Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Allmäna diskussioner och information
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Efter att ha kollat en del filmer på youtube från fremo träffar så slår det mig varför det är så mkt mer moduler som är landskapsfärdiga i Tyskland. Norge. Danmark mot här hemma.
Orkar folk inte göra klart? Eller skiter man i att.
Själv tar jag inte med en modul som inte är minst 95% klar till en träff
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av daniel »

Fremo har funnits mycket längre. ModulSyd startade 2007 och de första fem åren var mycket fokus på att bygga moduler så vi fick en kritisk massa med hyfsat stora modulbanor.

Sen har olika personer helt olika syn på vad som är viktigt. En del är väldigt duktiga på landskapsbygge och bygger fantastiska moduler. Andra byggare har andra intressen och prioriteringar och tar betydligt längre tid på sig att bygga landskap.

Men det går framåt även med lanskapsbyggandet. Det är mycket stor skillnad nu jämfört med för fem år sedan.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Nja jag titta på äldre dreamtrack filmer och tycker det inte skilljer så värst mkt på hur mkt som är färdig eller halvgjort på moduler.

Är det mer krav att det ska vara mer landskap ute i europa mot vad det är här hemma?
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av stasv »

Landskapsfärdiga är ett "oklart" begrepp. Över tid så tycker jag inte det är besvärande många moduler i drift. Emellanåt har de varit placerade i alltför attraktiva publika lägen i banan.
Att ha med en mer ofärdig modul i banan kan vara ett sätt att uppmuntra den som är på väg in.
Det är upp till arrangören att vara tydlig i inbjudan vad som förväntas av din modul. Och ibland kan det behövas nån bra modul som inte har världens bästa landskap.
Jag tror att vi kan erbjuda varandra hjälp med landskapsbygget som med annat i vår hobby. Vilket vi ju ofta får här i forumet.

I all hast/S
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av JanFrelin »

det beror också på vad de som bjuder in kräver. Olika träffar har olika krav på modulerna status. (Och det är trevligt att kunna få testa sina moduler innan man "förbyggt" sig).
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av AndreasSigfridsson »

JanFrelin skrev: 2018-08-04, 17:10 det beror också på vad de som bjuder in kräver. Olika träffar har olika krav på modulerna status. (Och det är trevligt att kunna få testa sina moduler innan man "förbyggt" sig).

Jo men testa för mig är en gång inte flera år.
Är väl bara värnamo som har har krav om lite landskap på sina träffa.
Resten av träffarna verkar inte ha något krav och då bry sig folk inte om och bygga landskap heller.
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av Oskar OH »

Fast, nä, där tror jag du har fel. Att folk per automatik inte skulle bry sig om landskapet, bara för att träffarna inte kräver det, låter absurt. Vissa är bara långsammare med landskapsbygget än andra, men det kan också innebära bättre resultat än om man stressar för att hinna bli klar i tid.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av daniel »

SSM, Svenska sommarmoduler, har träffar med höga krav på landskap.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Oskar OH skrev: 2018-08-04, 18:07 Fast, nä, där tror jag du har fel. Att folk per automatik inte skulle bry sig om landskapet, bara för att träffarna inte kräver det, låter absurt. Vissa är bara långsammare med landskapsbygget än andra, men det kan också innebära bättre resultat än om man stressar för att hinna bli klar i tid.
5 år och det har knappt inte hänt något på modulen då bry sig folk inte om landskap kan jag säga.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av AndreasSigfridsson »

daniel skrev: 2018-08-04, 18:17 SSM, Svenska sommarmoduler, har träffar med höga krav på landskap.
Kan ju beror på att man kör mer publikt då förstår jag att dom vill ha att.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"