MRClock som trigger för automatisering

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

MRClock som trigger för automatisering

Inlägg av AlexanderEhn »

Hej!

Nyss hemkommen från VästträffeN, fick jag en idé. Jag har nyss förståt hur MRClock fungerar och jag har planerat ett trafikspel.

Problemforumering:

I trafikspelen blir det ofta svårt att få till jämnt flöde av godsvagnar på en lastplats om flera godståg hämtar vagnar flera gånger under ett trafikdygn. Det finns påtaglig risk/chans att lokföraren för första godståget tar med sig alla vagnar och då finns det inga vagnar kvar.

Speciellt på obevakade lastplatser utan stins/Tkl blir detta tydlig då det inte finns någon som kan styra vilka vagnar lokförarna ska ta med sig.

I Upphärad löste Stefan det med att på fraktsedlarna skriva när en fraktsedel var lastad. ”Vagn lastad 06.00” respektive ”vagn lastad 12.00”. Vagn lastad 12.00 fick inte plockas med om tåget gick före 12.00.

Ett annat sätt att lösa detta vore att mellan två godståg ha en liten extra beställningsrunda som genrererar nya frakter runt lunch.

Ett tredje sätt är att helt sonika efter beställningsrunda sortera vagnarna på stationen per de olika godstågen och skriva en lapp vilket godståg vagnarna tillhör. Detta funkar fint i magasinen, men kan var rätt fult på stationer.


En annan idé är följande:

Går det att baserat på tiden i MRClock få saker att hända på en viss station?

Jag tänker mig en Arduino eller Raspberry pi eller liknande med wi-fi adapter som läser ut trafikspelstiden från MRClock. Programmering i mikrodatorn exekverar olika saker baserat på tiden i MRClock.

Exempelvis kan mikrodatorn styra växelläggning.

Kanske kan microdatorn agera körhandtag och låta ett växellok köra fram vagnar till upphämtningsspår i lagom tid tills dagens andra, tredje eller fjärde godståg kommer?



Jag förstår att min idé är lite ”bygga ett kärnkraftverk för att driva en glödlampa”, overkill.


Men min fundering är egentligen om tiden i MRClock kan vara input i en microdator.


:)
Senast redigerad av 1 AlexanderEhn, redigerad totalt 2018 gånger.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: MRClock som trigger för automatisering

Inlägg av AlexanderEhn »

Skulle också kunna användas för att animera soluppgång, starkt solljus, solnedgångar eller färgtemperatur om microdatorn kopplas till lampor som belyser modulerna.

Typ Philips Hue eller Ikea Trådfri.


En tupp i ett hönshus kan gala klockan sju.



Kyrkklockan kan ringa varje hel timme.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: MRClock som trigger för automatisering

Inlägg av LLJ »

Det är nog nästan bara fantasin som sätter gränser. Vissa effekter lämpar sig bättre för fasta anläggningar och inte modulbanor.

"Problemet" med godsvagnarna borde kunna lösas nästan som i Upphärad, fast man har inplastade lappar som man sätter i fratsedelsfickan med texten "Lastad 06.00" , "Lastad 12.00" etc.
Då behöver man inte ha speciella fraktsedlar.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: MRClock som trigger för automatisering

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2018-11-18, 21:29 Det är nog nästan bara fantasin som sätter gränser. Vissa effekter lämpar sig bättre för fasta anläggningar och inte modulbanor.
Ja, fast det används väl inte så mycket MRClock på fasta banor. :)
LLJ skrev: 2018-11-18, 21:29 "Problemet" med godsvagnarna borde kunna lösas nästan som i Upphärad, fast man har inplastade lappar som man sätter i fratsedelsfickan med texten "Lastad 06.00" , "Lastad 12.00" etc.
Då behöver man inte ha speciella fraktsedlar.
/Lars
Ah, smart.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: MRClock som trigger för automatisering

Inlägg av daniel »

En Raspberry Pi har inga problem att läsa av MRclock. För en Arduino kan det bli för tungt och du behöver då även en TCP-modul till Arduinon.

