Varför byggs det så få dubbelspår?

Allmänt om H0
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Varför

Inlägg av ErikKuiper »

Per Widell skrev: 2018-05-02, 21:45
LLJ skrev: 2018-05-02, 20:32 En viktig punkt är hur du skall transportera den. Har du tillgång till eget släp eller måste du hyra var gång?
Man bör vara flera om en stor station då det tar väldigt lång tid att montera upp/ner om man är själv.
En stor station tar lång tid att bygga och kostar mycket pengar.
Bygg med styrstift i de interna gavlarna så att spåren alltid hamnar mitt för varandra.
Fundera ut en bra spårplan och kolla den med andra före byggstart.
Jag har både Volvo kombi och eget släp så transporten är inget problem.
Det var mest spårplanen jag funderade på.
Att få till en flexibel trafik utan att blockera varandra för mycket.
Den största modulstation som vi har i Sverige är Charlottendahl och den är byggd med dubbelspår i båda ändar. Den är idag 13,5 meter lång. Nästa storlek ner med dubbelspår är Nättelund vilken är 8,6 meter lång. Du kan till exempel hitta båda stationer i banplanen för Geflemoul 2017 (Charlottendahl är idag lite ombyggd för att få ett längre utdragsspår för rangering av vagnar som inte interfererar med linjespåren). Även om man kan tycka att Nättelund är stor, så har den ganska många kapacitetsbegränsningar som gör att man måste vara försiktig med hur man använder den i trafikspel. Charlottendahl har bättre kapacitet, men tre sorteringsspår är i minsta laget.

Vad gäller transport av stora stationer så är vikten ofta ett problem. Charlottendahl är så tung att den inte går att transportera med ett vanligt släp. Där är det liten lastbil med lyft där bak som gäller.

/Erik
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Varför

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Qrt skrev: 2018-05-03, 14:41 Nej, Per. Inte skriva förlåt.
Det finns det absolut ingen anledning till att be om.
Som du ser så kom det ju fram en hel del bra svar och synpunkter på hur trenden har varit i år.

Däremot får du gärna sätta en bättre rubrik på din nästa tråd. Och gärna ändra på den här.

Om du ändrar till exempelvis "Varför byggs det så mycket enkelspårsmoduler..." så blir det ju inte för långt
men ger forumsläsare tips om att denna lugnt diskuterande tråd är väl värd att följa.

-----------------------------------

Det är inte min erfarenhet att det blir lika stora trafikstockningar på grund av dubbelspåren.
Och absolut inte vid publika körningar.
LLJ skrev: 2018-05-02, 18:50 Publikkörningar blir en allt mindre del av de modulkörningar som anordnas.
Inte här i Mellansverige.
.... ger ju publiken möjlighet till att vi kanske får nya medlemmar i vår hobby och ju fler medlemmar desto fler som handlar MJ produkter som i sin tur ger oss ett större utbud...
Ett tungt vägande skäl till att köra även för publik och att försöka glädja andra än de redan frälsta.

--------------

Väntetider vid trafikspel kanske betyder att stora stationer behöver bemannas upp bättre ?
Med både två och tre personal samt växellok i gång förutom stationsföreståndaren.

Var tydligare med att det inte är lika skrämmande att vara underlydande rangerpersonal som det är att
vara stationsföreståndare så kanske fler vill stå på station.

/Curt
Jag själv åker bara på träffa där det kommer finnas utrymme för fri körning/publikkörbing inlagt i programmet.

Jag bygger inte moduler för andra ska leka trafikspel på dom en hel träff och jag själv inte får köra något på dom. Då kan dom lika väl ligga kvar hemma.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Varför

Inlägg av AlexanderEhn »

ErikKuiper skrev: 2018-05-03, 18:56

Den största modulstation som vi har i Sverige är Charlottendahl och den är byggd med dubbelspår i båda ändar. Den är idag 13,5 meter lång. Nästa storlek ner med dubbelspår är Nättelund vilken är 8,6 meter lång. Du kan till exempel hitta båda stationer i banplanen för Geflemoul 2017 (Charlottendahl är idag lite ombyggd för att få ett längre utdragsspår för rangering av vagnar som inte interfererar med linjespåren). Även om man kan tycka att Nättelund är stor, så har den ganska många kapacitetsbegränsningar som gör att man måste vara försiktig med hur man använder den i trafikspel. Charlottendahl har bättre kapacitet, men tre sorteringsspår är i minsta laget.

