Fillmore Avenu

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Fillmore Avenu

Inlägg av PerEklund »

Det var riktigt trevligt att komma ut och hälsa på vid körningen i Fagerhult. Man funderar ju från och till om man skall komma igång att bygga något i källaren och detta besök gav otippat mycket motivation att dra igång igen. Jag har sålt av en hel del saker, men vändskivan och lokstallet med diverse tillhörande byggnader som jag har kvar vill jag verkligen behålla och göra något kul med.

Efter träffen googlade jag runt lite och hittade en perfekt inspiration för att bygga något som man kan köra på både hemma och som går att ta med på en modulkörning.
https://fillmoreavenueroundhouse.wordpr ... rack-plan/

Jag har ritat upp en preliminär spårplan i veckan för n-skala och den ser ut så här:
Fillmore_skiss.PNG
Tanken är att kunna byta ut delen längst till höger för lite olika alternativ beroende på om man vill köra på träff eller hemma.
Layouten är en hyfsad kopia av det jag hittade på nätet. Det jag lagt till i nederkant som har gul bakgrund är en car float. Detta för att kunna köra lite mer hemma då en "permanent" uppställning kan vara max 3 meter. Det är dock en del som jag inte riktigt vet om jag tycker att den är bra eller om man skall strunta i den. Troligen bättre att strunta i då det känns lite påklistrat.

I övrigt så känns konceptet så pass bra att det är nog bara att sparka igång.
Senast redigerad av 1 PerEklund, redigerad totalt 2018 gånger.
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Fillmore Avnue

Inlägg av PerEklund »

Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Fillmore Avenu

Inlägg av RobertKlarén »

Spännande att du är på gång.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fillmore Avenu

Inlägg av ErikKuiper »

Spännande och ett bra komplement till det vi har idag om du kommer på framtida träffar.
PerEklund skrev: 2018-09-01, 14:31 Tanken är att kunna byta ut delen längst till höger för lite olika alternativ beroende på om man vill köra på träff eller hemma.
Layouten är en hyfsad kopia av det jag hittade på nätet. Det jag lagt till i nederkant som har gul bakgrund är en car float. Detta för att kunna köra lite mer hemma då en "permanent" uppställning kan vara max 3 meter. Det är dock en del som jag inte riktigt vet om jag tycker att den är bra eller om man skall strunta i den. Troligen bättre att strunta i då det känns lite påklistrat.
Lite kommentarer på spårplanen.
  • Som jag tolkar dig så har du möjlighet att sätta till en extrasektion till höger då du ska köra modulen hemma, även om denna sektion inte kan vara permanent monterad. Förslagen nedan bygger på detta antagande.
  • Jag skulle rekommendera att antingen dra ut servicespåret till modulkanten, alternativt sätta in en högerväxel längst till höger på det övre ankomstspåret och ansluta den till servicespåret. I båda fall skulle jag ta bort crossovern mellan servicespår och ankomstspår. Den crossovern behövdes i originalet för att komma åt de två service spår som var anslutna till det övre ankomstspåret.
  • Som jag tolkar spårplanen så har du två ankomstspår med tre wash stands och ett avgångsspår (ready track). Förlagan hade två wash stands och två ready tracks. Varför har du gjort denna justering?
  • Jag håller med om att car floaten känns påklistrad. Vad sägs om att ersätta den med en REA-byggnad längs med nedersta spåret? I den första versionen av förlagan så fanns det REA-plattformar.
Hur stora är sektionerna?

Jag tar och tar mig en funderare på hur din version av Fillimore Avenue på ett bra sätt skulle kunna kopplas ihop med de moduler som kommer på träffarna.

/Erik
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Fillmore Avenu

Inlägg av PerEklund »

Hej Erik,
Tack för synpunkterna. Så här har jag tänkt:
Du har helt rätt i ditt antagande om utbytbara extrasektioner. Dock så kan jag ha tre moduler uppställda lite mer permanent, men om det blir lite fler folk kan man flytta in modulerna till ett annat rum och ge plats för lite utökade möjligheter.

