Modulteknik i aluminium

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Modulteknik i aluminium

Inlägg av Per Widell »

Tänkte presentera min idé för enklare hantering av moduler genom att bygga i aluminium och få ned vikten.
För större moduler kan man därmed ha längre moduler utan att vikten blir större än en standardlång. Problemet med transportstorlek löses självklart inte med att bygga i alumiunium.

Jag har haft planerna ett tag och skrivit lite om det i SvMjForum men tänkte att detta är ju trots allt rätt forum. Flera idéer har förkastats längs vägen men jag tror jag kommit fram till en intressant lösning nu.

Lösningen bygger på en ”stansplåt” och en ”gavel”, där stansplåten har mönster så den kan kapas i 200mm längder. Stansningen gör specialföretag medan kapningen görs av en vanlig lokal plåtslagare om man inte själv vill såga i aluminium. Stansplåten har utstansat mönster i plåten för att få än lägre vikt samt hålbild i långsidan för att fästa gaveln (enklast med popnit). Hålbilden i långsidan planerar jag även att använda för kommande infällbara teleskop-ben i 30x30 resp 25x25 aluminium fyrkantsrör, dessa ben ligger dock lite längre fram i planeringen. Hålbilden går förmodligen även att använda till att montera extra saker såsom uttag för handtag, manöverpanel etc. Gaveln kan även användas som ”tvärstag” för kraftigare stabilitet vid högre belastning.

Gaveln måste vara ”speglad” så den kan monteras både på vänstra och högra sidan (då den är som ett U kan man inte vända på den likt en vanlig gavel), tyvärr är måtten fel i denna skiss så vänligen bortse från det. Tanken är att man ovanpå aluminiumdelen limmar fast korkmatta som underlag (6mm) banvall om 5mm samt räls om 4 mm, därmed har vi samma höjd som de M-play moduler jag har idag. Likt M-play modulerna har min lösning samma nackdel, att man inte kan bygga landskap ”nedåt” (man kan ju med största sannolikhet såga ur aluminiumlocket och stadga upp med extra gavlar om man vill ha en sjö eller liknande, men dessa är mer tänkt som stationsmoduler och andra industrier)

Viktmässigt kommer en 2m lång modul väga ungefär 7 kg naken vilket är klart lägre än mdf/plywood samt materialet är ”dött” och inte påverkas av fukt eller liknande.
Jag ser en helhet att montera handtag i ena långsidans hålbild, orka bära även en lång modul på egen hand fälla ut de monterade benen och ha en stabil modul även fristående och det på ett enkelt sätt. Självklart en dyrare lösning än snickra själv men jag är bekväm av mig och vill få till så mycket som möjligt lite enklare.

Stansplåten
Bild

Gaveln
Bild

Komplett
Bild

Om jag räknat allt rätt så bör hålbilden bli enligt följande:
Översta raden (41mm från ovansidan med 10mm hål): 38*-43-57-57-43-100-100-43-57-57-43-38*
Nedersta raden för styrstift (61mm från ovansidan med 8mm hål): 58*-160-240-160-58*
(* måttet är inkl böjradie i gaveln men exkl godstjockleken på 2mm i stansplåten)

Några vettiga synpunkter ni kan komma med?

Med vänlig hälsning, Pelle
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Modulteknik i aluminium

Inlägg av AlexanderEhn »

Ser mycket spännande ut! Mycket intressant att den går att kapa till den längd man vill ha.

Jag anar att det är en MMM-gavel med lågprofil?
Och det skulle då gå att ha andra gavelsidor? Typ Fremo-H0?

Blir lite osäker på bredden, är den 680 mm i MMM du har tänkt?
Finns det möjlighet med 480 mm också?

Funderar på långsidorna, de bör ju kunna målas för att följa standarder. Kan hålen på på långsidan användas för att fästa en remsa med exempelvis 3 mm plywood?


Slutiligen, mycket bra idé och skisser.

:D Som den millennial jag är får mönstret får mig osökt att tänka på:

Bild
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Modulteknik i aluminium

Inlägg av Per Widell »

AlexanderEhn skrev: 2018-05-18, 10:16Jag anar att det är en MMM-gavel med lågprofil?
Och det skulle då gå att ha andra gavelsidor? Typ Fremo-H0?

Blir lite osäker på bredden, är den 680 mm i MMM du har tänkt?
Finns det möjlighet med 480 mm också?

Funderar på långsidorna, de bör ju kunna målas för att följa standarder. Kan hålen på på långsidan användas för att fästa en remsa med exempelvis 3 mm plywood?

Slutiligen, mycket bra idé och skisser.

:D Som den millennial jag är får mönstret får mig osökt att tänka på:
Jo, det skall bli en MMM-lågprofilgavel och om höjden kan stämma kan man mycket väl även göra Fremo-H0 gavlar, smart tips där...
Just denna plåt är 680 bredd men det finns inget (förutom tid o pengar) som hindrar att man även har en 480 mm plåt.

