Göra C-räls och växlar 2R-konvertibla

Allmänt om H0
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Göra C-räls och växlar 2R-konvertibla

Inlägg av StaffanWiman »

Hej,

Jag har en bansträcka med k-räls som lätt går att koppla om mellan 2R och 3R. Mellan den och den rena 2R-delen finns en övergång med en K-rälsväxel och en vanlig 2R-växel. Fungerar utmärkt utan att jag har behövt göra några förändringar på vare sig räls eller växlar. Enda problemet är att en del lok spårar ur när de svänger i K-rälsväxeln. Nu vill jag skapa ytterligare ett övergångsställe mellan systemen och har köpt en C-rälsväxel + två övergångsskenor från C- till K-räls för att få en mjukare övergång mellan systemen. 2R och den konvertibla delen löper alltså parallellt.
Nu visade det sig att det verkar mycket krångligare att konvertera C-räls. Finns det någonstans en bra bild på vilka ställen som behöver kapas. Och räcker det för övrigt att kapa? Jag vill helst slippa krångel med polarisering av spårkorset så att växeln går att köra upp.

Staffan
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Göra C-räls och växlar 2R-konvertibla

Inlägg av StaffanWiman »

Gogglat runt lite och funnit att det nog är så krångligt att jag ger upp det och skaffar en K-rälsväxel i stället. Tror jag kan hitta alternativ användning för C-rälsväxeln. En 3R-modul till exempel...

Staffan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"