Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av LLJ »

Staffan: internt inom vagngrupper som inte skall rangeras kan valfria koppel användas så länge de inte skapar problem. Skall vagngruppen kunna kopplas mot valfritt annat fordon bör ytterändarna ha ett koppel som fungerar väl i alla situationer, förslagsvis 6511.

Använder själv Roco Universal till mina Tyska snälltågsvagnar, men dessa går inte i trafikspel utan enbart vid fri körning.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av StaffanWiman »

Kan bara konstatera att vi inte är överens om det. Å andra sidan är vi väl överens om en massa andra viktigare saker, till exempel att mj är en mycket trevlig hobby :-)

Staffan
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av StefanFjällemark »

Det finns naturligvis olika åsikter som vilket koppel som är bäst. Men för vagnar i trafikspel som skall kopplas mot lok eller andra vagnar så skall kopplen följa NEM 360. En sak är att kopplen skall kunna koppla ihop utan handhjälp, men de skall också vara lätta att koppla isär med t.ex. en blomsterpinne. Bygelns underkant skall sitta 8 - 9 mm över spårets överkant och bygeln får inte ha någon fjädrande spärr.

Ett exempel på hopplöst koppel är de NMJ monterar som standard. De har en fjädrande spärr som gör att de är svåra att koppla isär med en pinne. Klipper man av flärpen som gör att bygeln hålls ner, så kan det fungera bättre.

Jag tycker att man kan göra som Toni föreslår: testa vanliga bygelkoppel mot en vagn med Fleischmann 6511-koppel. Funkar det att koppla ihop och isär enligt ovan, så kan kopplet accepteras. Alla former av kortkoppel får endast användas inuti fast kopplade tågsätt.

Även på FREMO-träffar är det inte 6511 rakt igenom, men i Kolding hade väl 90% av vagnarna har 6511. Har man vagnar med NEM-koppelfickor är min uppfattning att man skall byta till 6511 när man åker på trafikspelsträff. Saknas NEM-fickor är det inte lika självklart, då det krävs ett större ingrepp.

Själv bygger jag succesivt om vagnar lämpliga för trafikspel med NEM-ficka eller monterar t.ex. Fleischmann 6523 med en skruv. Jag byter i regel också hjulaxlar till RP25, på vagnar som inte redan har NEM-hjul, som oftast accepteras på modulträffar.

Problem med isärkopplingar orsakas i regel av hög fart i kombination med dåliga skarvar mellan moduler eller andra ojämnheter i spåret som skapar vibrationer eller höjdskillnader. Så det motiverar inte att man skall använda andra koppel är NEM 360.

NEM 360 är den bästa kompromissen för att få interoperabilitet mellan många deltagares vagnar och underlättar växling/rangering.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av AlexanderEhn »

StefanFjällemark skrev: 2018-10-01, 21:37 Det finns naturligvis olika åsikter som vilket koppel som är bäst. Men för vagnar i trafikspel som skall kopplas mot lok eller andra vagnar så skall kopplen följa NEM 360. En sak är att kopplen skall kunna koppla ihop utan handhjälp, men de skall också vara lätta att koppla isär med t.ex. en blomsterpinne. Bygelns underkant skall sitta 8 - 9 mm över spårets överkant och bygeln får inte ha någon fjädrande spärr.

Ett exempel på hopplöst koppel är de NMJ monterar som standard. De har en fjädrande spärr som gör att de är svåra att koppla isär med en pinne. Klipper man av flärpen som gör att bygeln hålls ner, så kan det fungera bättre.

Jag tycker att man kan göra som Toni föreslår: testa vanliga bygelkoppel mot en vagn med Fleischmann 6511-koppel. Funkar det att koppla ihop och isär enligt ovan, så kan kopplet accepteras. Alla former av kortkoppel får endast användas inuti fast kopplade tågsätt.

Även på FREMO-träffar är det inte 6511 rakt igenom, men i Kolding hade väl 90% av vagnarna har 6511. Har man vagnar med NEM-koppelfickor är min uppfattning att man skall byta till 6511 när man åker på trafikspelsträff. Saknas NEM-fickor är det inte lika självklart, då det krävs ett större ingrepp.

Själv bygger jag succesivt om vagnar lämpliga för trafikspel med NEM-ficka eller monterar t.ex. Fleischmann 6523 med en skruv. Jag byter i regel också hjulaxlar till RP25, på vagnar som inte redan har NEM-hjul, som oftast accepteras på modulträffar.