Tanken är att kunna fästa en remsa (kanske bättre med papp eller liknande för vikten) eller tyg för den delen i hålen på långsidan.

Visst kan det finnas en viss tanke till vår bortgångne Dj i mönstret, snyggt uppfattat. :)
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulteknik i aluminium

Inlägg av daniel »

Per Widell skrev: 2018-05-18, 17:34 Tanken är att kunna fästa en remsa (kanske bättre med papp eller liknande för vikten) eller tyg för den delen i hålen på långsidan.
Moduler riskerar få en del stryk i samband med transport, uppsättning och nertagning, så 3 mm masonit eller 4 mm plywood skulle jag nog rekommendera.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Modulteknik i aluminium

Inlägg av jhjelm »

Det finns en mening med att ha plywood i gavlarna då de biter ihop bra när man skruvar åt dem. Dessutom fjädrar de lite om det skulle behövas. På långsidorna märkte jag att 4mm plywood går bra men vissa tving går inte helt i botten och då måste man ha en liten extra bit att lägga bakom.

Med vänlig hälsning, Jonas
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Modulteknik i aluminium

Inlägg av Per Widell »

daniel skrev: 2018-05-18, 20:44
Per Widell skrev: 2018-05-18, 17:34 Tanken är att kunna fästa en remsa (kanske bättre med papp eller liknande för vikten) eller tyg för den delen i hålen på långsidan.
Moduler riskerar få en del stryk i samband med transport, uppsättning och nertagning, så 3 mm masonit eller 4 mm plywood skulle jag nog rekommendera.

Med vänlig hälsning
Daniel
Min tanke var snarare att fästa remsan efter uppsättning då de färdiga hålen borde kunna medföra snabb och enkel montering av det.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Modulteknik i aluminium

Inlägg av Per Widell »

jhjelm skrev: 2018-05-18, 20:52 Det finns en mening med att ha plywood i gavlarna då de biter ihop bra när man skruvar åt dem. Dessutom fjädrar de lite om det skulle behövas. På långsidorna märkte jag att 4mm plywood går bra men vissa tving går inte helt i botten och då måste man ha en liten extra bit att lägga bakom.

Med vänlig hälsning, Jonas
Det finns redan moduler med aluminiumgavlar och såvitt jag har förstått fungerar de modulerna bra att montera så det är nog inget måste med plywood i gavlarna.
Jag förstår dock inte vad du menar med tving för långsidorna?
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Modulteknik i aluminium

Inlägg av Per Widell »

Per Widell skrev: 2018-05-17, 23:37
Gaveln
Bild

Om jag räknat allt rätt så bör hålbilden bli enligt följande:
Översta raden (39mm* från ovansidan med 10mm hål): 38*-43-57-57-43-100-100-43-57-57-43-38*
Nedersta raden för styrstift (61mm från ovansidan med 8mm hål): 58*-160-240-160-58*
(* måttet är inkl böjradie i gaveln men exkl godstjockleken på 2mm i stansplåten)
Jag börjar bli redo för att beställa en prototyp, men vill få säkerställt att hålmåtten för gavlarna stämmer.
Det är alltså en 680mm MMM lågprofil och ”färdigmonterad” hamnar alltså första hålet 40mm från långsidan och 41mm under locket.
Då gaveln skall kunna monteras åt bägge hållen behövs alltså hålbilden åt bägge hållen.

Kan någon erfaren och vänlig själ bekräfta om mina mått stämmer eller i annat fall rätta mig?

Tacksamma hälsningar från Pelle
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Modulteknik i aluminium

Inlägg av stasv »

Nja, även en trägavel monteras så att säga lika på båda gavlarna. Din alugavel måste således komma i två versioner. Eller snarare så ska vingarna vikas åt olika håll för att hålbilden ska vara densamma på gavlarna.

Det var en luring första gångerna jag byggde själv. Huvudspårets läge 140 mm ska styra gavelns hålbild. 38+120 om jag läser din ritning rätt./S
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Modulteknik i aluminium

Inlägg av Per Widell »

stasv skrev: 2018-06-11, 16:07 Nja, även en trägavel monteras så att säga lika på båda gavlarna. Din alugavel måste således komma i två versioner. Eller snarare så ska vingarna vikas åt olika håll för att hålbilden ska vara densamma på gavlarna.

Det var en luring första gångerna jag byggde själv. Huvudspårets läge 140 mm ska styra gavelns hålbild. 38+120 om jag läser din ritning rätt./S
Jag vill undvika att behöva göra två olika gavlar (slippa vinkla olika alltså), därav jag försöker få till en ”speglad hålbild” vilket borde fungera väl?
Min ritning skall du inte läsa då den är fel, jag skall ge cad-killen nya mått så jag kan få en korrekt ritning, därav mina ”måttrader”.

38(+2) + 43 + 57 ger ju 140. I min ”måttrad” är det ju samma mått från andra hållet med, borde ju bli rätt?
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"