Malmö C stn byggnad i modell.

Husbygge, målning av figurer, m.m.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av Bo Andersson »

Stationen kräver sin tid och detta gör att jag får prioritera bygget och bilder som presentation kommer det att bli mindre utav (Tyvärr )
Men enstaka ska det kunna bli.
Bild
Stagen för den ena hallen som ses på bild är klara.
Bild
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av Bo Andersson »

En bit till av detta projekt.

Bild
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av Bo Andersson »

Malmö C banhall i modell har spanten änligen blivit klar.
​​​​​​​Återstår takbeklädnad samt pelargrund och perronger för ekipaget.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av daniel »

Snyggt! :)

Hur såg spårplanen ut i banhallen på den tiden det begav sig? Var det enbart stickspår in i banhallen eller fanns det rundgångsspår inne i banhallen? På Stockholms central har det varit två eller tre spår mellan perrongerna med växlar mellan spåren så att ett lok har kunnat koppla loss och göra rundgång.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av Bo Andersson »

Det fanns/finns ej denna rundgångs möjlighet.
Se spårplan.
Bild
När det inte var motorvagnståg som bla Xoa7-x9 så var det alltid ett Ub lok som tog vagnarna och körde ner dessa för tvätt och städning, likaså kom in med nya vagnar där loket kom i senare skede och blir tillkopplat.

Så att efterskapa denna konstruktion kan bli både roligt, men avancerat.

För min del har jag endast tänkt att köra en väldigt stor sektion/Modul som denna station kommer att kunna beskådas, ej klart ännu var.
Martin
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av Martin »

Det kommer att bli en fantastisk station!

Angående spårplanen och diskussionerna om korsningsväxlar i annan tråd. Om man antar att spårplanen såg så ut i verkligheten, eller i alla fall liknande, så finns på bilden fler korsningsväxlar än enkelväxlar. Dvs inte bara för modulbyggare så sparar dessa korsningsväxlar plats, utan även på större stationer var dom väldigt platssparande.

Vilken räls och växlar har du tänkt att använda?
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av Bo Andersson »

Visst används det korsningsväxlar.
I Malmö har vi en höghastighets korsningsväxel ifrån kontinentalbanan, dock är denna ca 60-70 meter, vilket skulle bli väldigt lång i modell.
Så som jag har ritat upp spårplanen är så det såg ut innan ombyggnaden av spårläggningen.

Tanken var tidigare om denna skulle bli brukbar att använda två typer av räls med separata system Märklin K-räls och Tillig elite.
Detta med anledning då jag skulle kunna nyttja så mycket av utgåvorna i modell som har tagits fram.

Idagsläget om den inte ska vara brukbar så får jag titta över vad som finns på marknaden.
www.weinert-modellbau.de
Det blir ganska så kostsamt!!
Doppelte Kreuzungsweiche DKW (49-190 – 1:6,6) 8,6° RP25/NEM 240,00 € :))
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av LLJ »

Läge att bygga själv med hjälp av FastTracks mallar?

Det finns en kille som bygger Falköpings station som modul, med handbyggda korsningsväxlar. En fröjd för ögat att se personvagnarna rulla genom dessa slanka växlar.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2018-01-15, 11:53 Läge att bygga själv med hjälp av FastTracks mallar?

Det finns en kille som bygger Falköpings station som modul, med handbyggda korsningsväxlar. En fröjd för ögat att se personvagnarna rulla genom dessa slanka växlar.

/Lars
Ena korsväxelkrysset på Falköpingsmodulen är enormt! Så mycket räler!! Fantastiskt.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av Bo Andersson »

Handspika detta är inte aktuellt.
Har endast ett liv, och detta varar inte för evigt.
Bild
Jag har några inköpta lok för ändamålet men resten är byggt av mig, och dessa modeller kräver förvisso sina specialiteter med specifika radier och växlar.
Ska man inte köra så blir det naturligtvis inte några krav förutom det visuella.
Skriv svar

Återgå till "Hus, bilar, figurer, m.m."