Dock känns det lite skakigt att en dator automatiskt ska köra tåg på en modulträff. Det finns en viss risk att man råkar välja den adressen för ett annat lok och att datorn kör iväg med fel tåg. Ett exempel är om trafikchefen bestämmer att loket på din modul ska bytas ut mot ett annat under ett visst trafikspel, t ex om det på det aktuella trafikspelet är krav på en viss epok. På vissa trafikspel kan det vara krav att det ska vara endast ånglok eller endast diesellok.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: MRClock som trigger för automatisering

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2018-11-18, 23:07 En Raspberry Pi har inga problem att läsa av MRclock. För en Arduino kan det bli för tungt och du behöver då även en TCP-modul till Arduinon.
Aha! Bra. Men något litet program som behöver kodas gissar jag?

Eller menar du att det går "out of the box" ur typ DBFastclock? Finns den outputen från DBFastClock att läsa av från andra program?

daniel skrev: 2018-11-18, 23:07 Dock känns det lite skakigt att en dator automatiskt ska köra tåg på en modulträff. Det finns en viss risk att man råkar välja den adressen för ett annat lok och att datorn kör iväg med fel tåg. Ett exempel är om trafikchefen bestämmer att loket på din modul ska bytas ut mot ett annat under ett visst trafikspel, t ex om det på det aktuella trafikspelet är krav på en viss epok. På vissa trafikspel kan det vara krav att det ska vara endast ånglok eller endast diesellok.
Här håller jag fullt med dig! Det finns många invändningar mot idén med ett automatiserat lok som kör på en modul.
Jag tänker att lokadressen enkelt skulle kunna programmeras om mellan träffar eller trafikspel.

Det skulle ju också kunna vara en automatisera släde med olika spår och rätt vagnar som dras fram ur ett godsskjul.

Eller ett "inlåst lok" (utan möjlighet att ta sig ut i övriga modulvärlden genom låsta växlar eller liknande) på en rangerbangård med vall som puttar fram rätt vagnar vid rätt klockslag.
(Fast det kanske är ett tillräckligt roligt uppdrag för en hel arbetsorder.



Notera att jag befinner mig i den visionerande idéstadiet, väljer medvetet att ignorera eventuella nackdelar :D

Tycker att ett kyrktorn som ringer vid rätt klockslag är det bästa use caset hittills. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Daniel Rydell
Inlägg: 382
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: MRClock som trigger för automatisering

Inlägg av Daniel Rydell »

Kolla in den här lösningen: https://www.iascaled.com/blog/automatic ... ange-mrvp/

Det borde fungera med annan trigger istället för IR. Hur man sen ska lösa det så vagnarna inte kopplas ihop när man använder andra koppel än Cadee/Mtl vet jag inte.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: MRClock som trigger för automatisering

Inlägg av daniel »

AlexanderEhn skrev: 2018-11-19, 00:16
daniel skrev: 2018-11-18, 23:07 En Raspberry Pi har inga problem att läsa av MRclock. För en Arduino kan det bli för tungt och du behöver då även en TCP-modul till Arduinon.
Aha! Bra. Men något litet program som behöver kodas gissar jag?

Eller menar du att det går "out of the box" ur typ DBFastclock? Finns den outputen från DBFastClock att läsa av från andra program?
Det kräver lite programmering. Har du själv hållit på något med programmering?
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: MRClock som trigger för automatisering

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2018-11-20, 22:13
AlexanderEhn skrev: 2018-11-19, 00:16
daniel skrev: 2018-11-18, 23:07 En Raspberry Pi har inga problem att läsa av MRclock. För en Arduino kan det bli för tungt och du behöver då även en TCP-modul till Arduinon.
Aha! Bra. Men något litet program som behöver kodas gissar jag?

Eller menar du att det går "out of the box" ur typ DBFastclock? Finns den outputen från DBFastClock att läsa av från andra program?
Det kräver lite programmering. Har du själv hållit på något med programmering?
Nej, har inte programmerat själv. Men har jobbat som som kravställare och funktionell lösningsdesigner/applikationskonsult och jobbat tight med utvecklare i 7 år, så jag förstår logiken.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: MRClock som trigger för automatisering

Inlägg av AlexanderEhn »

Noterade artikeln om Internet of Things i senaste numret av Modelljärnvägsmagasinet, mycket intressant och även om om man inte behöver koppla sina tåg till internet så kan ju hela modulbanan eller hemmajärnvägen bli ett eget nätverk. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"