Vad gäller transport av stora stationer så är vikten ofta ett problem. Charlottendahl är så tung att den inte går att transportera med ett vanligt släp. Där är det liten lastbil med lyft där bak som gäller.

/Erik

Jag har funderat på det här med att i praktiken använda ett utgående dubbelspår som två olika enkelspårslinjer. Vad beror det på egentligen, att banorna planeras så?

För mig som lekman och väldigt ny i sammanhanget förstärker det trådens ursprungliga fråga, är det brist på dubbelspår så gör att det blir så?
Eller ger det intressantare trafikspel med enkelspårslinjer än dubbelspår?


  • Ser att det var så på Geflemodul som du länkar till, i praktiken är det 4 stycken enkelspår ut från Charlottendal och Nättelund är i ändan på ett enkelspår.
  • I Timmele 2017 hade Nättelund ett inkommande dubbelspår på ena hållet och två enkelspårslinjer ut åt andra hållet.
På DT18 var det en "riktigt" dubbelspår mellan Nättelund & Alvesta. Samt i Värnamo var det också dubbelspår mellan Nättelund och Charlottendal. I båda fallen med Love hamn i mellan.

Argumentet, dubbelspår är "roligare för publik att titta på" uppfylls ju i viss mån även när det råkar vara två enkelspårslinjer som ligger parallellt på dubbelspårsmoduler.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Varför så få dubbelspår

Inlägg av Per Widell »

ErikKuiper skrev: 2018-05-03, 18:56
Per Widell skrev: 2018-05-02, 21:45
LLJ skrev: 2018-05-02, 20:32 En viktig punkt är hur du skall transportera den. Har du tillgång till eget släp eller måste du hyra var gång?
Man bör vara flera om en stor station då det tar väldigt lång tid att montera upp/ner om man är själv.
En stor station tar lång tid att bygga och kostar mycket pengar.
Bygg med styrstift i de interna gavlarna så att spåren alltid hamnar mitt för varandra.
Fundera ut en bra spårplan och kolla den med andra före byggstart.
Jag har både Volvo kombi och eget släp så transporten är inget problem.
Det var mest spårplanen jag funderade på.
Att få till en flexibel trafik utan att blockera varandra för mycket.
Den största modulstation som vi har i Sverige är Charlottendahl och den är byggd med dubbelspår i båda ändar. Den är idag 13,5 meter lång. Nästa storlek ner med dubbelspår är Nättelund vilken är 8,6 meter lång. Du kan till exempel hitta båda stationer i banplanen för Geflemoul 2017 (Charlottendahl är idag lite ombyggd för att få ett längre utdragsspår för rangering av vagnar som inte interfererar med linjespåren). Även om man kan tycka att Nättelund är stor, så har den ganska många kapacitetsbegränsningar som gör att man måste vara försiktig med hur man använder den i trafikspel. Charlottendahl har bättre kapacitet, men tre sorteringsspår är i minsta laget.

Vad gäller transport av stora stationer så är vikten ofta ett problem. Charlottendahl är så tung att den inte går att transportera med ett vanligt släp. Där är det liten lastbil med lyft där bak som gäller.

/Erik
Vad intressant, vad är det som gör att en så stor station som Charlottendahl väger så mycket? Visst blir det 14 st enmetersmoduler men mitt släp som är ett vanligt släp med Volvo kombi får lastas med 530 kg vilket ger 38 kg per modul i snitt. Plywood bör inte väga mer än 10 kg så vad är det som väger 28 kg extra per modul? Visst väger elektronik, kablar osv, men knappast att det blir nästan 30 kg per löpmeter väl?
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Varför så lite dubbelspår

Inlägg av Per Widell »

Qrt skrev: 2018-05-03, 14:41
Däremot får du gärna sätta en bättre rubrik på din nästa tråd. Och gärna ändra på den här.

Om du ändrar till exempelvis "Varför byggs det så mycket enkelspårsmoduler..." så blir det ju inte för långt
men ger forumsläsare tips om att denna lugnt diskuterande tråd är väl värd att följa.
Oups, detta är andra gången du ”skäller” på mig för detta och denna gången har du fullständigt rätt i din kritik. Jag skall absolut tänka mer på det, tack för att du påminde mig om det.

Med vänlig hälsning, Pelle
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Varför byggs det så mycket enkelspårmoduler?