Problem med isärkopplingar orsakas i regel av hög fart i kombination med dåliga skarvar mellan moduler eller andra ojämnheter i spåret som skapar vibrationer eller höjdskillnader. Så det motiverar inte att man skall använda andra koppel är NEM 360.

NEM 360 är den bästa kompromissen för att få interoperabilitet mellan många deltagares vagnar och underlättar växling/rangering.
StefanFjällemark skrev: 2018-10-01, 21:37 ... Men för vagnar i trafikspel som skall kopplas mot lok eller andra vagnar så skall kopplen följa NEM 360.
Jag håller med dig i sak, och jag vill inte förringa det du skriver.

Men det är väl rimligen upp till varje träff och trafikspelsplanerare?
Mig veterligen finns det ingen allmän generell standard/norm för trafikspel i Sverige? Eller inom Modulsyd?

Är det FREMO-spel framgår det.
Annars sätts väl (spel-)reglerna inför varje träff?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av daniel »

Det Stefan skriver gäller ModulSyds träffar. I praktiken pratar vi om DreamTrack. Sen utgår jag från att Stefans och Thomas Blidérs träff i Upphärad också har dessa krav.

ModulSyds styrelse har sett att det har varit en del strul på H0-banan de senaste åren och vi har därför känt ett behov av att strama upp detta. Vår målsättning är att alla ska ha kul! Och då måste man också respektera varandra. En viktig del i detta är att få tågen att gå bra. Urspårningar, vagnar som inte kopplar ihop eller tappade vagnar förtar snabbt glädjen.

Mvh Daniel
Ordf. ModulSyd
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2018-10-02, 00:32 Det Stefan skriver gäller ModulSyds träffar. I praktiken pratar vi om DreamTrack. Sen utgår jag från att Stefans och Thomas Blidérs träff i Upphärad också har dessa krav.

ModulSyds styrelse har sett att det har varit en del strul på H0-banan de senaste åren och vi har därför känt ett behov av att strama upp detta. Vår målsättning är att alla ska ha kul! Och då måste man också respektera varandra. En viktig del i detta är att få tågen att gå bra. Urspårningar, vagnar som inte kopplar ihop eller tappade vagnar förtar snabbt glädjen.

Mvh Daniel
Ordf. ModulSyd
:)

Jag väljer att göra den mer öppna tolkningen av ditt svar, att det alltså är upp till varje träffarrangör/trafikspelsansvarig att bestämma detta själva. Så som Modulsyd för DreamTrack eller Stefen & Thomas för Upphärad.


Jag väljer samtidigt att inte göra tolkningen att det finns en outtalad norm eller outtalade regler för trafikspel inom ramen för Modulsyds verksamhet, eller "Modulsyds träffar" som du skriver. Det är ju tydligt enligt stadgarna att "ModulSyd ska inte förvalta någon modulstandard" och detta torde ju gälla även trafikspel.

Det är inte min mening att skapa diskussion i onödan, men den senare tolkningen ger ju vatten på kvarnen i den parallella tråden om att modul-bubblan blir mindre och mer stängd.
Det är en fin balansgång att vandra.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av daniel »

Om du Alexander vill arrangera en modulträff och ansöker om att ModulSyd ska vara arrangör så är du inom rimliga gränser fri att sätta dina egna krav på träffen. Så om du vill arrangera en H0-träff med absolut krav att allt rullande ska ha Kadee-koppel så är det helt okej.

På en träff av DreamTracks storlek, där det kan komma 40 - 50 deltagare enbart på H0, är det alltid några som är missnöjda. ModulSyds styrelse försöker i möjligaste mån försöka hitta en kompromiss som fungerar så bra som möjligt för så många som möjligt. Och de ändringar vi gör, t ex att tydligare rekommendera 6511, är för att vi ser ett tydligt behov av det.

Sen är min bild att vi inte alls har en modulbubbla, vilket framförallt märks av att vi växer. Jämför ModulSyd idag med för fem år sedan. Det är som natt och dag. Och nya medlemmar trivs.

Att vara med på modulträffar är lite grann som ett äktenskap. Det skaver lite. Vi har alla lite skavanker och när vi umgås tätt ihop så gnids våra avigheter mot varandra. Men vi umgås ändå för att det är roligare att köra tillsammans än att sitta själv på sin kammare.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av kasoe »

Hmmm, Alexander... Jag kände ändå jag ville lägga mig i lite här... ;)

Jag tycker du drar lite för stora växlar på ModulSyds regel om "inte förvalta någon modulnorm", det är nog bara det som står som avses. Att där också inkludera "trafikspel" är nog inte avsikten med den regeln. När den skrevs så hade vi inte så stor koll på vad trafikspel var. Därmed inte sagt att det kan komma att behövas någon sorts överenskommelse kring det, men jag tror det går att lösa utan att skapa regler... Om det kommer upp "krav" att föreningen ska förvalta någon sorts trafikspels reglemente får det tas upp till diskussion den dagen, men nu tycker jag man kan avgränsa denna skrivning till enbart "modulnorm".