Sektionerna är ritade 100 cm långa och 70cm breda. Jag har drygt 3m där jag kan ställa upp modulerna idag. Hade gärna kört dom 120cm långa, men då kan jag inte ha dom permanent uppställda.

Att lägga till en växel är ingen dum idé. Då kan man göra en run around + komma in från angränsande modul om man vill. Dock behövs crossovern om man skall köra på tre moduler.
Tanken med ankomstspåren är att de två övre är tänkta för ånglok och det undre för diesel med tankplats i stället för asktömning. Tänker att servicen för ånglok tar klart längre tid än för disel och att man inte vill blockera inkommande spår helt. Färdigspåret borde klara sig med ett men det går ju lägga till ett till om man vill. Det finns klart utrymme för justeringar här.

Varför jag började labba med carfloat var för att få in lite lagom mycket godstrafik att rangera. Orginal är byggt på persontrafik, men jag var inne på att få in mer godstrafik då det är smidigare att rangera godsvagnar + att jag har nästan bara godsvagnar nu. Sålde alla personvagnar på träffen :-o En REA är annars absolut en möjlighet.

Jag har även funderat på om man skulle lägga en ”car repair shop” på den nedre yarden i stället för carfloat eller REA . Då skulle det bli service på personvagnar och reparationer av godsvagnar.
Man kan ju tänka sig att strunta helt i personvagnar, men det är också synd.

Jag gillade verkligen orginalet då den är genomtänkt ur ett operativt perspektiv. Tänkte utöka den lite bara med bättre service av disel och sedan om det på ett vettigt sätt går att få in godsvagnar också. Jag är väldigt öppen för förslag.
--Per
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Fillmore Avenu

Inlägg av PerEklund »

Robert, det känns riktigt kul att starta upp igen. Var det du som hade kontakter för att såga plywood? Vill nog gärna utnyttja den i så fall om det funkar.
--Per
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Fillmore Avenu

Inlägg av RobertKlarén »

PerEklund skrev: 2018-09-01, 23:23 Robert, det känns riktigt kul att starta upp igen. Var det du som hade kontakter för att såga plywood? Vill nog gärna utnyttja den i så fall om det funkar.
--Per
Det fungerar absolut. Jag/vi brukar såga upp möbelplyfa i björk; 12mm för gavlar, 9 för sidor och 4mm som facia. Skivorna är 1550mm i kvadrat, räkna med 3mm för klingan.

Det är bara att ta fram CAD-programmet och rita.

Hör av dig i ett PM så får du kontakten.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Fillmore Avenu

Inlägg av PerEklund »

Spårplanen har stötts och blötts nu och har fått sin slutliga form.
Även sektioner för anslutning är i princip bestämda. Eventuellt att några vinklar kommer modifieras.
Så här kommer det se ut:
Filmore_5.png
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Fillmore Avenu

Inlägg av PerEklund »

Nu börjar det bli dax för bygge.
Plywood är tillsågad och spårplan är reviderad ett antal varv till.
Kan bli småjusteringar men de stora dragen är satta nu.
Spårplanen är gjord för att det skall fungera som hemmabana ochså och kunna köra något så när intressanta trafikspel på liten yta.
Den är indelad i två delar egentligen. Övre delen är en komplett servicedel för lok + lite godskunder där ett koldrivet kraftverk kommer stå för den mesta trafiken.
Nedre delen är en servicedel för personvagnar med en liten personvagnsyard för tillfällig lagring av vagnar som skall servas på något sätt. Städas, tvättas, repareras, fyllas på med mat osv.
Fillmore_13_anslutning.jpg
Har även använt detta foto som inspiration och skall försöka återskapa kännslan som den bilden förmedlar.
Milwaukee Road Western Ave.Coach Yard and roundhouse.jpg
Milwaukee Road Western Ave.Coach Yard and roundhouse.jpg (152.23 KiB) Visad 6683 gånger
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Fillmore Avenu

Inlägg av daniel »

Lycka till med bygget! :)
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"