Inlägg av ErikKuiper »

AlexanderEhn skrev: 2018-05-04, 23:56 Jag har funderat på det här med att i praktiken använda ett utgående dubbelspår som två olika enkelspårslinjer. Vad beror det på egentligen, att banorna planeras så?
I exemplet Geflemodul 2017 handlar det om att vi försökte efterlikna banorna kring Gävle under 1930-talet, och där var alla banor enkelspåriga. Om man tittar på en bana för trafikspel så finns det flera skäl att använda enkelspår i stället för dubbelspår, varav några redan har diskuterats tidigare i tråden. Det jag främst skulle vilja framhäva är följande.
  • Det ger en naturlig begränsning av tågtakten, vilket ger en rimligare arbetsbörda för tågklarerana. En tågklarerare klarar oftast av att hantera upp till tre linjer utan att det blir för stressigt.
  • Det blir roligare för tågklarerarna då tågmötena sker på stationerna och inte på linjen.
  • Det ger en större utmaning för tågklarerarna. Ska jag skicka iväg det försenade godståget nu och försena det ankommande persontåget eller får godståget vänta på persontåget?
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Varför så få dubbelspår

Inlägg av ErikKuiper »

Per Widell skrev: 2018-05-05, 00:02 Vad intressant, vad är det som gör att en så stor station som Charlottendahl väger så mycket? Visst blir det 14 st enmetersmoduler men mitt släp som är ett vanligt släp med Volvo kombi får lastas med 530 kg vilket ger 38 kg per modul i snitt. Plywood bör inte väga mer än 10 kg så vad är det som väger 28 kg extra per modul? Visst väger elektronik, kablar osv, men knappast att det blir nästan 30 kg per löpmeter väl?
Charlottendahl är byggd med 6 mm MDF vilket är tyngre än plywood. Sedan tillkommer vikten av benen. För att effektivt kunna transportera stationen är den förpackad i 3 st 1,5 meter höga professionella transportlådor på hjul. Dessa transportlådor väger också en del.
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Varför byggs det så få dubbelspår?

Inlägg av Johnny »

Apropå lastförmåga:
  • En lätt lastbil med bakgavellyft lastar 800 - 1000 kg
  • Jag slog i taket viktmässigt med mitt gamla släp som lastade 800 kg
  • Mitt nuvarande släp lastar 1750 kg, räcker än så länge
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Varför byggs det så mycket enkelspårmoduler?

Inlägg av AlexanderEhn »

ErikKuiper skrev: 2018-05-05, 09:03
AlexanderEhn skrev: 2018-05-04, 23:56 Jag har funderat på det här med att i praktiken använda ett utgående dubbelspår som två olika enkelspårslinjer. Vad beror det på egentligen, att banorna planeras så?
I exemplet Geflemodul 2017 handlar det om att vi försökte efterlikna banorna kring Gävle under 1930-talet, och där var alla banor enkelspåriga. Om man tittar på en bana för trafikspel så finns det flera skäl att använda enkelspår i stället för dubbelspår, varav några redan har diskuterats tidigare i tråden. Det jag främst skulle vilja framhäva är följande.
  • Det ger en naturlig begränsning av tågtakten, vilket ger en rimligare arbetsbörda för tågklarerana. En tågklarerare klarar oftast av att hantera upp till tre linjer utan att det blir för stressigt.
  • Det blir roligare för tågklarerarna då tågmötena sker på stationerna och inte på linjen.
  • Det ger en större utmaning för tågklarerarna. Ska jag skicka iväg det försenade godståget nu och försena det ankommande persontåget eller får godståget vänta på persontåget?
Tack för bra svar. Och jag håller med dig.

Och personligen tycker jag att det är roligare att köra på enkelspår ur ett körperspektiv, oavsett trafikspel, frikörning eller publikkörning.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Varför byggs det så mycket enkelspårmoduler?

Inlägg av Qrt »

ErikKuiper skrev: 2018-05-05, 09:03 ..........
Om man tittar på en bana för trafikspel så finns det flera skäl att använda enkelspår i stället för dubbelspår, varav några redan har diskuterats tidigare i tråden. Det jag främst skulle vilja framhäva är följande.
  • ¤¤¤rimligare arbetsbörda ¤¤¤ tågklarerana.¤¤¤¤¤¤
  • ¤¤¤större utmaning ¤¤¤ tågklarerarna ¤¤¤¤¤¤.
  • ¤¤¤roligare¤¤¤ tågklarerarna. ¤¤¤¤¤¤
Utan att upprepa vad som i många tidigare trådar skrivits i frågan:
Om inte även förarna får rimliga,lagom utmanande och roliga arbetsförhållanden så blir det förarbrist och i förlängningen därav ingen trafik för tågklarerarna att klarera.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"