När det gäller diskussionen i övrigt så blir det lite konstigt när man ska sätta sig emot det som man på mycket bred front, ca 20.000 modellrallare, har troligen ganska gemensamt kommit fram till som "best practice". Jag kan också tycka att Toni gör helt rätt som frågar om "varför", det är bra att behöva förklara lite då och då, kanske man inser något man missat innan... Men här tror jag det står fast, 6511 är ett bra koppel, så bra att man kan rekommendera det för trafikspel...

Allt handlar om att tillsammans komma fram till och förvalta det som faktiskt funkar bäst, bygga erfarenhet. Och har man inom FREMO kommit fram till att just 6511 är det som funkar bäst så kan jag ställa frågan varför ska man INTE lyssna på det rådet? Det ställs frågor om precis allting här på internet och många vill ha råd om än det ena och än det andra, när det kommer fram något som faktiskt är välgrundat och kan hjälpa dig att få fungerande vagnar på ett trafikspel, varför ska det då ifrågasättas?

Samtidigt tycker jag man kan vara lite pragmatisk, precis som Stefan skriver ovan, prova mot 6511 och se hur det funkar, avgör du (på egen hand efter eget omdöme) att "detta verkar ju funka bra" så ta med vagnen, det räcker som "kvalificering". Det värsta som kan hända är att du får lyfta av den och byta senare, eller använda den bara hemma... Och det troligaste är, den kommer funka bra...

Jag tycker det är bra, nästan nödvändigt, att man kommer fram till saker som funkar och rekommenderar dom, men jag tycker inte man ska vara livrädd för standarder och normer utan också acceptera det som funkar även om det inte uppfyller "lagen"... I sista änden är det just det vi vill uppnå, väl fungerande prylar som är kul att använda, för alla... hela tiden... :)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2018-10-02, 02:20 Om du Alexander vill arrangera en modulträff och ansöker om att ModulSyd ska vara arrangör så är du inom rimliga gränser fri att sätta dina egna krav på träffen. Så om du vill arrangera en H0-träff med absolut krav att allt rullande ska ha Kadee-koppel så är det helt okej.

På en träff av DreamTracks storlek, där det kan komma 40 - 50 deltagare enbart på H0, är det alltid några som är missnöjda. ModulSyds styrelse försöker i möjligaste mån försöka hitta en kompromiss som fungerar så bra som möjligt för så många som möjligt. Och de ändringar vi gör, t ex att tydligare rekommendera 6511, är för att vi ser ett tydligt behov av det.
När det gäller DreamTrack tycker jag att det är fullt rimligt att det finns krav på 6511. Har aldrig sagt något annat och jag tycker det är bra att det kravet finns.

daniel skrev: 2018-10-02, 02:20 Sen är min bild att vi inte alls har en modulbubbla, vilket framförallt märks av att vi växer. Jämför ModulSyd idag med för fem år sedan. Det är som natt och dag. Och nya medlemmar trivs.

Jag var inte med för fem år sedan, så jag har ingen input på skillnaden mot för fem år sedan.
Men jag trivs bra. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av StaffanWiman »

Hemma igen och testat.
Först kopplade jag ihop ett godståg med i princip varannan vagn med 6511 och varannan med Roco universal. Loket, Jecos E-lok med obk-koppelkrok fram mot Roco universal. Hur gick det? Vagnarna kopplade ihop lätt och utan problem. Tåget kördes åt båda hållen genom alla mina värsta kurvor, dvs Pecos mediumväxlar och Märklins K-rälsväxlar och dito kurvor utan att någon vagn någonsin kopplade av. Backade även genom växlarna utan att något spårade ur. Jag kopplade av varje vagn för sig och kopplade ihop igen. Federleicht!
Prov nummer två: jag kopplade en O-vagn med 6511 mellan Heljans 30-talsvagnar med Roco universal och körde på samma sätt genom kurvor och växlar. Backade även. Koppling och avkoppling utan problem.
Kan inte se någon bra anledning att inte tillåta Roco universal för persontåg och lok.

Staffan
Senast redigerad av 1 StaffanWiman, redigerad totalt 2018 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"