DBFastClock

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: DBFastClock

Inlägg av AlexanderEhn »

Halloj!

Testar DBFastClock på PC mot en MRClock server på en Andriod.
Det ska fungera i teorin va?

Jag får ingen synk eller tid i DBFastClock på datorn.

Testar jag med iMRClock på min iphone mot samma MRClock-android-server fungerar det.

Kan det bero på wifi't? Kör på mitt vanliga hemmanätverk.

EDIT:

Om jag kör Klockserver MRClock och DBFastClock på samma PC är det inga problem.

Och det var DBFastClock jag ville testa så jag drar slutsatsen att det fungerar mot en MRClock-server.
Capture.PNG
Capture.PNG (37.3 KiB) Visad 4370 gånger
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: DBFastClock

Inlägg av daniel »

Kan du ta en skärmdump på inställningarna på DBFastClock?
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: DBFastClock

Inlägg av daniel »

Och en skärmdump på "Nätverkshantering" på MRclock server.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: DBFastClock

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2018-11-14, 18:29 Kan du ta en skärmdump på inställningarna på DBFastClock?
Capture.PNG
Capture.PNG (21.53 KiB) Visad 4293 gånger
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: DBFastClock

Inlägg av AlexanderEhn »

Mrclock på Android
Screenshot_20181115-000304.jpg
Screenshot_20181115-000317.jpg
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: DBFastClock

Inlägg av StefanFjällemark »

Jag har testat hemma med lite olika inställningar.

I testuppställningen kör jag MRclock server 2.2.5 på datorn (Windows 10), datorn har IP-adress 192.168.0.240 och MRclock har standardinställningen att klienter kan polla tiden på port 2500. Servern sänder också tiden som multicast på IP-adress 239.50.50.20 port 2000. Dvs allt med standardinställningar.

En pollande klient är en klient som frågar servern med jämna mellanrum vad klockan är. En multicast-klient lyssnar på meddelande som servern skickar ut. En pollande klient måste veta IP-adressen för servern. IP-adressen 127.0.0.1 är en adress som endast finns lokalt i varje dator. Den kan inte användas för att komma åt någon annan dator.

Kör man pollande klienter (som DBFastClock) inställd på 127.0.0.1 fungerar det endast på samma dator. Kör man pollande klienter på en enhet med en annan IP-adress, måste man ange serverns IP-adress i inställningarna på klienten. I mitt fall har jag alltså angivit 192.168.0.240 som group_ip_address_and_port i min DBFastClock. Jag har även testat om DBFastClock fungerar med multicast, och det gör den i alla fall inte på min dator.

Kör man med klienter som stödjer multicast (som t.ex iMRClock för iPhone) så fungerar det utan att ändra inställningar. Enda kravet är att både server och klient måste befinna sig på samma lokala nätverk. Multicast-klienter lyssnar på klockmeddelande på 239.50.50.20 port 2000, de pollar alltså inte servern.

Kör man servern på sin Android-telefon och så skall man ställa in DBFastClock på den IP-adress Android-telefonen har på det lokala nätverket. Själv föredrar jag att köra MRclock server på en dator. En mobiltelefon tar man ju med sig så den kan koppla bort från nätverket (t.ex. när man går på lunch) och få en ny IP-adress nästa gång den ansluter, och då funkar inga pollande klock-klienter längre. Ännu bättre är att ansluta klock-servern till routern med kabel.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: DBFastClock

Inlägg av AndersB »

Den DBFastClock jag använder är nyare.
I inställningsbilden finns val för multicast:
Bild

Här fungerar det utmärkt med kombinationen DBFastClock på datorn och servern på Android och kommunikationen med MultiCast.

Det problem jag stött på med MultiCast är att inte alla (äldre?) switchar skickar vidare multicast-meddelandena.

mvh/anders
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: DBFastClock

Inlägg av StefanFjällemark »

AndersB skrev: 2018-11-15, 14:16 Den DBFastClock jag använder är nyare.
Var finns den att ladda ner? Jag använder den senaste som finns i denna tråd.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: DBFastClock

Inlägg av AlexanderEhn »

StefanFjällemark skrev: 2018-11-15, 11:53 Jag har testat hemma med lite olika inställningar.

I testuppställningen kör jag MRclock server 2.2.5 på datorn (Windows 10), datorn har IP-adress 192.168.0.240 och MRclock har standardinställningen att klienter kan polla tiden på port 2500. Servern sänder också tiden som multicast på IP-adress 239.50.50.20 port 2000. Dvs allt med standardinställningar.

En pollande klient är en klient som frågar servern med jämna mellanrum vad klockan är. En multicast-klient lyssnar på meddelande som servern skickar ut. En pollande klient måste veta IP-adressen för servern. IP-adressen 127.0.0.1 är en adress som endast finns lokalt i varje dator. Den kan inte användas för att komma åt någon annan dator.

Kör man pollande klienter (som DBFastClock) inställd på 127.0.0.1 fungerar det endast på samma dator. Kör man pollande klienter på en enhet med en annan IP-adress, måste man ange serverns IP-adress i inställningarna på klienten. I mitt fall har jag alltså angivit 192.168.0.240 som group_ip_address_and_port i min DBFastClock. Jag har även testat om DBFastClock fungerar med multicast, och det gör den i alla fall inte på min dator.

Kör man med klienter som stödjer multicast (som t.ex iMRClock för iPhone) så fungerar det utan att ändra inställningar. Enda kravet är att både server och klient måste befinna sig på samma lokala nätverk. Multicast-klienter lyssnar på klockmeddelande på 239.50.50.20 port 2000, de pollar alltså inte servern.

Kör man servern på sin Android-telefon och så skall man ställa in DBFastClock på den IP-adress Android-telefonen har på det lokala nätverket. Själv föredrar jag att köra MRclock server på en dator. En mobiltelefon tar man ju med sig så den kan koppla bort från nätverket (t.ex. när man går på lunch) och få en ny IP-adress nästa gång den ansluter, och då funkar inga pollande klock-klienter längre. Ännu bättre är att ansluta klock-servern till routern med kabel.

Ja, multicasten är väldigt smidigt.

Absolut är fast dator att föredra.
Men jag var ju tvungen att testa. ;)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: DBFastClock

Inlägg av AlexanderEhn »

StefanFjällemark skrev: 2018-11-15, 15:22
AndersB skrev: 2018-11-15, 14:16 Den DBFastClock jag använder är nyare.
Var finns den att ladda ner? Jag använder den senaste som finns i denna tråd.
Det undrar jag med.

Laddade ner den senaste jag hittade i denna tråd samt daniels separata tråd.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"