Station i kurva och kombiterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Tänkte starta en egen tråd för de långsiktiga planer som först beskrevs i dessa trådar:
viewtopic.php?f=4&t=2515
viewtopic.php?f=4&t=2776

Ursprungligh plan:
fs_toni3.jpg
Senaste tankarna är att jag ska börja med den högra delen (stationsdelen) och utöka den med ett extra perrongspår som utgörs av det framtida utdragsspåret. Dessutom att placera hela rasket i 90 grader kurva! D v s en station i kurva. Funderar på radien ca 3 m.
En liten skiss jag gjort ser ut så här:
Station i kurva.jpg
Station i kurva.jpg (120.98 KiB) Visad 9058 gånger
Tanken är då att jag kan bygga något och använda på träffar under tiden och medan jag sen bygger vidare på "del 2" - den faktiska terminalen.
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av SethSwede »

Gillar konceptet. Kanske bättre med växeln vänt åt andra hålet på ena sidan, ger möjligheten att använda mötesspåret om du skulle vara kopplad till enkelspårig på båda sidor
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av Henrik Maude »

Jag skulle, om det var möjligt, ha ännu större radie. Detta för att få det snyggare vid perrongerna för personvagnar. Skulle kunna kombineras med att stationen endast blir 45 eller 60 grader. Då ges också en bättre möjlighet att utöka stationen längmässigt i framtiden.
Annars tycker jag att idén är väldigt intressant.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Slänger ut en fråga här: finns det någon som känner sig duktig på typ AnyRail, CAD-program eller liknande och som kan hjälpa mig att mått-sätta och definiera modulerna till detta?
Utmaningen är att man behöver jobba med kurvradier, kurv-vinklar, växlar och spåravstånd i stationen i kurvan samt även var de olika modulerna ska avgränsas. Sen behöver jag måtten och såga till och bygga.

Skicka PM till mig i så fall med er mail-adress så kan jag skicka över mer detaljerad info om önskemålen.

EDIT: har fått svar och hjälp nu :-)
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Kommer byggas i två enheter (station/utdragsspår och terminal) som kommer kunna användas separat (d v s MMM-gavlar "externt"). Internt i stationen respektive terminalen kommer gavlarna sättas ihop med styrstift typ "Gävle" och excenterlås för att spänna.

Samtliga modulers maxlängd 160 cm. Bredd max 50 cm på stationen men 61 cm på terminalen. Bygger så lätt vikt och kompakt som möjligt med 6 cm höga gavlar och sidor i 9-10 mm plywood, samt ett "lock" på modulen om 6 mm plywood. Undertill längsgående 15x15mm aluminium fyrkantsrör som stagar upp så "hängmatta" undviks. Tvärsgående limmade/skruvade trälister stagar upp ytterligare.

Samtliga moduler kommer stå på lösa Ivar ben med höjdjustering uppe vid modulerna snarlik Mariefred.
IMG_1329.jpg
I helgen har samtliga gavlar och "lock" sågats upp. Så får vi se när jag får tid att börja sätta ihop modullådorna...
Station i kurva 1 - 2018-10-30.pdf
(2.25 KiB) Nerladdad 353 gånger
Terminal 1 2018-11-18.pdf
(1.16 KiB) Nerladdad 310 gånger
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av Henrik Maude »

Det ser bra ut. Verkar finnas möjlighet till framtida utökning av stationerna och terminalens spår vilket alltid är positivt.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av AlexanderEhn »

Yes!! Ser mycket kul ut!!

Mer kombi åt folket!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av ErikKuiper »

fs_toni skrev: 2018-12-03, 12:56 Samtliga moduler kommer stå på lösa Ivar ben med höjdjustering uppe vid modulerna snarlik Mariefred.
Förutom att bilden kommer från mitt magasin och att Mariefred inte har den lösningen så tycker jag du har gjort ett bra val vad gäller höjdjusteringslösning :).
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

ErikKuiper skrev: 2018-12-03, 19:39
fs_toni skrev: 2018-12-03, 12:56 Samtliga moduler kommer stå på lösa Ivar ben med höjdjustering uppe vid modulerna snarlik Mariefred.
Förutom att bilden kommer från mitt magasin och att Mariefred inte har den lösningen så tycker jag du har gjort ett bra val vad gäller höjdjusteringslösning :).
Aha sorry! Jag mindes inte exakt var jag tog bilden men trodde det var Mariefred, men tydligen inte!
Användarvisningsbild
DanielEnglund
Inlägg: 54
Blev medlem: 2013-01-07, 00:15
Ort: Rönninge

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av DanielEnglund »

Kul projekt Tony!

Skall bli kul och intressant att följa dig i ditt arbete!

Vilken tidsepok kommer du hålla dig till med stationen och Kombiterminalen?
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"