som vill utveckla egna program. Vet att jag i något skede hade ett program där jag kunde styra ett lok via min Zephyr från min RailDriver.

Förr fanns det även stöd i JMRI, men det slutade att fungera. Jag höll på med fram tills dess att det slutade att fungera.
Om det beror på att drivrutinerna måste uppdateras till nyare version av Windows eller något annat vet jag inte.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"